Hur snabbt efter förlossningen red du igen?

J

Jenny_K

Jag driver ett mindre försäljningsstall och är nu gravid :) Jätteroligt såklart!
Dock undrar jag hur snabbt efteråt ni red igen? Har läst allt jag kunnat hitta om hur länge man kunnat rida innan. Jag förstår att det är oerhört individuellt men skulle vara jättekul om någon delade med sig av sina erfarenheter!!

MVH Jenny

Sv: Hur snabbt efter förlossningen red du igen?

Jag red tills veckan innan hon föddes och efter förlossningen tog det nog ca 4 veckor innan jag var ute på en skrittrunda. Kände mig rätt mörbultad i underlivet och var inte sugen på att sätta mig på en häst innan dess:crazy:. Hade dessutom en bebis som bara ville hänga vid mitt ena bröst 24h per dygn:D

hoppla hoppla! Du var sannerligen en tuffing du!! :D
Då hoppas jag att jag kan göra detsamma!! Men det verkar ju väldigt individuellt.... Skulle vara så roligt att vara igång till vårsäsongen!!
Tack så jättemycket för svaret!!

Jag red efter ca en vecka alla 3 gr jag fått barn (endast små bristningar 2-3 stygn.).Inga dressyrpass eller timmesturer. Det största problemet var de ömma brösten, detta var många år sedan och då fanns inte så stabila sportbehåar. Sen rekommenderas det ju att inte rida förrän efter ca 6 veckor .
Ta det lugnt och känn dig för och njut av bebisen ,rida hinner du med sen.

Tack för svaret! :)
Jo det är klart att jag ska göra det, njuta av bebisen menar jag, men jag är en väldigt aktiv person och som det känns nu (kan ju självklart ändra sig) så vill jag verkligen prioritera att även ha en egen stund då och då och då helst på någon av mina hästar.
Som det ser ut nu kommer jag att ha beridare till dem under första tiden så jag kommer inte bli tvungen att rida.

Det beror ju på hur mycket du ammar (om du ammar) Jag satt i princip hela hans vakna tid och ammade. När han sov 23-9 så prioriterade jag att vila istället för "egen tid". Min egna tid var med slutna ögonlock i sängen kan man säga. Från det han slutade äta tills han började igen gick det väl en 25 minuter när det var som värst. Det sliter. Nu när han är 5 månader ammar han fortfarande ca varannan timme.

Min kusins barn sov HELA tiden. Hon visste knappt hur hon skulle fördriva dagarna för så tråkigt hade hon.

Så det beror nog mest på bebisen när man kan börja med sin egen tid.

Så är det ju, individuellt... jag har nog en 'medelbebis' när det gäller sovning och matning. Men jag hade å andra sidan så ont i fogarna, jag red när Elina var 8 veckor men det gjorde så orättvist ont i fogarna sedan ... nu är hon snart 4 månader och NU börjar det kännas okej igen. Så det beror ju både på hur du mår och hur bebis är som person :) Jag skulle kanske inte PLANERA in någon ridning direkt på förlossningen. Man börjar när det känns bra, helt enkelt.

Tack för era svar!
Jo självklart får man ju se vad som händer, hur det känns osv osv osv. Men det är alltid kul att höra hur det varit för alla andra även om ingen är den andra lik! :)

Förhoppningsvis kommer allt gå bra och jag får själv uppleva hur det är för just mig/oss men det är alltid kul att "drömma" och fundera lite! :)

Efter jag fått mitt första barn väntade jag tre månader. Men nu efter barn nr 2 red jag efter en vecka. Kände ingenting, men så sprack jag inget heller. Var dock lite försiktig, kände att det kanske var lite tidigt. Men nu har det gått fyra veckor sedan han kom och jag rider nu nästan varje dag. Dock gäller det att ha ordentligt stöd för brösten. Både Bh och sportbehå över så sitter brösten stadigt. Du får helt enkelt känna efter och lyssna på din kropp. Tror att känns det bra så är det inget farligt.

Jag red fram till v 20, och började sen när Sam var 4 veckor tror jag. Enda problemet var jättepattarna Dolly och Dolly, men med dubbla bhar kunde jag tom sitta ner i traven!

Jag red regelbundet fram till vecka 15 då jag fick foglossningar. Sen red jag litegrann under graviditeten (skritt) fram till vecka 34 tror jag det var.

Efter förlossningen red jag efter 4 veckor. Då red jag ett 45 minuters dressyrpass i alla gångarter. Det kändes som att jag skulle ha kunnat rida tidigare men jag ville att avslaget skulle försvinna först.

Jag red fram t o m v 32 innan, men då endast i skritt... fick ont i några ligament i magen, var inte alls skönt och kändes endast när jag satt på hästen, aldrig annars!! :(
nu är lillan 6 veckor och jag har inte ridit ännu! men tänkte eventuellt prova nästa vecka när hon är 7 veckor... som många säger, man får lyssna på sin kropp!! jag blev både klippt och sprack, men känner att jag är helt läkt nu, däremot så är lillan hungrig ofta, så får väl se hur det går :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar