Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Det tycker jag låter som ett utmärkt alternativ. MEN jag är lite rädd att hästens känsliga mage inte ska klara av sojan. Men jag ska rådgöra med veterinär och se vad hon säger.

Enl. min vet. ska all lucern räknas som kraftfoder. Alt.2 tycker jag låter bäst pga den högsta högivan (5 kg) vilket ger högsta tuggtiden. Kanske kan du höja högivan ytterligare. Hur stor är ponnyn?

Min ponny får 8 kg hö (138,5 cm hög) men är mager. Hur kan jag få upp hullet på henne? Hon får 1,5 liter krafft grund, 1,5 liter lucernhack och 1 liter betfor.

Ursäkta knapplånet!

Ponnyn är 135 cm hög. Jag vet att Lucern räknas som grovfoder, fråga din vet. igen om den har fått rätt för sig ;)

Öka högivan är inget alternativ då kvoten blir påtok för låg.

4.5 kg hö tkr jag låter väldigt lite till en liten häst.... Alla hästar är inte tabellhästar, har du provat att ge den mer mat för att se hur mkt den kan äta utan att bli för fet ?? mitt varmblod på 500 kg äter ca 18 -20 kg hösilage/dag med en torrsubstans på 68 %....

hmm varför int ge den mer hö om den är mager ?? :idea: är det första jag skulle ha gjort sne kankse kompleterat med nått energirikt krafftfoder om det behövs... änk på att hästen framförallt är grovfoderätare....

KL
Jag har samma problem, låg kvot till mina avelsdjur :eek: jag fyller upp med lucernpellets uppblött till gröt samt även soja+ korn. Hingstarna får utöver detta även olja pga av att de gör av med mer energi än vad stona gör.
Ge hellre hö än halm för bukens skull, halm innerhåller mindre protein än vad höet gör.

Till vårt sto som är C ponny och vägd på våg till 310kg så ger vi just nu 1 kg lusern + 2 dl soja + 1 kg korn utöver 15 kg ensilage och då går hon in i månad 10 nu. Det ger henne den proteinmängden hon behöver mån 10-11.

Senast ändrad:

hmm varför int ge den mer hö om den är mager ?? :idea: är det första jag skulle ha gjort sne kankse kompleterat med nått energirikt krafftfoder om det behövs... änk på att hästen framförallt är grovfoderätare....

Därför att det är en stresshäst som inte äter upp mer än 8 kg även om hon får mer. VIlket energirikt foder föreslår du? Funderar på att öka på lucernet.

inte provat med att lägga i lite halm så har hon något att pyssla med, även om hon kankse inte äter det... Hmm nergirika foder har jag inte så super koll på , har mer koll på dom proteinrika... Men lusern kan ju vara bra eftersom det är "snällt" mot hästen, men annars olja kanske, vet att många brukarge de när de vill få upp hästarna i hull, tror korn oxå ger mer hull...

Förstår inte varför jag ska tillsätta halm när hon inte ens äter upp mer hö, då kommer hon ju definitivt inte att äta halmen. Ngt att pyssla med har hon då hon har en tuggtid på minst 6 timmar per dag. Ponnyer äter saktare än stora hästar. Att ge henne mer energirikt vet jag inte, eftersom hon är en VÄLDIGT het häst att rida och vi inte vill ha hästen ännu värre. Men korn ska dom väl bli lugnare av, dock har jag förstått att det inte är så bra mat för en hästmage då det är ganska svårsmält.

okej... men det är ju enregi som ger hull, när dom få me enrergi än deras behov omvandlas det till fett (hull).

Olja ger hull, inte stirrigare häst.
Något som brukar få upp hästar i hull så är det Kraffts Rehab. Har det själv till vår 2 åriga hingst som var lite tunn och inte behöver bli piggare än vad han redan är.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka