Hur skulle ni lägga upp....

Lycanthrope

Trådstartare
....western lektioner?

Jag ska ge (enklare) westernlektioner och undrar hur ni hade lagt upp dom från början och framåt?

Jag ska ju självklart se först hur långt de har kommit osv, men är nyfiken på era ideér, då jag har mina egna också :angel:

Sv: Hur skulle ni lägga upp....

Jag kan en hel del då jag sysslat med detta i stort sett hela livet, men låååångt ifrån allt, såklart ;)
Jag ska kika va de kan första gången jag träffar dom, låta dem rida, berätta lite om vad de gjort. Jag vet att en av dom hade en varmblods travare som va grundutbildad i stort sett, om ens det.

Så tanken är ju att börja från grunden, jag har bara inte så mycket vana i hur man bör lägga upp detta, mer än hur mina tränare har gjort med mig. :angel:

Börja med ett syfte. Ett mål.
Ett huvudmål och en massa små delmål.
Klura sen ut hur du anser är bästa sättet att komma dit och det enklaste - det får ju inte bli för svårt. Inte delmålen i a f.
Bestäm dig sen för vad du anser är viktigast att börja med. Ska man kunna gå först eller är det viktigare att kunna hoppa groda? Är det rimligt och möjligt att kunna hoppa groda innan man kan gå?
Sen är det bara att börja nånstans och jobba vidare därifrån. Och kom ihåg att vara uppmärksam på om eleverna hänger med i det du förklarar och vill. Försök att förklara på annat sätt om de inte hänger med. Och berätta gärna VARFÖR du vill nå målen och vad det är för resultat eller effekt som ska komma ur det.

Hola,

Med risk för att låta dryg så undrar jag om du verkligen skall hålla lektioner...

Att be om råd på ett diskussionsforum för hur du skall träna dina elever känns det klart oseröst. Om man verkligen kan det man vill lära ut (och då menar jag att kunna det på sina fem fingrar) då är det heller inga problem med vare sig en röd tråd eller att lära andra.

mvh Eva

Är man inte van vid att lära ut är det inte så lätt.
Jag ska iten säga att jag är duktigt, jag är trots allt självlärd, men jag har hjälpt folk lite genom åren. Dock är jag inte så pedagogisk så jag har fortfarande svårt för upplägget..
En vanesak antar jag..

Hola,

Med risk för att låta dryg så undrar jag om du verkligen skall hålla lektioner...

Att be om råd på ett diskussionsforum för hur du skall träna dina elever känns det klart oseröst. Om man verkligen kan det man vill lära ut (och då menar jag att kunna det på sina fem fingrar) då är det heller inga problem med vare sig en röd tråd eller att lära andra.

mvh Eva

Det där va dock ganska lågt och onödigt. Som jag tror jag skrev i första inlägget, så har jag egna förslag och ideér, men INGEN är väl så duktig så att den inte behöver ta del av andras ideér och förslag!?

Okej. Jag skulle först titta på hur dom rider och vad dom vill ha hjälp med. Berätta grunderna, som för mig har mycket med eftergift att göra, formen och såna grejer. Berätta att när hästen gör rätt = eftergift, inte ge sig förrän man fått ut det man bett hästen om, ge sig när hästen sköter sig bra osv osv, beror helt på vad du tycker.

Sen kan det ju vara kul att slänga ut lite trail hinder och visa hur man lär in det. Hur man gör för att hästen inte ska vara rädd för det och bla bla;)

Jag själv skulle undervisa för eleven såsom jag själv hade fortsatt med hästen om det hade varit jag som ridit. Ungefär så;)

Det där va dock ganska lågt och onödigt. Som jag tror jag skrev i första inlägget, så har jag egna förslag och ideér, men INGEN är väl så duktig så att den inte behöver ta del av andras ideér och förslag!?

Varför är det lågt och onödigt?
Tar man betalt för en tjänst så är det väl inte mer än rimligt att man skall kunna klara av den utan att be om hjälp och tips på ett forum som är öppet för var och en.

Och det är riktigt att ingen är så duktig så man inte kan söka "input" från andra men det är brukligt att man diskuterar sådant med kollegor etc när inte kunden hör på.

Jag skulle inte vilja att tex min Vet. bad om tips hur den skall behandla min häst här på Buke. Den diskussionen hör lixom hemma i ett forum för Vetrinärer (sedan kan ju det forumet vara kafferummet eller var som).

Det kanske tycks som att jag är petig i frågan men jag anser det vara minst lika viktigt att ha en kvalificerad tränare som att ha en utbildad hovslagare eller en kunnig Vet. Kanske ännu viktigare. Och skall vi tala om grunderna så är det nog viktigast av allt, är grunden fel så blir resten av ridningen soppa.

mvh Eva

Nej, jag håller med. Det är inte så lätt.
Men jag antar att du hjälper och visar av intresse och engagemang. Inte för att du skall ha betalt?

Då är det skillnad.

mvh Eva

Men jisses vilken syn du har.. tragiskt..

Jag kanske ska formulera om frågan?
Hur skulle du som westernryttare vilja ha lektioner upplagda?

Och det är faktiskt INGET fel med att kika vad folk tycker om tänker ang upplägg, det betyder väl inte att jag tänker följa mindre kunniga människors idéer? Nu har det inte vart nån sån här, men tex.
Du verkar torr som inte tror att man kan ta åt sig lite av andras tips och idéer.

Jag tror tex (vet även att det hänt ang min häst) att vet ibland diskuterar med kollegar ang ovanliga fall tex. och det är väl bra för ALLA att få lite olika synpunkter på vad man gör?
Självklart ska man vara såpass professionell så man vet vad man gör, och det är jag i det här fallet ang grundutbildning o mer därtill, då jag själv tävlat lite, men dock utbildat min med flera hästar inom området. Men det är ALDRIG fel att fråga andra.

Ska du börja på alla som frågar något i forumet kanske? Att de borde fråga i ett forum speciellt för det dom frågar?
Jag tycker detta är ett ypperligt tillfälle för mig att fråga efter andras förslag. ja,! Jag har mitt eget upplägg, men vad ger dig rätten att klaga på att jag verkar oseriöst när jag frågar lite?

Och om du nu måste veta det, så har jag pratat med mina egna westerntränare också!! MEN det kan väl vara bra att höra från elever också hur dom uppskattar det?

Och om du nu måste veta det också, som jag dock inte vill höra något om från dig, så får jag lite betalt också ja, tex bensin, och att jag tar med min häst ibland för att visa hur det ska funka (nh)
De vill betala mig för övrigt.

Tack och hej!!

Till er andra: Tack för tipsen! Det är alltid kul att höra andras synpunkter!! :bow:

Oj, oj, det låter som att jag trampat på en öm tå.

Jag kanske ska formulera om frågan?
Hur skulle du som westernryttare vilja ha lektioner upplagda?

Och det är faktiskt INGET fel med att kika vad folk tycker om tänker ang upplägg, det betyder väl inte att jag tänker följa mindre kunniga människors idéer? Nu har det inte vart nån sån här, men tex.
Du verkar torr som inte tror att man kan ta åt sig lite av andras tips och idéer.
Nu är det en helt annan fråga. Och riktigt, riktigt bra också. Få frågar vad kunden önskar och vill ha.
Och nej, jag känner mig inte som en torrboll om det var det du menade.

Jag tror tex (vet även att det hänt ang min häst) att vet ibland diskuterar med kollegar ang ovanliga fall tex. och det är väl bra för ALLA att få lite olika synpunkter på vad man gör?
Vetrinärer diskuterar med likasinnade, dvs vetrinärer. Det ser jag som självklart och förutsätter att de gör mest varje dag.
Men de diskuterar inte behandling på min eller din häst med kreti och pleti på Buke.
Däri ligger skillnaden.

mvh Eva

Vetrinärer diskuterar med likasinnade, dvs vetrinärer. Det ser jag som självklart och förutsätter att de gör mest varje dag.
Men de diskuterar inte behandling på min eller din häst med kreti och pleti på Buke.
Däri ligger skillnaden.

Självklart är det skillnad för det handlar om liv och död ibland, för hästen. Detta ÄR skillnad för att det jag gör inte handlar om det.
Och här på western har jag någorlunda likasinnade, så det är väl inget att gnälla om? Här har jag elever och även tränare, eller allmänt kunniga som ibland ger lektioner. MÅSTE jag bara ta emot tips från andra westerntränare? Vad gör det?
Det kanske dyker upp ett bra förslag från en "vanlig" människa också? Jisses...

Weed har bra tips tycker jag, men lite markträning är inte heller helt fel. Man behöver inte rida varje gång. NH är alltid bra för både häst och ryttare. Kolla in www.equerry.se där har jag lärt mig mycket.
Kram

Var st[r det att hon ska ha betalt?
Har jag missat det totalt....

Det står inte men jag berättade det sen.
Det är inte så att jag VILL ha betalt , möjlitvis bensinpengar.
Men de insisterar på att betala mig då dom tycker att jag är duktig!
så.. jaa :)

Det står inte men jag berättade det sen.
Det är inte så att jag VILL ha betalt , möjlitvis bensinpengar.
Men de insisterar på att betala mig då dom tycker att jag är duktig!
så.. jaa :)

Weed har bra tips tycker jag, men lite markträning är inte heller helt fel. Man behöver inte rida varje gång. NH är alltid bra för både häst och ryttare. Kolla in www.equerry.se där har jag lärt mig mycket.
Kram

Japp, nh har jag redat räknat med och planerat någolunda, därför jag bara frågade ang själv ridningen :) tack för tipset! ska kika :D

Jag tycker att man alltid ska börja med grunderna oavsett hur mycke eller lite ryttaren kan från början.

Sits, hjälpgivning och dom enklare rörelserna.
Om man går igenom allt så kan man sedan anpassa fortsättningen till hur bra ekipaget klarar det.

Och så ska man tänka på att det en ryttare knappt klarar av i skritt klarar dom ännu sämre i trav. ;)

Många blir förvånade över att dom ska skritta så mycke. Western ska ju vara fartfyllt med fladdrande manar och gruset sprutandes om hovarna. :rofl:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 356
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka