Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

F

FTW

Hur snabbt kan man öka givan av matolja i foderstaten? Har hört både det ena och det andra.

Sv: Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

jag började med en halv dec i en vecka och ökade sedan till en dec per dag till en D-ponny. (Majsolja), kändes bra :angel:

Ingen konstig mage då?
Hästar har väl ingen galla, så en del säger att man måste vara jätteförsiktig med att införa olja, men rätt många kör på rätt snabbt, verkar det som.

Jag brukar börja med att ge 1/4 dl i ca 3-4 dagar, därefter ökar jag till 1/2 dl och ger detta i ungefär lika många dagar, sedan ökar jag till 3/4 dl och ger även detta i lika många dagar, innan jag till slut ökar på till full giva, vilket i mitt fall är 1 dl.

Har aldrig haft några problem med magen på mina hästar med denna "metod". ;)
Jag är väldigt försiktig med invänjning av nytt foder, och tycker detta har känts lagom fort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
607
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar