Hur skulle ni tolka dessa brunstsymtom ?

gylle

Trådstartare
Är lite förvirrad hur jag skall tolka följande.
Upptäckte i söndagsmorse (efter att ha varit bortrest) att nya stoet (som jag alltså inte alls känner brunsterna på) var rejält brunstig, ställde upp sig och skvätte rejält när valacken pillade på henne baktill (han kan ta ut huvudet vid uppbindningen).
Hon var livrädd för hingsten som brölade lite väl mkt och hoppade utom räckhåll och tyckte han var jätteläskig. (Hon har inte träffat honom innan)

Söndagkväll samma visa rejält brunstig mot valacken, livrädd för hingsten (försökte få henne att hälsa på honom i alla fall med huvudet men hon vågade inte). Var här nere på seminstationen bara för att upptäcka att där var stängt då seminvet var i strömsholm.

Måndagmorgon vågade hon för första gången hälsa på hingsten unghästtuggade rejält och såg mkt rädd ut i ögonen, han fick i alla fall snusa över henne längst sidan och hon lutade sig mot och skvätte utan att säga något. Hingsten mullrade sedan en del när han skulle till hagen och passerade hennes men inget mer med det.

Måndagkväll fastnade på väg in mellan hingst och valack (som står med huvudet ute från varsett håll i gången mitt emot varandra) och skvätte.

Idag på morgonen, modigare i hälsningen på hingsten, han fick bearbeta henne lite mer och nöp henne lite i bakknäna hon lutade sig mot honom men skvätte inte och pep sedan till i vad jag tolkade som en protest och hoppade undan och jag avbröt, fortfarande inget skvättande och jag var övertygad om att hon släppt och är på väg ur brunst. Släpper ut henne i hagen. När jag sedan som sista häst går ut med hingsten så börjar han mullra och kråma sig och döm om min förvåning hon börjar genast att ställa upp sig och skvätta i hagen 50 meter bort. Hingsten blir riktigt till sig och skaftar ut och säger verkligen att hon luktar mumma.

Blir ju minst sagt förbryllad iom att hon de andra dagarna varit väldigt villig i stallet men inte uppfört sig så ute, nu verkar hon inte villig inne men uppför sig mer än villig ute.

Vad skall man tro ? Är det ens lönt att köra ner henne till seminstationen ikväll eller skall man anta att hon är på väg ur brunst iom att villigheten/skvättande vid direkt kontakt inte fanns ? Jag var ju helt övertygad om att vi tappat denna brunsten när jag såg hur hon var i stallet.
Någon som upplevt liknande ? Mina andra har alltid varit raka och klara antingen vill de eller så säger det pang i väggen bara hingsten tittar på dem, mkt enklare att tolka sådana.

Sv: Hur skulle ni tolka dessa brunstsymtom ?

jag tror att det är som du själv säger - du känner henne inte och hon har säkert "sina" vanor. Dessutom är hon ju i helt ny miljö och kanske är lite ur balans

jag tror att det är som du själv säger - du känner henne inte och hon har säkert "sina" vanor. Dessutom är hon ju i helt ny miljö och kanske är lite ur balans

Ja allt hade varit enklare om man känt henne, blir bara så förvirrad av dessa "dubbla" budskap. Är lite knepigt att hon dagarna innan varit "villig" i stallet och nu inte är det (enkelt tolkat av mig på väg ur brunst) men att hon sedan gör en kovändning och ställer upp sig och skvätter ute gör ju en minst sagt förvirrad.

Är så typiskt att seminstationen hade stängt just i söndags, blir ju många extradagar att vänta på semin iom det annars skulle hon ju semineras idag (vilket ju iofs kanske även det varit försent iom att hon skickar dubbla budskap) nu blir det ju koll idag, beställa imorgon och iom det säkert inte seminering förrän på torsdag, känns som att vi skall ha en mkt stor tur om hon fortfarande inte släppt till dess.

Vi får se hur hon ser ut på ultraljudet ikväll, har faktiskt i bakhuvudet att om det ser "farligt" ut om hon inte redan släppt att kanske hoppa ner på listan över tänkbara kandidater och välja Balougraf med tanke på att jag kan sticka till Flyinge och hämta det direkt och därmed få henne seminerad redan imorgon.

Vi får se hur hon ser ut på ultraljudet ikväll, har faktiskt i bakhuvudet att om det ser "farligt" ut om hon inte redan släppt att kanske hoppa ner på listan över tänkbara kandidater och välja Balougraf med tanke på att jag kan sticka till Flyinge och hämta det direkt och därmed få henne seminerad redan imorgon.

Saint Amours frysta finns på Flyinge också, ville bara nämna det. Så att du har nåt mer att välja mellan :).

Håller alla tummar och tår, hur du än gör! :)

Mvh Cissi

Min kan också ha ett lite udda brunst beteende. Detta är för att hon oftast släpper två ägg. Att släppa två ägg kan ockå triggas av långa transporter. Hade inte din åkt långväga för att komma till dig (kan ju minnas helt fel)?

Det enda är väl igentligen att kolla upp henne.

Mvh

Tora

Min kan också ha ett lite udda brunst beteende. Detta är för att hon oftast släpper två ägg. Att släppa två ägg kan ockå triggas av långa transporter. Hade inte din åkt långväga för att komma till dig (kan ju minnas helt fel)?

Det enda är väl igentligen att kolla upp henne.

Mvh

Tora

Ja hon kommer att kollas ikväll så är det bara att hålla tummarna att där finns något att seminera på kvar, vist hopp finns ju iom att hon ställde upp sig ute.

Jo hon har åkt från norra jylland så en heldag i lastbil blev det ju hit, så det får väl räknas som lång transport hela miljöombytet brukar ju också kunna strula till det med deras brunster så det är säkert något sådant som gör det.
Jag går mest och hoppas på att hennes brunst kan trigga igång de andra damerna här hemma som fortfarande inte börjat brunsta iår. Funderar faktiskt på att även ta med det andra stoet som skall betäckas och kolla om vi skall spruta igång henne också ikväll så att vi kommer igång även med henne.

Saint Amours frysta finns på Flyinge också, ville bara nämna det. Så att du har nåt mer att välja mellan :).

Håller alla tummar och tår, hur du än gör! :)

Mvh Cissi

Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma och lutar väl åt att vi väljer att inte använda fryst på henne denna dräktighet utan kör en på färskt först. Däremot skall jag kolla hur möjligheten ser ut att få färskt (om han nu hunnit hem från frankrike och finns på plats hemma).
Satt faktiskt och funderade på om det inte borde kunna gå att använda något snabbare transportsätt även därifrån med tanke på att det inte är så långt borta (om det nu visar sig vara bråttom), borde ju gå med typ någon budfirma el dyl utan att det kostar skjortan tycker man. Blir lite att kolla upp under dagen, känns bara tråkigt att känslan finns att vi hittar henne tom ikväll att hon redan släppt.

Är det ett oerfaret sto?
Det är inte ovanligt att sådana ston inte riktigt vet vad de vill när "läskiga hingsten" är nära.
De flesta ston har ju aldrig varit nära en vixen hingst innan det är dags för första gången.

Då vi själva arbetar med naturlig betäckning är det ju (av säkerhetsskäl) viktigt att stoet verkligen är på det klara med vad hon tycker om saker och ting innan man sätter igång.

Vårt recept brukar vara att sätta de två i boxar vid sidan av varandra. Eller med en box mellan. Och så får de stå och mjukas upp några timmar. Då brukar man se var man egentligen står...

Vårt recept brukar vara att sätta de två i boxar vid sidan av varandra. Eller med en box mellan. Och så får de stå och mjukas upp några timmar. Då brukar man se var man egentligen står...

Tänkte säga detsamma.

Då har du tid att låta dom lära känna varandra ,dock hade jag ställt dom brevid varandra direkt när hon hade kommit hem till dig,, om jag skulle betäckt med honom så detta redan hade varit färdigt :)

Men nu har du ju inte gjort det så då kanske det är bättre att vänta till nästa brunst :idea:

Mvh Mia

Många ston har tydligast brunstbeteende i samband med att ägget släpps....

Är nyfiken på hur det går och vilken hingst du kommer att använda?

Vid intag ikväll innan vi körde ner till stationen så var hon verkligen jääääättebrunstig och totalvägrade att gå ifrån grabbarna utan sölade ner hela stallgången medans jag ivrigt försökte bogsera henne därifrån innan hingsten skulle klättra ur boxen, så inte hade hon gått ur brunst inte.

Ner till stationen och hon står med två jätteägg som går när som hellst, panik glöm alla hingstar som vi inte kan hämta direkt efter tömning = närområdet gäller. Tur man bor nära Flyinge :angel:
Har ju varit inne på Balougraph innan men såg lite jag inte gillade i hopptekniken så kändes inte hundra rätt, så ag gjorde en helomvändning när jag nu var tvungen att välja därifrån.
Jag ville ha kvickhet och energi i hoppningen, jag ville gärna ha gång och jag ville hellst ha obesläktat blod. Då fick jag ta att jag inte riktigt gillar den exteriöra biten och hon semineras imorgon med Niveau så får vi hoppas att det blir en bra match magkänslan säger att det kan bli det (och jag hoppas att stoet är lika stark som den stolinjen som präglat hennes utseende) men som man brukar säga utseendet är ju inte allt här i världen :p
Dock kan jag kanske nu få alla de vita tecknena jag beställt på mina fölungar innan som uteblev :cool:

Tror att Niveau är ett bättre val än Balougraph. Kanske inte stammässigt (i mitt tycke), men individen Niveau är mycket läckrare i både hoppteknik och gång än Balougraph.

Håller tummarna att hon tar sig!

Kan uppdatera att hon nu är seminerad och hade ännu inte släppt vid semineringen, står kvar nere hos Lena så hon skulle kunna hålla koll på när hon släpper.
Blir ju till att kolla henne noga sedan också iom två stora ägg så tvillingvarningen lär ju vara stark om hon nu tar sig.

Måste säga att du överraskar mig i dett val. Absolut att jag tycker du gjort ett kanonbra val iom Niveau:love:, men jag har för mig att du inte varit övertygad om hans förmågor från början.

Kul val iallafall!

Liknande trådar

Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 518
Senast: Masse
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·
M
Hästvård Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna men eftersom det handlar om vad du som människa som håller på med hästar tycker så...
Svar
7
· Visningar
1 808
Senast: Gullegryn
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar