Hur släppa på trycket åt katt?

N

_ninis_

Hej,

Jag börjar bli väldigt orolig för min lille Franz. Han är innekatt, 3 år och har alltid varit pigg och glad.

För ca en vecka sedan fick vi åka in till vet med honom då han var förstoppad. Vi fick order om att använda Microlax samt parafinolja för att smörja upp tarmarna.. Han fick även b-vitamin och vätska hos vet då han var lite uttorkad.

Nu har det inte blivit bättre, eller förstoppningen har släppt, men efter att ha åkt fram och tillbaka till vet i 4 dagar så är hans mage nu som en stor gasklocka.. Han stramar åt och vill inte själv släppa på trycket, och blir det inte bättre tills i morgon blir det Strömsholm och troligtvis operation..

Finns det någonting vi kan göra för honom så han kan släppa lite på trycket.. Förmodligen gör det ganska ont i ändtarmen eftersom han stramar åt så mycket.. han har även lite "torrhosta" och hulkningar, som vet trodde berodde på den mängden gas han har i magen.

Han äter och kissar, men vill inte göra nummer två på lådan..

Tacksam för hjälp!
/nina
 
Sv: Hur släppa på trycket åt katt?

Har man gjort en kontraströntgen, dvs sett att han har passage genom hela tarmen och inte stopp nånstans? kräks katten eller hulkar bara? Hur är hans allmäntillstånd - pigg/slö?
 
Sv: Hur släppa på trycket åt katt?

Min mammas katt fick förstoppning, vilket visa sig vara päls i tarmen som inte ville ut. Hennes veterinär rekomendera Parrafinolja (stavning??). och han är mycke bättre nu när hon ger de ,med jämna mellan rum. Kanske nåt att pröva ??
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra mig för lite om erfarenheter här. Ska prata med veterinär imorn igen eftersom det inte är akut men det finns alltid folk på...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: maria_b
·
H
Hundhälsa Allt började i helgen med att Frida fick feber, skakade, hade smärta från buken och va allmänt slö. Blev akut till veterinärklinik där...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 578
Senast: Jenka
·
J
  • Låst
Hästvård Som frågan lyder kan man anmäla en vetrinär för felaktig behandling och bristande undersökning? vad gäller? kan man få skadestånd? Två...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 107
Senast: Gunnar
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp