Hur snabbt blir det resultat av rimadyl och seraquin?

L

lie

Jag var hos vet. i onsdags och det konstaterades artros på min 9 åriga golden. Så sen i onsdags så har hon ätit rimadyl och glukosamin, allt som allt 5 tabl. om dagen. Men när märker man resultat? För hon haltar och är lika stel som innan:( Jag skulle ringa vet. om 1 månad då rimadylet ska vara slut. Men borde det inte bli en förbättring rätt så snart?

Sv: Hur snabbt blir det resultat av rimadyl och seraquin?

På min förra hund tog det ca 1 vecka innan jag kunde se resultat när hon åt glucosamin. Vet inte hur det är med smärtstillande, men det borde väl värka ganska snart även om stelheten kan sitta i ett tag.

Har en bekant i USA som har en gammal border collie med dåliga höfter.Hon har gett sin hund Joint-Flex...och det fungerar tydligen mycket bra på honom.Vet inte om Joint-Flex säljs i Sverige till hund...vet att det finns till häst däremot.

Kanske går det att söka info via den här länken?

http://www.vetvital.se/

Ett tips i allafall....

Eftersom det blir en inflammation i leden så kan det ta flera
veckor innan man ser effekt av rimadyl vid hälta pga artros.
Det tar tid för själva inflammationen att lägga sig. Rimadyl
är ju både smärtstillande och antiinflamatoriskt.
Detta fick jag förklarat för mig av veterinär i somras när min
ena hundvar väldigt halt pga sin artros. Han var då 8½år och
är nu 9år.

Okej tack! Då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket än. Det är i alla fall bra att det är smaksatt för hon kommer på en gång när man tar fram rimadyl:) Hade inte varit så kul och tvinga i henne när det är flera tabl. om dagen.

Men får din hund rimadyl hela tiden lr räcker det med glukosamin?

Okej tack! Då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket än. Det är i alla fall bra att det är smaksatt för hon kommer på en gång när man tar fram rimadyl:) Hade inte varit så kul och tvinga i henne när det är flera tabl. om dagen.

Men får din hund rimadyl hela tiden lr räcker det med glukosamin?

Min hund får norocarp, det är samma sak som rimadyl fast
mkt billigare. Dock finns dom inte som smaksatta tabl. Ja
min hund får norocarp varje dag, han får även glukosamin.
Han har klarat sig enbart med glukosamin i många år och
det är jag väldigt glad för. Men nu räcker inte det. Vissa
resonerar ju att man ska ta bort hunden om den måste stå
på smärtstillande framöver men så resonerar inte jag. Min
hund är 9år och älskar promenader och njuter av livet.
Vi kollar hans lever och njurvärden med 6 mån mellanrum
och hitills har de varit fina. Sålänge norocarp fungerar
och så länge min hund mår bra får han självklart leva
och ha det bra.

har du möjlighet så simma med hunden så ofta du kan. Det kommer hjälpa något oerhört.

Jag tror att det beror på i vilken fas din hunds artros är i (eller hur man nu ska uttrycka det).

Många hundar har en akut artrit (en inflammation i leden) när de börjar behandlas för artros. Det är samma sak som det som Kalinsi nämnde tidigare. Rimadylen har som sagt två uppgifter vid artros, inflammationshämmande respektive smärtstillande. Har man tidigare märkt att hunden haft riktigt ont så märker man en smärtstillande effekt redan efter någon dag. De stora effekterna märker man inte före den akuta inflammationen har lagt sig.

Jag märkte en liten förbättring nästan direkt. Men den var ytterst liten. Efter några veckor så märkte jag en större förbättring. Bra började det dock inte bli förrän vi började med rehab.

Om din hund har artrit så ska du dock vänta med rehab till dess att inflammationen har lagt sig.

Okej. Nu har hon fått rimadyl och glu. i 1 vecka! Tycker hon ä lika stel och halt. Men värst är det som sagt när hon vilar eller sover och ska resa sig upp. Okej, jo jag har tänkt att boka in henne nu i april på simmning. Men när vet man att det lagt sig riktigt?

Min 11-åring fungerar inte på Seraquin, men däremot på ett tillskott som heter Standardt Led & Brosk.
Har samma källor (lite högre nivåer) av glukosamin och kondroitin samt gurkmeja, men innehåller även MSM.

Bra är också att samtidigt ge en bra fiskolja.
Omega 3 från havet har en mycket god effekt på gammalt torrt ledbrosk.

Rimadyl och Metacam är ju ganska lika.
Min svarade på Metacam på 2 dagar.
Äter nu inget av dessa, utan bara Led & Brosk och fiskolja.

Fiskolja ges i fodret? Finns de på djuraffären?

Ja, det finns i djuraffär och hos veterinär.
De med bäst nivåer av EPA & DHA ärStandardt Fiskolja, Biopet Omega 3 och Dr Baddakys Fiskolja.
Ävan Eskimo 3 från apotek och hälsokost är likvärdig.

Ges i maten 1-2 ggr/dag.
Lite om fiskolja; http://www.scandlab.com/Fatty Acid.PDF

:confused:Jag är novis på det här så jag vet inte hur man postar ett nytt inlägg.

:banana:Oj då, lilla jag lyckades tydligen!!! Jag har en nyligen 13 år fyllda JR-hane, parson, som jag var tvungen få en akuttid till då han skrek när vi tog upp honom och han hade stora problem med sina bakben och att gå promenader. Nu går han på smärtstillande rimadyl
och får en tablett på morgonen 20 mg och en likadan på kvällen, dock helst i samband med leverpastej, fniss, och det verkar som om det tar lång tid; uppemot hela 2,5 timme (!) innan med verkar, är det riktigt?!? Ska han få leka lite lugnt på egen hand enbart med sin nya leksak; ett gummiben som piper??? Är det lika ansträngande för hans rygg att hoppa NER som att hoppa UPP när det gäller att hoppa upp resp ner i soffor och sängar??? Veterinären hittade vid undersökn två mycket ömma punkter på ryggen, det var allt. Nu ska vi flytta och där vet jag inte ens om det finns någon smådjursvet och vi har ingen bil........:confused: inte undra på att man blir orolig!
Dock haltar han INTE utan går med lite vinglig gång där bak.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 449
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 857
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10