Hur snabbt öka fodret?

Y

yos_911

Jag har någorlunda nyligen köpt en travisvalack som tidigare gått på lösdrift med fri tillgång på ensilage. Men då jag stallar in honom på nätterna och ska börja arbeta med honom (har tidigare endast blivit skogsriden lite då och då under två år) tänkte jag göra proteintillskott i foderstaten!
Så till min fråga: Jag ger nu linfrökaka, 1 dl/dag. Han har fått det i sex dagar, och jag tänkte öka väldigt sakta för att förhindra proteinförgiftning. Han har även istortsett fri tillgång till hö de timmar han står inne.
Men.. hur mkt kan jag öka? Jag känner att det kanske kan bli dags att öka den där decilitern nu, isåfall hur mkt? Och när kan jag öka efter det?

Tanken sen är att han ska få betfor och rapsolja också, när kan jag lägga till det?

/ yos - som är förvirrad i foderdjungeln

Sv: Hur snabbt öka fodret?

oj, jösses.. vad pinsamt :p
jag tyckte att jag letade, men tydligen inte :grin:

Sv: Hur snabbt öka fodret?

Men snälla, proteinförgiftning ?? Vad är det ? Sen undrar jag varför du bara antar den behöver protein bara för den har börjat arbeta ? Vet du att den måste ha betfor och rapsolja ? Har du ingen foderstat eller chansar du bara ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
F
Foder & Strö Hej, Kommer inom kort flytta till ett nytt stall, och det som ingår i foderväg där är hösilage samt fibergi. Sen får man själv...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Tuvisen
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka