Hur skulle ni ha gjort?

B

beforeandafter

Om ni fått ett hö med riktigt dåligt proteinvärde.
Ponnyn behöver en SmRP/MJ kvot mellan 6,5 och 7,5 och i höet är kvoten 4,2 :crazy:

Ponnyns vikt är ca 300 kg och han tränas i lätt till medelhårt arbete och har ett energibehov på ca 55 MJ.
De alternativen jag hr funderat på är att ge absolut minimalt med hö (ca 4 kg) och väga upp resten med lusern. Jag själv föredrar kvarnbyfoders pga. det höga proteinvärdet, enda nackdelen jag ser där är att det är pelleterat och jag tänker då främst på att ponnyn inte får speciellt mycket tuggtid som han hade fått om jag hade gett krafft hackad stå istället.

Räknas pelleterad lusern som grovfoder och kan man byta ut delar av högivan mot det?

ett annat problem är att jag även måste ge honom betfor (0,3 kg dag) enligt veterinär då han har haft visa problem med magen och nu när han äntligen är bra är jag helt enkelt rädd för att xprementera och plocka bort det.

Hur skulle ni ha gjort? Andra fodermedel som skulle vara lämpliga för att få upp kvoten utan att överstiga energibehovet?

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Skulle du då ge hack eller pellets. Pelletsen (kvarnbys) har ju högre Smrp medan hacket (krafft) ger en längre tuggtid.

Det beror lite på om han är matglad eller inte.. Vissa hästar har ju lite svårt att få i sig den enorma volymen det blir av hackat strå.Det kanske går att använda båda sorterna? för att på så vis få ut det bra av båda parter?

Det finns några alternativ.

Antingen ger du mindre grovfoder och byter ut mot lucern och kanske halm som extra pyssel.
Lägger på grovfoder (den mängd han behöver för att komma upp i energibehovet) och lägger till ett proteintillskott t ex. soja.

Teoretiskt sett borde ponnyn kunna få mer hö utan att bli tjock om man fixar kvoten som i alternativ 2. Jag misstänker att hästen skulle tycka om det också?!

Skulle g hö så gott det går och sedan fylla upp behovet med lussern. Jag skulle också se till så att hästen har fri tillgång på FIN halm.

Tyvärr har jag ingen halm nu då all halmen här omkring är av dålig kvalitet. Jag är själv väldigt dammkänslig och har så gott det går försökt att undvika halm till varje pris. Men jag kan alltid se vad jag kan hitta för ett vettigt pris. Just nu står mina hästar på spån.

Jag ska räkna lite och se hur jag kan göra.

Jag har räknat lite på olika mänger hö och detta är vad jag har fått fram.

Alternativ 1:
4 kg hö
1 kg krafft lusernhack
1 kg kvarnbyfoders lusernpellets
0,3 kg betfor

ger 53 MJ, 412 Smrp kvot 7,76

Alternativ 2
5 kg hö
0,5 kg Lusernhack
1 kg pellets
0,3 kg betfor

ger 57 MJ, 394 Smrp kvot 6,9 (kan även ändra så att man ger 1 kg hack och 0,5 pellets. Ger samma MJ men en kvot på 6,4 istället)

Alt. 3
4,5 kg hö
1 kg hack
0,5 kg pellets
0,3 kg betfor

ger 53 MJ, 356,6 Smrp, kvot 6,6

Alt. 4
4,5 kg hö
0,5 kg hack
1 kg pellets
0,3 kg betfor

Ger 53 MJ, 377 Smrp, kvot 7,0

Vilket alternativ är bäst? Andra lösningar?

Jag hade gett fri tillgång på lusern och sedan låtit den äta vad den ville av höet.
Min erfarenhet av lusern är att alla hästar hittills som jag har fodrat med det har en begränsning på hur mycket de äter per dygn. Variationen ligger mellan ett till sju kilo beroende på häst. Så när jag är i den sitsen brukar jag låta hästen få fri tillgång tills jag ser hur mycket den äter och därefter ge annat grovfoder som komplement om det behövs.

Det finns det nog ingen möjlighet att jag kommer att ha råd med. tyvärr.

Råd?!
Du vet ju inte förväg hur mycket den kommer att äta och då inte heller vad det kommer att kosta.
Med de dåliga värden du har på höet så finns risken att du måste ge betydligt dyrare foder än lusern för få rätt värden. Speciellt om den inte gillar lusern, vilket långt ifrån alla hästar gör.

Dina förslag är nog alla bra, spelar nog ingen större roll vilket av dem du använder utan kör på det som passar dig & hästen bäst. T.ex. om den inte gärna äter av hacket är det ju bra om det är en mindre mängd av det osv.

Annat alternativ är att också räkna in en liten mängd av Krafft Protein. Där kommer man snabbt upp bra i protein och du behöver inte gå ner hur mycket som helst på höet för att inte energin skall skena iväg.

Hos oss har vårt inköpta hö i princip inget protein alls. Så vi har balanserat upp allt med lusern och protein kraftfoder (á la Krafft Protein). Nackdelen med "större" givor lucern är att hästarna har en tendens att tröttna på att äta det så vi är lyckliga över att det bara är frågan om en par månader nu och inte hela stallsäsongen.

Gräset kommer "snart" och hjälper upp protein-kvoten :)

Nu har jag ju turen att ha en väldigt matglad häst som äter allt. Jag är också väldigt säker på att han skulle föredra lusernet framför höet. 6-7 kg lusern per dag är inte ekonomiskt hållbart för mig som student.

Nu har jag ju turen att ha en väldigt matglad häst som äter allt. Jag är också väldigt säker på att han skulle föredra lusernet framför höet. 6-7 kg lusern per dag är inte ekonomiskt hållbart för mig som student.

Då får du kanske tänka över om det är hållbart att hålla häst under tiden du studerar. För om du ska resonera på det viset skulle du ju skaffat ett bra och fullgott grovfoder redan från början istället för det dåliga du har som inte passar. Vilket hade varit det klart mest ekonomiska. Troligen kan det också vara mer ekonomiskt att då istället för att tillsätta nya foder sorter köpa nytt grovfoder med rätt värden för hästen.
En matglad och lättfodrad ponny ska inte har 6 - 7 kg lusern/dag heller. Det enda man får fram med fri tillgång är egentligen var gränsen går för vad som den enskilda individen kan äta. Sedan får ju behovet styra om det ska vara fritt eller om det ska begränsas.

För att vara ärlig förstår jag inte alls hur du resonerar.
Om du ser mina alternativ ovanför så ser du att min plan är att byta ut delar av högivan mot lusern.
Vad är det som är dåligt med det? Varför ska jag ge fri tillgång på lusern till en matglad ponny som i princip äter allt? Vad får jag ut av det?

Får du inte ihop det genom att bara ta ena typen av lucernet? Tycker det verkar lite bökigt med både hack och pellets, särskilt om du har en begränsad ekonomi. Alternativ 3 är bra för att få lång ättid och långa fibrer annars.

Problemet med pelletsen är just den att det ger inte så lång ättit vilket jag tycker är synd. Hacket ger betydligt längre ättid men har inte lika högt protein innehålll

För att vara ärlig förstår jag inte alls hur du resonerar.
Om du ser mina alternativ ovanför så ser du att min plan är att byta ut delar av högivan mot lusern.
Vad är det som är dåligt med det? Varför ska jag ge fri tillgång på lusern till en matglad ponny som i princip äter allt? Vad får jag ut av det?

Jag håller verkligen med dig. Varför ska man ge det dyraste om det finns alternativ som funkar lika bra? Finns absolut ingen anledning, om man nu inte är översållad med kosing som man inte vet var man ska göra av :smirk:

Kan tala om att vi varje vinter måste ge proteintillskott till vår häst. Vi köper av samma bonde varje vinter eftersom han har välbärgat hö som brukar hålla bra standard både hygieniskt och näringsmässigt.

Men oavsett om proteinet är högt eller lite lägre vissa år så verkar pålle ha ett högre proteinbehov än "medelhästen" så vi får som sagt alltid lägga till lite.

Problemet med pelletsen är just den att det ger inte så lång ättit vilket jag tycker är synd. Hacket ger betydligt längre ättid men har inte lika högt protein innehålll
Tror du inte att du skulle kunna få till det bättre om du bara köpte sojamjöl som du blandar i betforen (som hästen ändå behöver) Du skulle få till en betydligt högre grovfodergiva och komma väldigt billigt undan eftersom varken betfor eller soja är särskilt dyrt. Det skulle i alla fall jag göra för att få ner kostnaden och ändå få till en bra foderstat.

Jag kan också tillägga att jag också har en ponny som är våldsamt matglad. När jag fixade årets foderstat blev det lucernpellets som proteintillskott för att det funkade i både hennes och varmblodets foderstater. Jag skulle absolut vilja ge mer hö, men med en halvfet häst med högt proteinbehov (högt och högt, nja, ganska normalt egentligen) så gick inte det ihop eftersom vi har ett okej energiinnehåll. Faktum är dock att även om ponnyn får lucern i pelletsform så kan hon idag lämna höet för någon minut för att hälsa på mig. Det var inte att tänka på innan, då var huvudet i höet tills sista strået var uppätet. Så även om ättiden i det här fallet inte är så lång så verkar hästen bli mer belåten tack vare proteinmängden i foderstaten. Bara en liten intressant iakttagelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka