Hur snabbt äter era hundar?

Bebben

Trådstartare
Antal deciliter och/eller gram, vatten i eller inte?

Min gamla hane är rätt så matfixerad och blir lätt tjock, så han äter ett foder med lågt innehåll av typ allt för att kunna få i sig en större mängd. Får alltid ha i vatten också för att sakta ner takten lite.

Tog tiden idag för skojs skull, och han äter 7 dl torrfoder + 5 dl vatten på 3 min. Tänkte kolla imorgon hur snabbt det går utan vatten, för att se på riktigt hur mkt jag faktiskt förlänger ättiden.

Hur ser det ut i era hem?

Sv: Hur snabbt äter era hundar?

Muffinsplåt är suveränt servera maten i för att sänka ättakten. Eller kasta ut käket över halva huset/hela gräsmattan.

Jag har 5 st hemma, så på golvet blir det inte, för då har jag ingen koll på vem som äter vad och har inte tillräckligt många rum för att dela av alla. Dessutom är han lika snabb på öppen yta typ.. På sommaren får han ofta på gräsmattan, men just nu är där i princip bara lera = dålig mage! för han slafsar i sig leran också..

Gamla tiken äter samma mängd, och får också i vatten i skålen, och idag var hon färdig en liten stund före Benjamin.

Egentligen inget problem här, för dom verkar inte bry sig om att maten tar slut i ett nafs så länge som får en tillräckligt stor mängd, men det är lite intressant att jämföra. Deras dotter äter lite mer, men tar ungefär 2 min längre tid på sig. Min stora tik som kräver mycket äter ca 10 dl, plus 3-5 dl vatten, och tar MAX 4 min på sig.

Dom äter bara en gång om dagen, annars slutar två av hundarna att äta ordentligt.. Ja, plus lite godis eller annat vid träning osv såklart.

Hur kan ett foder ha innehåll av "lågt allt"? Något måste ju fodret innehålla?

Nåja. Hur fort maten slukas här beror helt på vad hon får. Är det ren färs/malet kött av något slag så tar det inte många sekunder, en kycklingvinge eller liknande tar kanske en minut och större saker som strupar, nackkotor och revben kan hon hålla på med minst en halvtimme. Rekordet var väl när hon fick en kalvskalle och höll på i 1½ timme innan hon var mätt/trött.

Och justja, när det gäller mängd mat så får hon allt mellan ca 70-100g till något kg. I snitt blir det väl ca 400-500g/dag.

Har en hund hemma och hon har fri tillgång på torrfoder.
Hon äter när hon är hungrig. Fyller skålen när den är tom.
Hade så med förra hundarna med och dom åt när dom ville.
Så har ingen som helst koll på hur mycket hon äter men hon är fin i hullet och det är vad jag går efter.

Sina vita rullben med torkad kyckling på slukar hon på ett litet kick. Blir ett om dagen.

Det är ju risker med att de kastar i sig maten, därav tipset om sätt att sänka takten, men då är det bara muffinsformar som blir praktiskt genomförtbart för dig ändå då. (Jag har opererat min för magomvridning, och jag önskar inte ens min värsta fiende att uppleva det). Tyvärr ökar risken för magomvridning om man serverar torrfoder + vatten (alltså torrfodret inte svällt innan) och har en hund som kastar i sig maten.

Har du slutat med Fodax?

Här får de med vatten ibland, ibland inte. Inte för att äta sakta, utan för att få i sig vätska.

Nu när de är under igångsättning så får varje hund ca 700 gram VoH, 1 dl olja och som sagt ibland ett par dl vatten. Boss tar några minuter på sig, men Fridolf inhalerar sin portion på under en minut. Är inte så orolig eftersom det är färskfoder.

Jo, det vet jag, har haft GD större halva livet ungefär så magomvridning kan jag smärtsamt mycket om.
Därför äter mina hundar inte nära inpå någon form av aktivitet, utan på kvällen när allt är färdigt och bara sömnen finns kvar att göra.

Färskfoder fungerar inte på dom två lättfödda, dom får äta så himla lite så att dom försöker äta sig igenom skafferiet ungefär för att stjäla. Och bulk i form av grönsaker etc vill dom inte ha i så stora mängder som krävs för att ge mättnad.
"Lågt allt" var en metafor, för bantningsfoder.

Har provat både specialskålar och andra liknande aktiveringsgrejer för att förlänga ättiden, men det brukar ta några sekunder sen är allt vällt och maten slut ändå. Ska prova muffinsplåt dock, lät som en bra idé så länge den hålls på rätt köl :)

När dom gick på färskfoder så gick det ju självklart mycket snabbare att äta, men det går ju inte att jämföra direkt.

Min lilla äter på ungefär samma tid som den största, men hon har ju rätt så mkt mindre mun att tugga med också ;)

Ja, det gick inte alls med dom lättfödda krakarna, och mina två yngsta vägrade att äta färskfoder till slut, oavsett märke.. Vet inte om det blev för "trist" helt enkelt. Men dom magrade av snabbt som attan, så till slut fick jag ge upp och ge alla torrfoder. Nu är dom fina och muskulösa igen :)

Vätskan behöver Benni också, han dricker inte lika mycket som tikarna gör under dagarna. På nätterna (när maten sväller i magen) så skulle han aldrig någonsin resa sig ur sängen för att dricka heller tyvärr..

Min hund äter ur en sån här:
14968004-origpic-feab95.jpg

Liten hund på 9 kg som får 1 dl mat + 1 dl vatten. I vanlig matskål tar det typ 1 min för han att äta, i matskålen på bilden tar det honom 15-20 min :)

Min har varit kräsen men får Sund Hundmat nu o det åker ner på några sekunder, kvällsmaten är torrisar och det går inte ner lika fort

Mina får 150 resp 200 g per mål (ibland mer) och det tar inte många sekunder att äta. Får de lite större saker som grisknorrar och nackar tar det aningen längre tid, men inte så lång tid som jag hade önskat. Speciellt Sarek tuggar för lite, han är så gamig att han vill att all mat ska ner i magen så fort som möjligt. Jag uppfattar faktiskt att Rio som äter lite långsammare är den hungrigaste av dem.

Jag har två som kastar i sig maten. Ger jag dom bara färskfoder så skulle jag tro att det tar 15 sekunder ungefär om ens det, dom sväljer hamburgarna utan att tugga. Brukar blanda i vatten och göra "soppa" av maten, då tar det väl nästan en minut.
Sen står dom förvisso och slickar ur varandras skålar efteråt så det förlänger väl mattiden med nån minut.

Fridolf hälsar att det inte finns nått att tugga i färskfoder, det enda knepet som behövs är att inte ta större klumpar än att man hinner svälja innan man kvävs;)

Enda gången han äter sakta är om man ger honom hela köttstycken med ben i. Typ ett kilo per klump.

Doris säger samma sak. Varför tugga när man kan svälja på en gång. Jag gör soppa av maten och hon inhalerar det på nolltid.. Just nu får hon också väldigt lite mat för hon rör sig inte lika mycket.

*kl*
Plex får väl typ 500gr per måltid. Tar ca 10 SEK tror jag. Han använder sin stora dobbis trut o inhalerar maten ;)

Ja, herregud, färskfoder slukas ju på någon sekund bara. Snillet låg ändå på över 1 kg, men (innan hon slutade rata färskfoder då..) hon tog det på typ 10 tuggor max. Men visst, eftersom det inte sväller så är det ju ingen fara direkt.

Men det är rätt skönt att slippa att tina x antal kilo mat varje dag faktiskt...

Ganska långsamt faktiskt, flera minuter. De är kräsna så kanske därför.

Förut fick de mald köttkross + ris, vitaminer/kalk och fiskolja och de börjar med att slicka av oljan långsamt och noga sedan börjar vinthunden slicka i sig maten för att sedan börja ta lite tuggor. Han får mins 250 g per mål och det tar ca 5 minuter. Pudeln får ca 150-200 g per mål och slickar inte i sig färsen utan tar tuggor men ingen av dem inhalerar maten. När de får kycklingvinge går det fort men de tuggar flera gånger på den och knäcker den först. Nackar och revben tar minst 20 min. Nu blandar jag i ½-1 dl standardt mild uppblött torrfoder i deras köttkross så nu äter de ännu långsammare.

Jag har fem hundar och de får 1 dl torrfoder per måltid och hund, fyra av dem äter sitt torrfoder uppblött och jag mäter inte upp vattnet utan spolar bara på från kranen så att det täcker. Alla har ätit upp ungefär samtidigt vilket tar kanske 2-3 min.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 894
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 535
Senast: pemi
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: fluffig
·
Övr. Hund Litegrann om mängd, typ, storlek osv. Hur mycket äter era hundar om dagen? Deciliter eller gram. Vilket foder är det? Vad har ni...
Svar
11
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka