hur skulle ni ha gjort?

V

vickan

har ett litet problem.. det är så att de i mitt stall tar in sina hästar typ mellan 1 och 3 när det regnar eller snöar ute. detta tycker jag är alldeles för tidigt då alla har regntäcken på sig och alltså inte blir blöta och kalla eller något sådant.. har en häst som inte trivs av att stå i box för länge, men heller inte vill vara själv, och det kommer han att bli om han får vara kvar ute.. men trots det så tycker jag att det känns snällast mot honom att låta han vara ute i stället för att han ska stå i en liten box i flera timmar extra.. man kanske kan slänga till honom lite hö eller nåt och se om han lugnar sig, han kanske vänjer sig vid att vara själv ute ett par timmar? tillägas bör väl kanske att det inte är något riktigt skitväder vi pratar om, utan "vanligt regn/snö".
hur skulle ni ha gjort om ni var jag? ha honom inne i box med kompisarna eller ute själv några timmar extra?

Sv: hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle hört ifall det var någon annan i stallet som skulle vilja ha sin häst ute extra länge, tillsammans med min häst. Annars skulle jag låtit hnom stå inne.

okej. har tänkt att höra efter, men som det verkar så är det ingen som vill det. grejen är ju den att står han inne från klockan 1 och sen inte får gå ut förän nästa morgon så blir han väldigt tjock i benen plus att han blir grinig och rastlös... tycker synd om honom att behöva stå inne i boxen så himla länge. det bästa vore ju om han kunde vara ute och vara lugn . han har en stor hage, så det är ingen lervälling han står i eller något sånt. och sen handlar det ju som sagt var inte om något oväder dorekt, utan lite regn och snö i måttlig mängd. hade det regnat/snöat väldigt mycket så hade det ju inte varit nåt att tänka på, då hade han ju naturligtvis fått gå in med de andra. men jag tycker att det känns lite löjligt... hästarna måste väl tåla lite regn när de har täcken på sig!?

Jag anser att hästar är skapta för att vara ute...har de dessutom täcke/skydd så klarar de ju regn o snö.

Om hästen fixar att vara ute själv så hade jag låtit den vara kvar men fått hö då de andra tas in. I vårt stall hade vi förra året en som gick ute själv tills kvällsfodringen och han var helt nöjd med att få hö och stanna kvar fast de andra gick in.

Min egen häst skulle dock inte fixa att gå kvar själv om de andra tas in (väldigt flockbunden), då springer hon som en tok och blir väldigt stressad. (Fast hon kan gå i egen hage om hon har andra i hagar bredvid). I sånt fall hade jag övervägt att byta stall, för hästens bästa.

Min blir lite "konstig" när hon blir lämnad själv ute och kompisarna går in. Jag har kommit på att jag kan lura henne lite, genom att även ta in henne tillsammans med de andra och när alla är inne och klara så får hon gå ut igen. Då funkar det betydligt bättre!

ja, jag tycker oxå som du.. får se hur det blir om någon mer vill ha sin häst ute eller inte... tack för svaret!

haha! det var en smart ide! ;) tyvärr så har jag inte den möjligheten. den som tar in har nog ingen större lust att både ta in och ut min häst, och han går dessutom i hagen längst bort"! får hoppas att det är någon mer som vill ha sin häst ute.

Det är väl en bra träning ocå om dom andra hästarna går in, då får ju din häst träna på att stå själv.

allroundhästarna skrev:
Min blir lite "konstig" när hon blir lämnad själv ute och kompisarna går in. Jag har kommit på att jag kan lura henne lite, genom att även ta in henne tillsammans med de andra och när alla är inne och klara så får hon gå ut igen. Då funkar det betydligt bättre!
ja, en häst reagerar starkare på att bli lämnad än att lämna andra

tack för svaren, men s om tur är så var det faktiskt en i stallet som oxå ska ha sin häst ute som vanligt fast det regnar eller snöar! :) hon sköter sin häst själv och har inget val, då hon inte kommer hem förän på eftermiddagen!

vickan skrev:
tack för svaren, men s om tur är så var det faktiskt en i stallet som oxå ska ha sin häst ute som vanligt fast det regnar eller snöar! :) hon sköter sin häst själv och har inget val, då hon inte kommer hem förän på eftermiddagen!
vad skönt att det löste sig :banana:

Vad bra att det löste sig, annars hade jag rått dig att byta stall!
Stackars de andra hästarna.

Jag har haft exakt samma delemma när jag tidigare stod i ett kollektivstall. Jag valde att låta min häst gå ute och få hö där, i början var han orolig men han vande sig! Detär bättre för hästar att vara UTE!

Jag skulle tippa på att de flesta tycker att det skönt när det regnar ibland:D Fast kanske inte spöregn. Speciellt på sommaren, då springer de sannerligen inte in i skogen, min ponny springer ut och står där och gassar sig i regnet;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar