Hur skulle ni göra?

Sv: Hur skulle ni göra?

man kan ha solpaneler för att få el men det är IDIOTI!
Hur fungerar det, de enda solpaneler jag kommit i kontakt med har varit kopplade mot ett vattenburet system för värme och tappvarmvatten eller till en "värmefläkt" inomhus.
Solceller för att ha till hushållsel har jag aldrig hört talas om?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Solfångare är inte samma som solceller. Solfångare är det du beskriven ovan, solceller producerar el och finns absolut för hushållsbruk om man vill. Men jag är böjd att hålla med om att det i dagsläget är svårt att få någon ekonomi i det för en villa, och miljömässigt är det väl fortfarande tveksamt också, tyvärr.

Stödet finns förövrigt kvar och fanns inte innan 1/6 2009 som skrevs tidigare i tråden. Saxat från energimyndighetens hemsida:
Stöd kan ges till alla typer av nätanslutna solcellssystem, och för installationer som påbörjats tidigast den 1 juli 2009 och slutförts senast den 31 december 2011. Stödnivån är maximalt 60 % av investeringskostnaden, utom för stora företag som kan få upp till 55 % av kostnaderna täckta.

Det finns ett tak på 2 miljoner kronor per solcellssystem och högst 75 000 kronor plus moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt. Det finns avsatt 50 miljoner kronor för stödet under 2009. För 2010 och 2011 beräknas mellan 50 och 60 miljoner kronor per år avsättas.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Även om jag själv har en utbildning som handlar om gamla hus och därmed ganska stora kunskaper i att besikta hus, skulle jag aldrig ens överväga att köpa ett hus utan en regelrätt besiktning gjord av en fackman.

Huset jag bor i nu besiktades av "snickar-Lasse" för att "han är ju så bra på sånt och så mycket billigare än de andra". Det var visserligen inte jag som köpte huset, men det är inget jag rekommenderar. "snickar-Lasse" stack in sin fuktmätare i ett hål i väggen och sa att där inte var några problem, det visade sig sedan att isoleringen i väggen var dyngsur och läckan hade varit där i över ett år.

Jag vill härmed trycka på för att göra en grundlig undersökning innan man köper ett hus. Visst, anticimex och de andra stora som gör besiktningar är dyra, men det är det värt. Då har man ofta också en större trygghet om något skylle dyka upp, man ställer ju inte gärna svågern mot väggen och begär att han ska betala renoveringen som blev nödvändig på grund av en skada som han inte upptäckt när han bristfälligt men med stort självförtroende besiktat huset.

Ta hjälp av en välrenommerad firma, en duktig besiktningsman som kan använda näsan och hjärnan utöver sina små mätinstrument, det lönar sig!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag fick ett mess tidigare idag av kompisen. De ska inte ta huset överhuvudtaget.
Det finns bättre hus och där de inte skulle behöva renovera lika mycket som på detta objekt.
Jag tycker det var ett mycket vettigt beslut av henne! :p
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Orkade inte läsa alla inlägg :o men en kommentar angående fjärrvärme. Har man fjärrvärme så får man inte installera en annan primärvärmekälla. Så gäller det för oss i alla fall och jag tror det är så med fler fjärrvärmebolag.

Vet inte hur solceller/solpaneler räknas in där, men det måste man alltså kolla upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni göra?

Orkade inte läsa alla inlägg :o men en kommentar angående fjärrvärme. Har man fjärrvärme så får man inte installera en annan primärvärmekälla. Så gäller det för oss i alla fall och jag tror det är så med fler fjärrvärmebolag.

Vet inte hur solceller/solpaneler räknas in där, men det måste man alltså kolla upp.

Men solceller är ju ingen värmekälla. Det är ju en elektricitetskälla...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Nej, men solfångare! Solpaneler är ett gäng ihopkopplade solceller, så det är också en elektricitetskälla... ;)

Nä jag ska nog gå och lägga mig. Snurrar bara till det för mig.

Skulle enbart skrivit att har man fjärrvärme får man inte (i alla fall inte för vårt bolag) ha en annan primär värmekälla. Och nöjt mig med det. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp