Hur skulle ni ställa er till om...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
F

flickancarra

...någon ni inte alls kände och som inte har erfarenhet eller kunskap, kom och fråga om hon/han fick hjälpa till på travgården? I utbyte mot att lära sig en massor om körning, hjälpa till att motionera hästar.

Jag har en tanke att jag skulle vilja lära mig mer men känner att intresset nog skulle vara svalt och vill inte göra bort mig helt. Det finns ett travstall en mil härifrån med massor med hästar. Det hade ju varit ett jättebra upplägg för min del men hade det varit värt det för stallägaren? Är motionerandet av hästar det lilla på gården som man kanske helst vill ta hand om själv...

Tacksam för tankar

(på denna del av forumet där jag aldrig vågat mig in förr..)

Sv: Hur skulle ni ställa er till om...

Jag skulle inte säga nej iallafall. hjälp är altid uppskattat och jag skulle tipsa dig att vara öppen och fråga. samtidigt som det alltid är bra med självgående människor som ser vad som ska göras...titta på dom andra vad och hur dom gör . Men jag tror inte du behöver vara rädd, skillnaden mellan rid o travfolk är milsvid när det gäller hästarna.

Jag höll ursprungligen på med ridhästar men har alltid varit väldigt travintresserad. Kom i kontakt med ett travstall via en bekant och frågade om jag kunde hjälpa till mot att få lära mig köra häst.
Behövde inte be två gånger precis, fick köra så mycket jag orkade och ville.
Mitt råd är att du tar mod till dig och frågar, tror du har stor chans att få ja om du är hästvan i övrigt.

I augusti för lite drygt ett år sedan var jag på trav första gången i mitt liv. Jag hade aldrig varit på en travbana före det förutom en gång då vi var ut och tittade på ett band på midnattstravet (osäker om vi ens såg något lopp den gången).

Den första gången jag var med var när min stallägares häst skulle starta uppe i Bollnäs och jag följde med bara för att det kunde vara roligt att se hur det gick till. I dag är det jag som fixar i ordning all tävlingsutrustning, gör i ordning tävlingshästarna och selar ut i normalfallet... så det går ganska fort att lära sig de grundläggande sakerna kring starter etc.

För tre år sedan körde jag häst för första gången i mitt liv. Det var ett shiresto jag hade på foder. Körde henne en vinter och sedan började jag få köra lite åt min stallägare så nu har jag kört både fort och lite lugnare jobb med hans travare, både i skogen och på bana. Att lära sig köra och ha kontroll är svårare och tar längre tid än att lära sig sela ut etc. men det är otroligt roligt och inte alls SÅ svårt. Om det finns vettiga (läs snälla och skapligt orädda hästar) att köra så lär man sig rätt snabbt.

Klart att du ska ta kontakt och fråga om du får hjälpa till! Se bara till att ni kommer överens om vad det är du ska göra och att du är tydlig med vad du vill få lära dig etc. så att du inte BARA blir "tjejen som kommer och mockar åt 20 hästar en gång i veckan" och inget mer...

Jag vill ju som du skriver inte vara den som bara kommer och mockar, det gör jag redan här hemma... Men frågan är ju då vad som de skulle kunna vilja utav mig för att det ska bli "rättvist".

kl

Vad tycker ni vore ett bra och rimligt utbyte?

Tack för era svar. Jag ska nog samla mod till mig.

Säg att du vill lärar dig mer om trav, att köra osv. Att ta mockning får man nog räkna med i alla fall, fast skulle du komma till vårt stall skulle du få köra och greja en hel del med annat också, man behöver hjälp överallt. Sjävlklart skulle nog jag som hästägare "kolla läget" först. Man vill ju veta på ett hum vad man kan också.

I mina ögon är det dock bättre med folk som säger "jag kan ingenting!" än sånna som vet och kan allt.

Det brukar vara rätt tacksamt att jobba i travstall, har du tur kan det leda till ett arbete du får betalt för.

jag skulle inte säga nej, alltid kul med folk somm vill lära sig nya saker åsså får man ju extra hjälp med

Jobb har jag redan... jobbar som lärare 45,5 timmar i veckan så jag klarar mig! ;)

kl

Men jag vill lära mig mer och kan tänka mig offra helgtid till att lägga tid på detta... är absolut ingen tävlingsmänniska så jag har ju inga ambitioner att bli kusk i heller.. bara hobbykusk här hemmavid. Men då måste man kunna mer än jag gör nu.. så då tänkte jag att man kunde få ett utbyte- samtidigt som man lär sig, hjälpa till hos någon..

Ja, nu vimsar jag kanske och känner att jag kanske inte har tid att engagera mig hos någon osv.. Detta är en rätt ny tanke som ploppade upp häromdagen.. Jag får se hur jag gör..

Tacksam för fler funderingar!

Jag tror alldeles säkert att det finns många som vill ha lite hjälp. Det är ju faktiskt en hjälp bara att ha någon som kör lite och om denne mockar också så är det ju en fet bonus liksom.

Min stallägare har två starthästar för närvarande och en fölmärr, en pensionär och så en åring som nyss körts in. Han kan uppskatta jättemycket om jag eller "Rousie" här på buke kör eller rider någon häst så att han inte behöver ut och köra till exempel en lördag. Då har han tid som han kan lägga på något annat ju. Så redan där har vi ett sorts ömsesidigt utnyttjande.

I ditt fall blir det ju precis som med mig så att den som tar emot dig får lov att visa och förklara och vara med i början. Men å andra sidan så tar det inte så himla lång tid innan du vet vad du kan och kan börja köra lite själv med någon skapligt snäll häst. Och då har du blivit en avlastning!

jag har i stort sätt levt i travlivet hela mitt liv, och den uppfattningen jag har fått av de entusiastiska nybörjarna som vill komma in just för att lära sig är att det är mycket uppskattat sålänge man är villig att hjälpa till med diverse.

ibland kanske hästarna går på skrittmotion( dvs skritt 6 dagar och snabbjobb 1 dag) då får man helt enkelt anpassa sig. Alla har vi ju olika metoder för att nå toppen :D

och att man ställer upp med mockning, fodring in och utsläpp DET är mycket upskattat i stall med ett större antal hästar.

Jag tycker absolut du ska fråga :D

Finns det något inom trav som kallas skrittmotion så skulle det nog vara momentet för mig. Jag är rätt lugn av mig.. :grin:

Det är många stall som använder sig av skritt-motion. :idea:

Jag själv är en stor förespråkare av det. :banana:

Om du tar och flyttar upp till Dalarna kan du få skrittmotionera min shire-travhäst :angel: hur mycket du vill nästan. Det blir lite trångt men det GÅR att klämma i honom i en travsele och en rockard och då kan man låtsas att det är en travare och så kan man ut och skrittmotionera huuur mycket man vill utan att det någonsin går särskilt fort.

Har till och med sett bildbevis på att det går att trycka in en shire i en sulky... men då får nog kusken räkna med att ha näsan mitt emellan skinkorna på hästen :rofl:

Om du inte vill flytta hit och bli medkusk till shire-travare så får du nog vackert fråga runt i din egen hemtrakt!

Tack för erbjudandet! Vi har faktiskt funderat på att flytta norrut men det blir nog inte aktuellt på ett tag.. ;)

Jag får nog snällt fråga runt här hemma som du skrev.

Har inget nummer eller så till dem och vet inte deras adress men jag tänkte att jag skulle gå många promenader med min shettis förbi det där travstallet och hoppas få se en människa man kan prata med.. Jag har inte bråttom...:p

En fråga till.. får man ont i ryggen av att sitta i en sulky? Måste man vara vig?

Nej man behöver inte vara ett dugg vig! Men man kan få lite ont i ryggen av att köra speedcart (sulky har jag aldrig provat, har haft långvagn även när vi varit på banan och kört) eftersom man gärna sitter lite "kurande" med ryggen. Men om man tänker på sin sittställning så går det bra!!! Och om man ser till att ha en skapligt fjädrad vagn vill säga.

Sedan tycker jag personligen att en rockard är bekvämare att köra i om man bara ska ut och köra i skogen eller så. Den är lite rejälare och tillåter kusken att ändra körställning mer.

Strunta i shettisen, knata in ensam på gården och fråga efter den som äger hästarna helt enkelt. Tala om att du är jättenyfiken på trav och skulle vilja lära dig mer och fråga om du kan få vara med lite grann vid tillfälle helt enkelt. Har du tur visar de dig runt och så och då är det ju bättre om du inte har hästen med dig.

Du har liksom inget att förlora, det värsta som kan hända (om man bortser från varianter som att den som håller till där är komplett galen och börjar skjuta omkring sig då :rofl:) är ju att de säger nej.

Om du som du skriver är "hobbykusk" hemmavid så har du ju lite körvana i alla fall!!! Och om du är ridtjej så är det rätt många travnissar som vill ha sina hästar ridna också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka