Hur skulle ni ha gjort?

SkorpSmulan

Trådstartare
Min ena häst hade i februari förra året en infektion i hasleden, var ordentligt dålig. Blev friskföklarad i maj.
Den hasen som var sjuk då är nu lite större än den andra hon visar ingen hälta eller annat obehag. Är inte varm eller gallig. Den är hård.
Funderar på att åka och röntga den (hade bestämt mig för det) men sammtidigt har hon ju iget besvär av den.
Hur skulle ni ha gjort?
Hon används bara som promenad häst och kommer aldrig ha några större krav på sig framöver. Är 16 år.

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

jag hade nog ändå åkt in och kollat för säkerhets skull, så att det verkligen inte är ngt kvar...

Jag hade inte åkt in om hästen är utan besvär. Får hon problem så får du ju ta det då istället.

Vad är det för hasledsproblem som hästen har haft problem med? Är det spatt? Om så är fallet, kan det vara naturligt om den hasen ser lite större ut, orsaken kan vara att en sk spattknöl har bildats i drabbat område.

Är det en Infektion som gått in leden från ett sår, eller är det en inflammerad led pga tex överansträngning vi pratar om ?

Hon hade en infektion i hasleden. Bakterier. Strikt boxvila ett bra tag, ca 6 veckor sen boxhage, och regelbundna spolningar av hasen. Svullen i hela det benet och långt upp på magen. Även lång tid efter det att hon vart friskförklarad.
Hur ser en spattknöl ut?
Om jag ska ge mig på att själv gissa så tycker jag det ser ut som att det har blivit pålagringar. Men det är antagligen färgat mina tidigare erfareheter.

Infektion men inte från ett ytligt sår. Vet kunde inte riktigt säja vart bakterierna kom ifrån. En teori var tex från ett sår på tarm eller liknande.

svår fråga....
du gör som du själv känner...
men om hästen promenadrids å inte haltar... så kan det ju vara onödigt!

jag har tidigare erfarenhet av en sårskada i hasleden.... hästen bodde på ulltuna i 3 veckor... strikt boxvila o bandage i 2 månader...:cry:
men han kom tillbax... han överlevde, läkte ihop o blev ridhäst igen (läs tävlings häst.... mvs nivå i dressyr)....
dock pensionerad nu pga. ålder...

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 740
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Är det någon därute som har erfarenhet av spatt och gummiskor? Bakgrund: Det är så att min häst (halvblod, sto 15 år) har fått spatt...
2
Svar
24
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025