hur skulle ni göra

vinkelina

Trådstartare
skall flytta min häst. i det nya stallet ingår det bara havre i hyran i foderväg.

idag får hon havre, mineraler och vetekli.

så funderar om jag skall nu låte henne bara få havre, eller om jag skall byta till nått helt annat som innehåller allt

Sv: hur skulle ni göra

Eller... så kan du själv köpa vetekli och mineraler och lägga till om hästen mår bra med det?

är svårt att säga när man inte vet hur mkt din häst äter av de oliak fodren och hur mkt grovfoder mm. Ska den inte börja gå på bete snart iaf ? eller behöver dne kraften även på sommarn ??

Vad är det för näringsämnen du behöver?
Gå efter det när du väljer foder.

skall flytta min häst. i det nya stallet ingår det bara havre i hyran i foderväg.

idag får hon havre, mineraler och vetekli.

så funderar om jag skall nu låte henne bara få havre, eller om jag skall byta till nått helt annat som innehåller allt

Varför byta eller ta bort om hon mår bra av det??
Bara att köpa till mineralerna och veteklin :)

Det beror ju på vad hon får för grovfoder i det nya stallet.
Men annars så tycker jag att fungerar hon på havre, kli och mineraler så varför då byta till något annat?

När man byter stall så får man vara beredd på att ev helt byta ut hela foderstaten. Detta för att stallet man flyttar till omöjligt kan ha samma grovfodervärden som det man stod i. Ja, om nu inte dom köper in SAMMA hö då vill säga. Först bör du ju kolla hur det står till med näringen i det grrovfoder du tänker ge. Utifrån detta kan du tillsätta lämpligt fodermedel, eller inte. Det kanske inte ens behövs kraftfoder.

:bow: Ungefär så resonerar jag inför varje säsong i mitt hemmastall - grovfoderanalysen styr ju OM och VAD som skall kompletteras.

Utgå från analysen av det grovfoder som det nya stallet kommer att ha i höst och gör upp foderstat efter det. Det är omöjligt att säga vad din häst behöver utöver grovfodret utan analys på det...
Men som sagt tidigare, ska hästen ut på bete i sommar, kanske du inte behöver tilläggsfodra alls över sommaren? Eller kommer hästen göra ett så hårt arbete att det är nödvändigt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
815
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 951
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka