hur skulle ni ha gjort?

Zaida

Trådstartare
hur skulle ni ha gjort?

jag har varit bortrest i två veckor och min häst har fått vila under den här tiden.

när jag kom hem för några dagar sen i fredags såg jag att hon trampat på sig själv hö bakben inte djupt men en lång reva där hon är varm och svullen.

jag har lagt om ett bandage med jodopax som hon fick stå med i några timmar så den skulle dra ur bakterier eller om det var ngn infektion.

jag har skrittat henne....idag longerade jag henne i ca 30 min i skritt trav och galopp hon markerade inte eller var inte halt (synligt)....

vad tycker ni att jag ska göra för hon är juh ändå svullen och varm?
på skenbenet ungefär en decimeter upp från kotan. hon har guldskor och har rivit sig på de vassa broddarna....

ska jag longera henne lite imorgon igen? eller bara gå ut och gå.

jag tycker inte att svullnaden blev värre efter att jag longerat idag men inte märkbart bättre heller.

jag vet att ni inte är några veterinärer som kan tala om vad som är rätt eller fel, men jag vill bara höra hur ni hade gjort om ni var i min sits?

Sv: hur skulle ni ha gjort?

Så länge hästen inte visar akut hälta, mår den bäst av att hållas igång.

tror inte jag hade gjort så mkt om hon var svullen och varm... ut och gå räcker nog då

så du tycker att jag kan jogga henne lite lätt och longera?

för hon verkar inte ha ont när jag rider och visar juh inget heller när jag longerar....

tack så mkt för ditt råd

mmm det är svårt men jag hoppas det ser lite bättre ut imorgon iallafall,,,

Jag hade skrittat ut ett par dagar och ev joggat lite lätt.

Jag skulle rida som vanligt sålänge hästen inte är halt. Håll såret rent o kolla så inte svullnaden blir större. :banana:
Min hade liknande skada häromdan. Smörjde på vanlig aloe vera-salva i 2-3 dagar o sen va svullnaden borta.

mm jag har pratat med min tränare hon tyckte oxå att jag skulle rida på som vanligt hon har precis haft vintervils så det blir ändå inget hårt arbete....

Då jag kan vara lite nojjig när det gäller mina hästar så hade jag låtit en vet kolla för jag anser att en frisk häst är inte svullen eller varm. Bättre att hitta vad det är innan det kanske blir ett stort problem som kanske gör hästen obrukbar en längre tid. Ju fortare man hittar ett fel desto bättre.:)

Jag skulle nog rida nästintill "som vanligt" sålänge inte hästen visar hälta.
Min lyckades fastna i en eltråd för snart 3 veckor sedan, var halt 2 dagar, men är fortfarande lite fylld på mornarna, samt att hon har fått sig en hård svullnad på ett av såren..
Hon rids som vanligt sedan snart 2 veckor tillbaka, det blir snarare bättre av ridningen :)

absolut hade det varit så att hon var svullen och varm, men att jag inte visste varför skulle jag absolut kolla upp det, men hon har sparkat sig själv.

jag har haft igång henne och svullnaden har gått ner jätte mkt bara sen igår! äntligen!:bump:

så hon kommer nog bli återställd. det är jag som trissar upp mig och blir orolig...:o

Om hästen inte är halt är det väl bäst att hålla igång lite försiktigt för att få upp blodcirkulationen...

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 882
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama