Hur skulle ni göra?

A

AnnebergBellman

Jag är bara så arg just nu! Jag känner till ett stall där hästarna inte mår så bra... Eller ja, det är ingen direkt misshandel, men det är ingen som TAR HAND om dem på riktigt. De bara går i hagen hela dagen (De går ute dygnet runt ungefär från mitten av mars och kommer inte in på nätterna förrän frosten kommer på hösten och ibland senare än det), utan något skydd, eller ja vissa hagar har ungefär tre träd de kan gå under om det är dåligt väder. Ingen hanterar dem, när det släpps in och ut släpper ägaren dem bara lösa i stallet och "föser" ut dem i hagen. De är så vana med det att det inte går att leda dem i grimma. Det är ingen som borstar dem eller visiterar dem när de kommer in på kvällen för att se om det har gjort sej illa under dagen. Manarna och svansarna har "dreads".

Ägaren är verkligen jättedålig på att ta ut hovslagare. Vissa av hästerna har hovar som ser ut som f*n, de har inte blivit verkade på månader, hästarna kan inte gå ordentligt för att tårna slår i och det bildas stora sprickor. En av hästarna har dömts ut av två veterinärerför att han hade spatt och up+enbarligen led av det (jag är inte så insatt i vad spatt är och så, men jag antar att veterinärerna visste vad de pratade om) och kom tillbaka till henne för att få en sista sommar då han bara skulle gå och ta det lugnt i hagen (han hade stått på ridskola förut), men då tar ägaren ut en veterinär (som för övrigt skulle kastrera min ponny men gjorde bort sej totalt då han satte lokalbedövningen fel och fick en spark av pollen min och hade mage att skylla på HÄSTEN!) som sa att det inte var något fel på hästen, så nu ska han tävlas i hoppning!?

En annan häst har kroniskt hälta och borde ha blivit avlivad för länge sen. Hennes ben är alltid svullet och hon kan knappt bära upp sin egen vikt. Visst, hästen är jättego, men hon lider av att inte kunna gå ordentligt. Och vad gör ägaren? HON SÄTTER FÖL PÅ HENNE!! Så nu har stackarn gått och burit på sin egen vikt+ ett föl, när hon inte klarat av sin egen vikt själv...

Det gick 14 hästar i stallet sist jag var där, varav EN var välskött och det är en häst som är inhyrd där. Gubben som äger henne har verkligen jättebra hand med hästar,men jag kan inte för mitt liv förstå att han har kvar henne där...

Jag kan slå vad om att inte en enda av hästarna har hästpass eller ens är registrerade eller om de ens är försäkrade. Ventilationen är verkligen jättedålig och ensilaget hästarna får är ibland mögligt. Visst, ägaren plockar bort möglet, men det kan väl ändå inte vara bra att ge hästarna ensilage från en möglig bal?! Om det är mögel i den borde väl det vara en varningssignal att det inte är bra...

Jag har inte tagit upp allt jag tycker är fel i det stallet, för det hade blivit alldeles för långt att skriva. Men nu till min fråga, vad tycker ni att jag ska göra? Jag är inte så bra på lagar och så, så jag vet inte om det är direkt misshandel, men det är fel! Ska jag anmäla till djurskyddsföreningen eller något? Jag måste göra något för de hästarna!!

// S.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni göra?

Om du vågar så tycker jag att du ska börja med att prata med hästägaren. Kanske beror detta på okunnighet (jag tror iofs inte det men man vet ju inte)? Om detta inte funkar skulle jag ringa till kommunens djurskyddsinspektör och be denne åka ut och kolla till hästarna. Enklast är att ringa din kommuns växel och förklara vad det gäller så kopplar de dig rätt! Hoppas att det ordnar sig för hästarna!
:bow: för såna som du som bryr sig!

Glömde skriva det, men jag har redan försökt prata med henne... Men eftersom hon är 45 och har haft hästar hela livet så verkar det som om hon automatiskt har rätt och jag har fel, i alla fall enligt henne :confused: Men hon vet ju inte hur man tar hand om dem! Tack för tipsen, ska ringa i morgon!!

Puttar upp lite, vill ha fler reaktioner :angel:

Väntar ju på vad djurskyddsinspektören hos kommunen sagt. För, du har väl ringt?

Du kan göra det anonymt. Det är inget fel med det. Men, ring så att man tar tag i saken och kollar upp hästarna.:cool:

Jag håller nu på att samla uppgifter från andra som också varit i stallet så att vi blir flera, för då kan inte ägaren skylla på att jag bara "hittar på" eller något sånt. Just nu har jag en till tjej som är med mej och som också ska prata med djurskyddsinspektören, men vi försöker få tag på en tredje tjej som brukar vara där mycket och som också kan intyga på att katterna hästägaren har (fem stycken) också missköts. Tänkte att vi kan ta alla djuren i en smäll, så att säga. Ringer senast på måndag!

MVH//S.

Uppenbarligen ska inte människan ha hästar överhuvudtaget, för även om det är brist på kunskap så ska människan då inte ha hästar om hon inte vet hur dom ska skötas.
Jag förstår inte riktigt hur såna här människor funkar och om dom är friska i huvudet. Djur överhuvudtaget är så beroende utav oss människor och att vi tar hand om dom på bästa möjliga vis.
Vad hade djurskyddet att säga?

Men, hallå!!! Du behöver inte ha flera som anmäler. Det räcker med att du kontaktar djurskyddet, talar om vad du sett. Inspektören åker sen ut själv för att se och dom brukar ha egna ögon att se med. Föreligger det vanvård kommer denne att agera...förhoppningsvis.

För djurens skull bör man agera direkt.

Jag ringde nyss men den som skulle ta hand om sånt hade gått för dagen. Fick lämna nummer så ringer hon upp eller så ska jag ringa på måndag. Och det känns bättre att vara flera då jag vet att den här personen kommer hoppa på mej direkt om det kommer ut en inspektör, även om jag skulle anmäla anonymt. Hon vet att det är jag då jag flera gånger sagt att jag ska anmäla om hon inte skärper till sej. Då känns det bättre att ha någon till som hon kan ta ut sin (missriktade) vrede på. Och med tanke på att detta antagligen har pågått i flera år så klarar nog hästarna att vänta tills på måndag. Du får tolka detta hur du vill, du kanske tycker att jag gör fel men jag gör ju i alla fall något.

MVH// S.

Ok, jag vet att du inte gillar hästägaren men detta är rent skrattretande. Iofs kan du väl anmäla, det kommer troligtvis inte ens att bli ett besök eftersom hon regelbundet har ut miljö och hälsa och det har full koll på gården och att den är ok.

Nog för att hästägaren inte ryktar sina hästar 45 minuter dagligen men de har daglig tillsyn och jag kan garantera dig att de är både försäkrade och har hästpass.

Samtliga hästar är fullt ledbara i grimma. Vissa av dem har bara typiskt unghästbeteende kvar men att kalla det vanvård att inte rida in sina hästar vet jag inte. Snarare slöseri med fina hästar i så fall men det är såvitt jag vet inte straffbart.

Hon har i nuläget 10 egna hästar plus en inhyrning på gården.
Av dessa är två russ som rids regelbundet av granntjejerna, båda mår mycket bra och är om möjligt något runda och bortskämda. En 20-årig korsningsponny som tyvärr råkade ut för en olycka och går som konvalecent. Ett ponnysto med kronisk hälta som du refererar till, med fölet. Fölet mår utmärkt och veterinär har haft koll på stoet och gett klartecken till det hela.

En ridhäst som tidigare hade tuppspatt men är opererad för detta och helt symtomfri idag. Inga besvär alls. En yngre ridhäst som är dotterns och rids regelbundet.

En valack som är under inridning och har arbetats regelbundet under hela sommaren. Ett sto som har hanterats regelbundet under sommaren och är sadelvan.

Två fd avelsston varav en 26 år, båda kollade av veterinär och enligt denna i gott skick båda två.

Har jag glömt någon? Tja systern till hästägaren har en valack som haft spatt, gissar att det är den du tror ska bli hopphäst. Hästen rids regelbundet, är i gott skick om än något rund. Har inga problem med hälta eller liknande utan far gladeligen runt som ett skållat troll om han får chansen. Han har vad jag vet fått hoppa hela 60 cm för att han tycker det är så himla kul. (Även utdömda hästar kan bli ohalta och leva bra liv)

Ett sto står på ridskolan nu och hoppar visserligen paddockstaket lite för ofta för sitt eget bästa men det går ingen nöd på henne.

Ett annat sto är hos min kompis och är under utbildning.

Men som sagt, anmäl du om du känner att det är rätt, då får vi iaf se vad de tycker.

Hoppas du och Bellman har det bra annars.

Senast ändrad:

mm precis.. fick den känslan när jag läste trådskaparens inlägg :angel:

Om man måste ha fler med sig vid anmälan undrar jag alltid varför. :crazy:

Jo jag tyckte också att det lät konstigt att man måste ha nån med sig för att anmäla någon som vanvårdar sina hästar.
Man kan fundera på varför hon tycker att det är så himla synd om hästarna eller är det kanske så som den andra skrev att hon tycker illa om hästägaren och av den anledningen tycker att hon vanvårdar sina hästar?
Tja en del saker får man väl aldrig reda på.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka