Hur skulle ni placera huset?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vi ska bygga ett hus på denna tomt;

w1XXiTO.png

Och vi ska bygga detta hus

D2kd5Nu.png

Med denna planlösning på nederplan (övervåningen känns inte så relevant att visa)

IHrBYae.png

Hur skulle ni placerat hus och carport på tomten? Helst skulle vi ju vilja ha framsidan mot vägen eftersom det är ett fint och praktfullt hus. Men, vi inser att vi får bättre tomt och ljusinsläpp i huset om vi vrider det 90 grader och har entrén mot öster. Hur hade ni valt att göra?

Min syster har liknande placering och gräsmattan på framsidan har bara blivit en stor yta som klipps. Den används aldrig. De sitter ibland och äter ute på framsidan men det är i skuggan av huset. Så hade jag varit du hade jag lagt huset så nära vägen som det går och gjort en stenlagd framsida med bara lite gräs, och sen en stor, användbar gräsmatta bakom huset.

Min syster har liknande placering och gräsmattan på framsidan har bara blivit en stor yta som klipps. Den används aldrig. De sitter ibland och äter ute på framsidan men det är i skuggan av huset. Så hade jag varit du hade jag lagt huset så nära vägen som det går och gjort en stenlagd framsida med bara lite gräs, och sen en stor, användbar gräsmatta bakom huset.
Säger samma sak. Ytan framför huset är sällan speciellt användbar. Den blir bara en sorts tråkigt gräsmatte-skyltfönster för hemmet.

Lägg huset närmare gatan och spara mer tomt till baksidan.

Men isåfall blir ju baksidan i norrläge och därmed väldigt lite sol. Frågan var istället om vi ska gavelställa huset. Annars tänkte vi lägga det långt åt öster så att vi får sidan av huset i västerläge

Men isåfall blir ju baksidan i norrläge och därmed väldigt lite sol. Frågan var istället om vi ska gavelställa huset. Annars tänkte vi lägga det långt åt öster så att vi får sidan av huset i västerläge
OK

Långt åt öster är antagligen vettigt. Allt för att slippa att ha huset mitt på tomtytan. Sammanhängande tomtyta är mer användbar.

Min mamma har en liknande placering av sitt hus. Dock garage på andra sidan av huset. Hos henne används aldrig framsidan och på baksidan är det skugga på altanen största delen av dagen tyvärr men kvällssol.
Det optimala tänker jag skulle vara att kunna vrida huset 180 grader så entren är på baksidan. Nu vet jag inte om du har grannar på baksidan? Misstänker det

Jag hadeförsökt placera carporten i öst om jag hade byggt huset så som det står på ritningen. För att den inte skall ta upp plats och skugga.

Jag tycker samma som ovan, carporten på östra sidan, helst ända upp i nordöstra hörnet.

En annan tanke... utbygget på baksidan. Kanske går det flytta mer till höger så det ligger parallellt med ytterväggen åt öst i stället för i mitten av baksidan? Detta för att vinna mer baksida med kvällssol. Nu kommer ni ha ett område nordost på baksidan som helt kommer vara skuggat hela dygnet.

Hur nära gatan/tomtgränserna får huset ligga? Och hur nära får carporten ligga? Det är ofta prickmark längs tomtgränserna vilket påverkar hur man kan lägga huset. Det brukar vara krav på att carport är minst 6 meter från gatan. Även om det inte är krav så är det praktiskt att få plats med en bil framför carporten (och byggs den om till garage i framtiden vill man inte blockera gata/gångbana när man ska öppna porten eller om garaget är fullt med annat).

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar