Hur skulle ni göra?

Linn_H

Trådstartare
Hoppas att jag la tråden på rätt ställe..

Måste få ventilera mina problem lite.. Har fått möjligheten att låna hem min f.d. häst, som vi fick lämna tillbaka pga av skada. Hästen i fråga är nu frisk sedan ett antal månader tillbaka, och ska lånas ut för att tävlas under 2008, om den håller är försäljning aktuellt..

Jag har de senaste veckorna sökt som sjutton efter ett extrajobb, eftersom att jag pluggar, men måste betala en av hästarna själv. ("Bytte" denna hästen mot nuvarande, alltså båda från samma ställe.) Har förmodligen (förhoppningsvis...) hittat ett jobb nu, det är inte stenklart men det känns som att det ska lösa sig.

Hästen i fråga tävlade jag under drygt 5 månader 2007, det är en supertrevlig häst som förmodligen kan gå riktigt långt om frambenen vill hålla ihop...

Hur hade ni gjort? Vi måste nog bestämma oss denna veckan, dock har vi första tjing men det finns andra intresserade. Hade ni dels vågat chansa på jobbfronten (jag är inte i krisläge, men skulle behöva hitta ett jobb nu under våren)?
Och hade ni över huvud taget velat ta hem en häst som ni inte vet riktigt hur länge ni får låna? Självklart kommer det att kännas tufft den dagen hästen eventuellt ska säljas.. Men å andra sidan kanske man är dum om man inte tar chansen?

Nu blev det vääldigt luddigt de här.. Men kom med tankar o funderingar :)

Sv: Hur skulle ni göra?

ja hade tagit hem den, definitivt.

under förutsättning, att ägarna redan vet om skadan, och om den uppkommer igen är det de som ska stå för vet kostnader.

sen iofs, borde du kanske vänta lite tills du säkert vet att du har jobb?

hur många hästar har du just nu?

lycka till!

har du möjlighet till en hyfsat kort uppsägningstid (kanske en månad) så ta den, tycker jag i alla fall. och ring och tjata lite snällt på din blivande chef, var trevlig och förklara att du behöver veta om jobbet ganska snart.

Ägarna som har hästen nu är uppfödaren, d.v.s. den person som vi lämnade tillbaka hästen till. Veterinärkostnaderna har jag också tänkt på, det kommer vi självklart kolla med henne innan nåt bestäms.
Jag har en häst nu (från samma ställe, tror att jag har skrivit de redan, kanske..:p) Mamma betalar för en häst, men den andra måste jag stå för.

Som du säkert förstår är det väldigt lockande att ta hem hästen.. Mammas favvo genom alla tider dessutom ;)

Hon som jag pratat med om jobbet vet exakt hur min situation ser ut, vilket är väldigt skönt :) Jag ska ringa henne på onsdag (hon var borta nu..) för att förhoppningsvis få ett svar på det :)

jag hade tagit hem den, fixat någon slags medryttare (gratis) och sedan försökt fixa jobb. en extra häst är alltid kul att tävla!:)

men det beror ju på vad du känner. om du känner att jobbet tynger dig för mycket, eller att tiden är knapp, gör det du vill!

EDIT: förutsatt att hästen verkligen är bra i benen

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vara lite avaktande . Skadade hästar är det tråkigaste som finns. nVisst kan det vara en skitfin häst men vad märker du av det om du ändå inte kan rida på den pga frambenen ?

Jag förstår absolut hur du tänker! Dock så ska hästen lånas ut för att uppfödaren vill se OM hon håller, och ska alltså ridas/tävlas för fullt. Skulle hon inte hålla får hon nog gå till avel istället (min förhoppning i sånna fall...)
Skulle det visa sig att hon inte håller, så är det sedan uppfödarens sak att bestämma vad som ska göras. :)

Jaa, jag vet ju vilken otroligt rolig häst det är att tävla dessutom! :) Och det vore roligt som omväxling mot att rida avd B på 5-åringen.

Självklart så handlar allt om att hästen ska vara frisk.. Lite jobbigt känns det såklart också om vi inte kan ta henne, att veta att ngn som inte känner henne (och på så sätt kan veta om hon är halt...hästen hoppar ändå och det har varit dubbelsidigt...)

Nej jag menar att om jag skulle ta hand om hästen och rida och tävla den som min egen skulle jag bli väldigt ledsen om det efter ett tag visar sig att benen inte fungerar som de ska.:cry: Dels för att man förlorar en vän och att jag nog delvis skulle känna mig skyldig till det som hänt , även fast det absolut inte var mitt fel. :angel:
Men ja tycker du ska göra det du tycker känns bäst för dig . Alla tänker och värderar ju olika.

LYcka till hur du en gör:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 095
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar