Hur snabbt tar finadyn

Boj

Trådstartare
Var inne och kollade pållan på klinik, efter en spark i höger baklår har musklerna inte givit med sig och hon blev även översansträngd i vänster sida både bak och fram. (naturligt iofs med tanke på skadans plats) Hon hade ingen hälta på arbetsprovet, hon böjdes på alla nivåer på samtliga ben. Den enda reaktion som kom var en mycket knapp 1 gradig hälta på vä fram. Pållan fick Finadyn som skulle hjälpa på både frambenet samt hennes något lätt inflammerade lårmuskel, handskrittas varje dag i 14 dagar.

Hon fick första dosen i går kväll, idag var pålla klart mycket bättre. Jag blev ofantligt förvånad, går det verkligen så snabbt med finadyn?
Trodde inte att den var så stark, hon får 1½ påse per dag 1 gång om dagen.

Sv: Hur snabbt tar finadyn

Jo.. den verkar nog ganska snabbt.

Kan ju jämföra med min ponny som vrickade sig illa för ett år sedan.
Han hade när vi hittade honom i hagen så ont att det knappt gick att få in honom, blockhalt. Väl inne så lade han sig ner och bukandades.

Vi kontaktade veterinären som var mycket långt borta, han frågade om vi hade någon medicin hemma och vi hade då några påsar butta, vi gav 2 direkt och 2 till morgonen efter.

Det tog ungefär en timma sedan så ställde han sig upp för att äta.
Han var på morgonen efter visseligen halt men han var mycket bättre än kvällen innan då han inte kunde stödja på benet.

Så, nog kan det verka snabbt, det är nog olika från häst till häst. Sen kanske butta är annorlunda?

Sv: Hur snabbt tar finadyn

Jag har fått för mig att butta är det mera klös i, men kanske har jag fel. Jag blir i varjefall glad om pållan bekymmer förvinner snabbt, och att vi slipper några komplikationer, men det återstår att se. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 467
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar