Hur slutar man tänka?

MissFideli

Trådstartare
Jag tänker för mycket. Analyserar allt. Vilket gör att jag tappar bort att gå på känsla, intuition. Tips på hur man kan koppla bort det?

För mig brukar det vara bra att göra något där man måste vara här och nu.
Som med hästar eller träning.
Samt att det är viktigt att sova bra och inte analysera på nätterna

För mig brukar det vara bra att göra något där man måste vara här och nu.
Som med hästar eller träning.
Samt att det är viktigt att sova bra och inte analysera på nätterna

Hästar funkar inte alls. "Varför reagerar den så? Har den ont? Gör jag fel? Om det hade varit så hade det varit bättre. Äh, jag kan inte det här, ingen idé"...

Alltid orolig. Funderar massor. Känns som om hjärnan går på högvarv hela tiden.

Känner verkligen igen där där! Det är så extremt energikrävande och jag har jobbat hårt med att försök sluta överanalysera men det går så där :/ det gäller att fokusera med på nuet än analysera sånt som hänt tidigare.

Mindfullness. Inte lätt på något sätt, men där har du antagligen nyckeln. Sen vilken väg du når dit... Hästar verkar ju inte funka, sitta och titta på rinnande vatten? Yogaandning? Fokusera på något neutral och blocka därigenom tankar på annat? Mikropauser.
För mig funkar naturupplevelser ibland, ffa vatten, eller att mentalt renovera ett rum i huset. Det sisnämnda brukar vara så pass tråkigt och monotont att jag kan somna.

Jag har använt mig av mindfullness för att lära mig att släppa saker och sluta överanalysera. Ibland kan jag ge mig själv en viss tid då jag bestämmer t.ex att nu får jag bara tänka på det här i 15 minuter sen är det nog för idag.

Oj vad jag känner igen mig. Jag fick fason på det efter terapi där vi jobbade med ursprunget till överanalyserandet. I mitt fall en överlevnadsstrategi från barndomen- måste veta i förväg så jag kan försvara mig osv. Sedan jobbade vi med att kunna ta fram det vid behov. Men att gå på känsla i vanliga fall. Nu funkar jag som jag ska men fyy vad jobbigt det var när hjärnan snurrade jämt. Det var hemskt. Och alltid analysera bort "mig och vad jag ville/tyckte".

För mig blev det bra att börja i den änden.

Du har inte ADHD, el likn? Många besväras av sådant. Ialf många jag känner.

Oj vad jag känner igen mig. Jag fick fason på det efter terapi där vi jobbade med ursprunget till överanalyserandet. I mitt fall en överlevnadsstrategi från barndomen- måste veta i förväg så jag kan försvara mig osv. Sedan jobbade vi med att kunna ta fram det vid behov. Men att gå på känsla i vanliga fall. Nu funkar jag som jag ska men fyy vad jobbigt det var när hjärnan snurrade jämt. Det var hemskt. Och alltid analysera bort "mig och vad jag ville/tyckte".

För mig blev det bra att börja i den änden.

Du har inte ADHD, el likn? Många besväras av sådant. Ialf många jag känner.

Jag har gjort utredning för ADHD men hamnade utanför. Min läkare tycker ändå jag är åt det hållet.

Jag tänker för mycket. Analyserar allt. Vilket gör att jag tappar bort att gå på känsla, intuition. Tips på hur man kan koppla bort det?

Tillåta sig leva i nuet och förbjuda dig själv att analysera. Börja övandet med vänner.

Som du säger är överanalyserande destruktivt eftersom det får sociala situationer att bli krävande och uttröttande. När man istället bör använda sociala situationer för att slappna av och samla kraft.

Dålig mat och mycket socker får hjärnor att gå på högvarv....
Hjärnan kan göra mycket underbara saker med oss och vår kropp -och samtidigt bli vår värsta fiende och ställa till med besvär.
Hjärnan tål att tränas och då tänker jag inte på matematik. Ibland lär man jobba arselet av sig för att hjärnan ska göra så att man mår bra. Det är så lätt att hamna i en nedåtgående spiral vad gäller självuppfyllande profetior.
Sen tycker jag att avslappningsövningar med andning som utgångsläge är överlägset bäst.
Varför inte prova mindfulness om du nu är nyfiken på det?
gulan

Dålig mat och mycket socker får hjärnor att gå på högvarv....
Hjärnan kan göra mycket underbara saker med oss och vår kropp -och samtidigt bli vår värsta fiende och ställa till med besvär.
Hjärnan tål att tränas och då tänker jag inte på matematik. Ibland lär man jobba arselet av sig för att hjärnan ska göra så att man mår bra. Det är så lätt att hamna i en nedåtgående spiral vad gäller självuppfyllande profetior.
Sen tycker jag att avslappningsövningar med andning som utgångsläge är överlägset bäst.
Varför inte prova mindfulness om du nu är nyfiken på det?
gulan

Jag har provat. Det är inte bara liksom. Socker är det inte, inte nu. Men maten jag äter är väl kanske inte direkt avvägd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
548
Senast: tott
·
Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
915
Senast: Motacilla
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar