Efter att ha jobbat med hästar och hästfolk i många år har jag endast två väl fungerande råd till alla som har inackorderingar...
Alt.1 Ta rejält betalt (minst 250 kr timmen) om ni tänker utföra service för inackorderade hästar så ni alltid kan avlöna någon att göra arbetet i erat ställe om ni är trötta, sjuka, bortresta eller dyl. Häst ägare har ofta en inställning om att deras hästar inte medför något arbete som är värt att betala för.... Och dessutom anser de att den hyra de betalar är så stor att de har rätt att kräva att få perfekt service utan missar!!! Jag anser att för att få en häst morgon fodrad, utsläppt med eller utan täcke efter önskemål tar ca 10 minuter per dag (man skall ta sig till och från stallet samt vänta medans de äter osv) alltså 300 minuter per månad= 5 timmar.
En timme kostar 250 kr ungefär vilket i min värld innebär att om man är beredd att betala 1250 kr BARA FÖR MORGON FODRING SAMT UTSLÄPP kan man börja ställa krav på perfekt skötta rutiner! Så länge man vill att någon skall arbeta gratis/svart/som stall slav så skall man i mitt tycke bara hålla käften!!!
För att få både morgon fodrat, utsläppt, middagsfodrat, insläppt em, fodrat och kvällsfodrat bör det kosta ca 3000 kr! OM MAN ANSER ATT MAN VILL ATT STALL ÄGAREN SKALL KUNNA TA UT EN LÖN FÖR ALLT ARBETE ALT. HÅLLA NÅGON ANSTÄLLD.
Därutöver tillkommer kostnad för box, stängen, el, fastighets reparationer, väg och parkering, ridbana, kontor, revisor, foder och strö. osv osv....... Därav förstår jag inte hur folk resonerar när de hyr ut boxplatser för underpriser...
Alt.2 Gör inget alls! Hyr ut boxar och skriv in i kontrakten att hyresgärsten själv får stå för service, skador, reparationer, hagar mm. Mycket smidigt! Och det fungerar! Så gör jag och det lönar sig på många sätt. Hästägarna får en billig uppstallning, jag slipper hamna i konflikter med dem över skitsaker som glömda täcken osv. Alla trivs och ingen känner sig trampad på tårna, en gång per månad är det stallmöte och då löses alla ev. ?...
Är vansinnigt trött på alla fjantiga fjolliga hästägare som tycker de skall ha en massa service utförd på sina hästar men inte anser att de skall betala för sig, alltså de anser att stallägaren skall vara deras underbetalda slav!