Hur skulle ni gjort?

Ravishing

Trådstartare
Jag har ett föl som är ca.3 mån gammal. De går normalt ute på lösdrift dygnet runt. den 18e september hittade vi fölet halt i hagen och hon och mamman togs in på box. Dagen efter ringde vi ut distriktsvet. som kollade på henne och hittade en svullnad fram på bogen som förmodligen tog emot så att hon blev halt på hö. fram. Hon ömmade inget utan var bara halt.

Vet tyckte att vi skulle avvakta och se om hon blev bättre över helgen, vilket hon blev, väldigt fort och mycket bättre. Idag har sto + föl stått på box och gått ut i mindre hage i 11 dagar. Hon är fortfarande halt. inte mycket, men kanske en halv grad. Vi vet inte om hon fått en spark eller om det är en sträckning.

Det skulle vara konstigt om det var en spricka eller dylikt eftersom hon knappt är halt nu och hon har aldrig varit öm el. dylikt i bogen där svullnaden fanns. Vet ville från början skriva ut metacam till henne men vi avböjde pga. magsårsrisken och pga. att hon redan börjat bli så mycket bättre.

Hur skulle ni gjort nu? Skulle ni bara avvaktat eller gjort ngt annat? Kan tillägga att vi helst inte vill köra föl + mamman pga. att mamman är en sådan dam som är väldigt stressad i transporten och vi vill inte att något ska hända fölet. Självklart skulle vi kört in dem från början om det vore så att vet trodde att vi skulle behöva röntga, men nu när det blivit så mycket bättre så vore det ju väldigt konstigt om det var ex. spricka? Det gör ju fruktansvärt ont och det känns inte som om det skulle ha blivit så stor skillnad som det blev, på bara några dagar?

Oj, det blev väldigt långt och pladdrigt men vad tycker ni?

Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag skulle nog avvakta lite eftersom du skriver att det blivit mycket bättre, men självklart hålla koll så att det inte blev sämre igen. Sen ta ut veterinären igen om hältan inte försvann helt. Känns som om det kanske skulle vara dumt att åka in med dem (så länge det inte blir värre/vet. tycker att ni ska åka in) eftersom mamman blir så pass stressad.

Senast ändrad:

Det låter ganska likt vad som hände mitt föl, han var just över 4 månader då jag hittade honom rejält halt dagen efter överflytt till en tillfälllig vinterhage.
Jag fick rådet att avvakta av distriktaren, tog själv ut hovslagare för att kontrollera hoven ytterligare och bokade in tid på klinik.

De gick för tillfället ensamma i hagen (ingen som kunde "valla dem") och fick därför fortsätta gå ute (i ordinarie vinterhage). Fölet blev drastiskt bättre efter ca 6 dagar och är nu helt ohalt, jag avbokade därför tiden på klinik dit han skulle ha fått komma dag 7. Han hade också lite småsår på bogen och ett litet på utsidan kotan så jag antar att på något sätt gått omkull och vrickat sig.

Jag tycker att 11 dagar är ganska lång hältperiod och hade nog valt att åka in och kolla fölet.

Men har ni inga åsikter alls?

Avvakta och ta ut vet.igen om du är orolig,jag för min del passar mig för att åka in på klinik framförallt med ett föl,vet ju nu vad som kan hända,du kanske får en sjukare(lr död) fölis om den vistas på klinik.
Det hände mig.
Lycka till!

Jag åker alltid in på klinik om en hälta sitter i mer än några dagar om man nu inte är extremt säker på vad den beror på.

Jag har haft en unge som spräckte bogbladet.

Ja hade åkt in och röntgat. Mycket svårt att se spricka utan röntgen och fölet varit halt läng.
Hoppas det löser sig.

Mitt föl fick en ordentlig fraktur, benet var nästan av när hon var 3 veckor gammal. Hon var inte halt i skritt eller galopp men vägrade att trava. Vi förstog att något var fel men att det skulle vara en fraktur trodde vi inte.

Benet har nu läkt däremot så har hon troligen fått en spark på andra benet rakt på kotan fram vilket har lett till att en benflisa flygit iväg. Hon är inte halt men på det benet som inte riktigt är bra sviktar hon inte igenom i steget.

Med detta vill jag säga att fölungar kan ha riktigt ont men ändå inte visar det fullt ut. Däremot så läker dem för det mesta väldigt fort.

Det konstiga är ju att hon inte visar något? När vet. gick igenom fölet så tryckte hon på stället där hon var svullen men fölungen visade ingenting. Om hon ex. skulle ha sträckt sig, kan dem bli svullna då?

Ja, en rejäl, sträckning eller stukning kan ge svullnad.

Vad menar du med att den inte visar något? Fattade jag fel och den var ohalt nu?

Måste uppdatera mig på hästens anatomi känner jag, men kan något möjligtvis hoppat ur led?

Jo hon är pyttehalt, men det jag menade var att hon inte ömmade över svullnaden. En spricka eller fraktur gör ju så innehelv*te ont och det skulle ju knappast blivit såpass mycket bättre om det var något sådant allvarligt?

Ska ringa vet. imorrn igen och höra vad dem tror.

Det kan ju vara en sådan där pyttespricka. Kommer inte ihåg vad det heter. Börjar nog bli senil tror jag.:p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp