hur skulle ni gjort?

F

Fantasi

jag har varit /är intresserad av en travare, som tills för alldelens nyligen travat. dock upptäckte jag att hästen sett framifrån ser ut att belasta sitt ena ben mer än det andra (sett på det uppoch nervända uet mellan benen)
visar i övrigt ingen som helst antydan till fel i benen.
har en flygande klockrev trav i volt.
jag har tidigare backat ur pga min osäkerhet.

men nu fick jag höra att ovanstående häst skall slaktas i början på nästa vecka och då får jag ju en klump i halsen.

hästen är ju verkligen skitfin på alla sätt, och om det bara är ett skitfel så är han verkligen en häst jag skulle vilja ha.

till saken hör att han är oliksidigt musklad (endast travtränad fram tills nu) och har man tur kan det ju bara bero på det.

vad tror och säger ni?

tar jag han måste det ju bli en chansning för en besiktning hinns ju ej med, men sklaktpriset blir ju inte högt och hästen släpps i så fall ut på bete över sommaren och får en chans till att ta igen sig ett tag innan man börjar utreda.

hästen har ej haft några större problem med sina ben under 8 år, tre sprutningar i helt olika leder (halvgrader enbart som jag förstod det) och enligt ägaren finns det väl någon halvgrad även nu i en framkota (han har böjt själv) men i övrigt är han fräsch..

ska man våga chansa eller vad tror ni?
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Är hästen dyr? Har du jobb? Har du eget stall eller måste hyra boxplats? Om jag t ex hade varit fattig student och varit tvungen att betala flera tusen i stallhyra hade jag nog avstått. Men har man pengarna att betala hästen och man har möjlighet att ha hästen hyfast billigt så visst, är man bara beredd på att hästen kanske måste avlivas ändå så kan det kanske vara värt en chans. Om inte annat så är samvetet rent när man vet att man försökt. Men som sagt har du ont om pengar eller om hästen kommer att kosta mer än det smakar så kanske du ska avstå. Tråkigt noh så handlar mkt om pengar.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Har hästen hållt i 8 år utan några större problem så håller den nog ett tag till. Håller hästarna för träning och tävling i trav så är dom ganska starka i benen. Jag skulle chansa.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

upptäckte nu då jag återigen varit och tittat på honom att den ena Hoven/trackten är nästan en cm högre än den andra vilket helt klart kan vara en bidragande orsak.
det behövs så ytterst ytterst lite för att han skall belasta korrekt, alltså med tryck från sidan menar jag, man behöver i princip bara lätt nudda med fingrarna för att han ska väga över.

hästen kommer att kosta 2500 vilket jag har, dessutom kommer den direkt att släppas ut på bete under sommaren och få en välbehövlig ledighet, först därefter hade jag tänkt ta itu med honom på allvar.

Har nu sagt att jag ska ha honom, så nu kan jag sova gott då jag vet att han då får en chans!
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Håll kollen på muskulaturen mellan frambenen, om den blir jämn efter verkning/omskoning så har du inga muskelproblem men om hästen fortsätter vara uppdragen på ena sidan tycker jag att du ska tillkalla en Equiterapeut för då har hästen säkert låsningar någonstans.

Själv har jag en som hade problem i två halskotor som visade sig i bröstmuskulaturen eftersom hon belastat snett.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

jo! planen är nu att korrigera hovarna på honom i kombination med bete och total vila över sommaren, sen är nästa steg att ta ut en equiterapeut som får gå igenom hästen från topp till tå!
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Fantasi skrev:
jo! planen är nu att korrigera hovarna på honom i kombination med bete och total vila över sommaren, sen är nästa steg att ta ut en equiterapeut som får gå igenom hästen från topp till tå!

Tycker att du ska ta ut en et innan betet o justera det som ev finns
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Köp inte om du har förhoppningen att rakrikta honom.
Om en häst är van att vara snedbelastad och har funkat så i 8 år så kan de bli rätt dåliga av att rakriktas, lederna är inte vana att belastas rakt.
Ska du ha honom som han är och luffsa på så är det ett bra köp.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 938
Senast: lillcrim
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 077
Senast: Jate Volim
·
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 338
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp