Hur skulle ni göra??

bettysmatte

Trådstartare
Försöker planera till hösten. Just nu går min häst (islänning) på bete ungefär en halvmil hemifrån. Hon trivs jättebra. Det var lite besvärligt i början, men hon har nu kommit in i flocken och allt funkar fint. Hon kommer att gå ute där, beroende på väder, fram till oktober/november ungefär. De har även stall, med 4 boxar. Ev. är en box ledig i höst, men jag vet inte om jag vill stalla in henne. Jag misstänker att stallet är lite fuktigt, och jag är väldigt rädd för hosta.

Jag har förhört mig om stallplats på ett annat ställe häromkring, men tycker att det blir i dyraste laget. Kallhyran var det inget fel på, men det blev nästan dubbelt så dyrt om jag skulle ha utsläpp på morgonen (enda extra tjänst som jag önskar).

Jag har en mindre hage med möjlighet att gå in under tak hemma vid huset. Hon var här i vintras, men jag tycker att det blir ensamt för henne. Ridvägarna här är inte de bästa heller.

Vad hade ni gjort? Jag funderar på att låta henne gå ute dygnet runt (vindskydd i hagen) till vintern på det stället där hon är nu, om stallägaren samtycker, men jag undrar om det inte blir trist för henne när de andra hästarna går in på kvällen? Antar att jag skulle kunna köpa/hyra en liten sällskapsponny.

Förslag och råd, tack!!

Sv: Hur skulle ni göra??

Som du beskriver det skulle nog jag låta henne vara kvar i sitt nuvarande stall, där hon verkar trivas och har kompisar. Vet du att stallet är dåligt, har de andra hästarna problem eller har du en riskhäst? Annars skulle jag nog skaffa en sällskapsponny eller försöka få dit någon annan som också vill ha sin häst ute, om det är ok för stallägaren.

Varför inte skaffa en liten shettis som sällskap och ha dem hemma över vintern??

Ägaren sa något för ett tag sedan (innan jag flyttade dit) som antydde att stallet var fuktigt på vintern. Då var det bara aktuellt att ha henne där över sommaren, så jag har inte forskat mer i det hela. En av hästarna som nu sålts hade också problem med hosta när han stod inne på vintern. Min häst är ingen riskhäst, men jag vill ju inte att hon ska bli det!

Ridvägarna här omkring är usla. Det kommer väldigt många bilar, lastbilar och traktorer på den enda grusvägen som man kan ta sig i från huset på. Stor väg precis utanför huset också, så det är ju inte så bra. Ridbana har jag inte heller.

Kolla upp om stallet verkligen är så fuktigt, annars tycker jag absolut att du ska ha kvar din häst där!

Finns det ingen annan i ditt nuvarande stall som (efter lite övertalning) kan tänka sig ha sin pålle ute på lösdrift ihop med din?

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat