För ca ett halvår sedan blev vi inackorderingar irriterade över att stallägaren släppte ut hästarna så sent på helgerna (kunde få stå inne till 10.30). Stallägaren satte då upp en lapp i stallet där det står så här "om det är ett gemensamt önskemål från er så gör vi så i fortsättningen att vi släpper ut hästarna mellan 7-halv åtta på vardagar och vid 8-tiden på helgerna. Vid undantag meddelar vi eller skriver på tavlan". Ja, vi var nöjda och allt var frid och fröjd, tills i lördags morse.
Jag var i stallet 08.05 i lördags morse för att lägga regntäcke på min häst innan utsläpp (det regnade ganska ordentligt). Då visar det sig att hästarna blivit utsläppta 06.55, min häst utan regntäcke. Servicen med täckesbyte eller att stallägaren ska lägga på täcke ingår inte, därför var jag där vid denna tiden för att ordna med detta. Jag tar in min blöta, kalla häst och frotterar henne och gör vad jag kan för att få henne torr. Skriver på tavlan till stallägaren "v.v. säg till när ni ska släppa ut hästarna tidigare än 8 enligt överenskommelsen alt lägg på regntäcke när det regnar. Var här 08.05 för att lägga på regntäcke och hittade en blöt och kall häst i hagen". Jag tycker att eftersom stallägaren inte meddelat att hästarna skulle släppas ut tidigare så har h*n ju inte gett mig någon chans att se till att min häst har täcke på sig och borde därför varit så snäll och lagt på det på min häst (täcket hänger utanför boxen).
Svaret jag fick var att jag fick titta på väderleksrapporten som alla andra i stallet (vi är totalt 5 inackorderingar) och lägga på täcket på kvällen innan och så påstod h*n att jag skulle ha sagt att jag inte vill ha täcke på min häst
(skulle aldrig släppa ut henne i hällregn utan regntäcke).
Jag svarade med att fråga varför jag skulle lägga på täcket på kvällen när jag visste att jag skulle vara i tid till utsläpp dagen efter samt om h*n någonsin sett min häst gå utan täcke när det var kallt eller regnade samt att om jag fått reda på att hästarna skulle ut tidigt på morgonen hade jag visst kunnat lägga på täcket på kvällen men att det inte var något jag kunde gissa mig till.
All konversation har skrivits på vår whiteboard i stallet och h*n skrev som svar på det sista att "vi får ha ett samtal".
Jag blir så trött på stallägaren; h*n bryter regler som h*n själv satt upp men ändå har h*n rätt och jag fel! Känns så meningslöst att försöka prata med en sådan person (vi har ännu inte pratats vid) det som är tråkigt är att min häst blir drabbad (hon var verkligen blöt och det var inte särskilt varmt i lördags morse).
Hoppas det inte blev för svamligt, vill bara höra med er om jag överreagerar och vad ni tycker jag ska säga när vi ska "ha vårt samtal" (vilket antagligen blir ikväll).
Heléne