Hur snabbt kan man öka högivan?

Coop

Trådstartare
Behöver öka höet, men hur snabbt kan man öka? Det är samma hö som den ätit hela tiden så det är inget höbyte.

Coop

Sv: Hur snabbt kan man öka högivan?

Tack för svar!

Jag är lite feg, är rädd för fång. Har varit med om för mycket för att ta "lätt" på det att bara öka. Hur mycket per dag kan man öka för att komma upp i önskad giva?

1 kg per dygn kan man nog vara lugn med. Annars tycker jag att det är bra att fodra med Lusern utan tillsatt melass/betfor om man vill ha upp hästen i överlinjen och slippa behöva oroa sig för fång och fetma. Ibland heter detta Alfalfa när man köper fodret. Lusern är samma sak, men ofta så innehåller det tillsatt socker när det säljs som Lusern. Säljs det som Alfalfa använder man ofta sojaolja istället. Något förmodar jag att man måste ha för att uppnå en konserveringseffekt. Man måste läsa innehållsförteckningen för att veta vad som är tillsatt. Alla fodertillverkare gör på sitt sätt.

Man skall passa sig för att vräka på med hö på en häst som riskerar att få fång. Sockerhalterna kan vara skyhöga, som du tycks veta. Alfalfa är inte ett gräs, det är en baljväxt. Denna växt innehåller ett högt näringsvärde för hästar och har relativt sett en väldigt låg sockerhalt. (Inget foder är helt sockerfritt, då går det inte att äta). Ett utmärkt foder - som tillsammans med halm och vitaminer/mineraler, kan utgöra enda fodret för hästar om nödvändigt.

Tack för svar!
Har också tänkt i banor om lusern. Hon åt det i vintras pga bukop och konvalecens. Ska kolla det lite närmare.

Coop

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka