Hur skulle ni ha gjort här?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 654

majola

Trådstartare
Mit sto har ju inte tagit sig efter seminering på tre brunster. Hon hade ett negativt bakteieprov innan första semineringen.

Men nu tog vi ett nytt prov när det för tredje gången inte tagit sig. Hon hade nu både streptokocker och stafylokocker och ska behandlas med antibiotika en vecka, därefter nytt prov.

Vi hade tänkt byta hingst till nästa inseminering, men det är väl troligt att det är pga infektionen som hon inte har tagt sig? Är det i så fall värt att försöka en gång till med önskehingsten (alla andra som hingsthållaren erbjuder är rätt "ointressanta" alltså verkligen andrahandsval till mitt sto).

Det är ju ganska sent på säsongen nu (hon beräknas gå i brunst ungefär 16 juni nästa gång) och ännu senare blir det om hon inte tar sig den gången heller opch jag då byter hingst.

Svårt val och jag är nyfiken på hur ni hade gjort i det läget.

Sv: Hur skulle ni ha gjort här?

Jag tycker inte att det är sent på säsongen ännu, så jag hade behandlat och testat önskehingsten en gång till, men det är jag (som ett år fick föl den 31/7).

Behandla och pröva igen med önske hingsten! Funkar det inte denna gången heller så byt till en hingst med kanon sperma! Dvs nån som du verkligen gillar också. Kan ni inte spruta henne nu i samband med att ni behandlar? Då tjänar du ju in nån vecka iaf?

QuickStar: Fast hon är beräknad att gå i brunst en knapp vecka efer avslutad behandling, så det passar rätt bra. Veterinären kommer igen på måndag och tar ett nytt prov, då har vi svaret ungefär på onsdag och sannolikt börjar hon brunsta fredag-lördag.

Elle: Här nere föds fölen oftast tidigare än i Sverige (annat klimat bland annat) så för oss är det sent (men inte för sent). Mitt sto inseminerades första gången 24 mars! Men det har ju det goda med sig att jag tryggt kan betäcka på fölbrunsten i flera år om jag skulle vilja det...

Men jag är verkligen sugen på att testa en sista gång med mitt förstahandsval... :love:

Fast hon är beräknad att gå i brunst en knapp vecka efer avslutad behandling, så det passar rätt bra. Veterinären kommer igen på måndag och tar ett nytt prov, då har vi svaret ungefär på onsdag och sannolikt börjar hon brunsta fredag-lördag.

Men det går ju inte att ta bakterieprov när hon inte är brunstig. Dels går det ju ytterst sällan att komma in, coh dels så visar ju inte provet rätt.

Men det går ju inte att ta bakterieprov när hon inte är brunstig. Dels går det ju ytterst sällan att komma in, coh dels så visar ju inte provet rätt.

Och det är bättre att behandla med antibiotika i brunsten, när bakterierna är aktiva..

Men min veterinär verkar inte ha några problem med att ta prov utanför brunsten. Där måste jag ju förlita mig på hennes expertis.

Tillägg: Här kräver de flesta hingsthållare ett bakterieprov innan första insemineringen och då heter det att det är att föredra att det tas i brunst men det är inget krav.

Senast ändrad:

Men min veterinär verkar inte ha några problem med att ta prov utanför brunsten. Där måste jag ju förlita mig på hennes expertis.

Jag ställer mig väldigt tveksam, min veterinär vill inte ens ta bakt-prov i början på brunst, utan när de är ordentligt brunstiga.

Hon kommer ju på måndag igen för att ta ett nytt prov och då kan jag ju fråga om detta. Men vi har liksom valt henne för att hon är en av de bästa "avels-veterinärerna" i regionen.

Bortsett från detta, byta hinst eller försöka på nytt?

Svaret varför hon inte blivit dräktig är ju rimligen det att hon varit infekterad, så jag skulle testa samma hingst igen.
Ett tips kan ju vara att antibiotika behandla under seminering. Jag antar att sperman späds innan seminering?

Elle: Här nere föds fölen oftast tidigare än i Sverige (annat klimat bland annat) så för oss är det sent (men inte för sent). Mitt sto inseminerades första gången 24 mars! Men det har ju det goda med sig att jag tryggt kan betäcka på fölbrunsten i flera år om jag skulle vilja det...

Men jag är verkligen sugen på att testa en sista gång med mitt förstahandsval... :love:

Oj, jag missade att du bor i Tyskland, ja då kanske det är sent där, och man missar kanske nästa säsong. Det där fölet jag fick så sent ett år tog ett par år på sig att komma ikapp april-maj fölen, så ska man visa dem som föl/unghäst kan det kanske vara ett litet minus. Jag hade nog testat önskehingsten en gång till ändå, får man fråga vem han är?

San Remo (Sandro Hit - Donnerhall - Frühwind)

Andrahandsvalet är Davignon.

Ja, den är utspädd. Veterinären har menat att den ser ut att vara av god kvalitet (i mikroskop alltså). Den har haft minst 500 någonting.

Det är mitt första föl så jag har tagit mycket hjälp av min veterinär och min beridare - har inte jordens koll själv, men det kommer väl med tiden.

Skulle du ha spolat stoet (och i så fall före eller efter inseminering)?

Vilken snygging, jag kollade in honom på Papes hemsida, och de siffrorna han fått verkar vara svårslagna. Davignon är också mycket fin, men San Remo tilltalar mig ännu mer. Nu blir jag frågvis,men vad är det för stam på stoet?

Desperat jag? :eek: Min fölunge har ju bara kostat ca 20.000 innan den ens har blivit ett grodyngel. :crazy:

Det var samma sak med mitt sto. Hon hade ödem i livmodern vid första undersökningen och bakt.prov togs. Visade negativt. Efter tre semineringar gjordes ytterligare ett bakt.prov som var positivt. Hon behandlades under 4:e brunsten och seminerades igen. Nu väntar vi resultatet vilken dag som helst.
Mitt råd är; Löp linan ut. Behandla och seminera!

Jag skulle ha låtit antibiotikan hinna verka först och se om det blir ngt resultat innan man spolar. Man vill inte vara inne och rota i livmodern för mkt. Varje gång vi människor går in så tar vi med oss skit utifrån, hur mkt vi än försöker låta bli. ;)

För övrigt intressanta hingstval båda två. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 635
Senast: iNHALE
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka