Hur skulle ni designat om det här köket?

Sorbe

Trådstartare
Om ni fick helt fria händer att designa om detta kök, hur hade ni då gjort?
Flyttat på spisen? Skåp eller hyllor? Osv...
Vilken färg hade ni valt på väggar, ev. skåp, kakel, bänkskiva osv?

Gärna så kyl och frys får plats i själva köket och inte bland bord och stolar.

Det höga skåpet till höger om spisen antar jag är någon form av städskåp, måste man verkligen ha ett sånt i köket?
Annars tänkte jag att man kan dra om lite så man får diskbänken vid fönstret istället och flytta kyl/frys där skåpet är så man kan göra en längre bänk under fönstret...

Behöver inspiration. Praktiska lösningar. Rita gärna i Photoshop eller liknande.
Finns tyvärr ingen planlösning.

BTG1JMO0_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg

7TG1JMOP_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg

Sv: Hur skulle ni designat om det här köket?

Jag hade spontant gissat att det var ett skafferi och inte ett städskåp.
Jag hade bytt plats på vasken så den kom under fönstret istället, flyttat efter spisen längre mot hörnet så jag hade fått in kylskåp där skafferiet står.
Istället för skafferi hade jag haft utdragbara lådor om det inte går att få till en vettig skafferilösning på annat sätt.

Ikea har ett köksverktyg där du själv kan välja rumsform, ange mått osv och därifrån bygga precis hur du vill ha det. :idea:

Ah, smart! Klart det är ett skafferi.

Behöver man verkligen ha så mycket skåp i ett kök? Jag gillar när man har öppna hyllor där man kan se glas, tallrikar och liknande, men skulle ändå vilja ha några skåp så man slipper se allt.
Nu är det ju upp till var och en så bara en generell fundering.

Får kika på den. Frågan är bara hur måtten på detta kök kan vara, någon gissning?

Jag är lite allergisk mot öppna hyllor. Främst därför att man verkligen måste ha ordning och helst porslin i samma serie för att det inte ska se stökigt ut.
Jag tror nog att du får räkna med att ha en del skåp, ska du in med diskmaskin och ha skafferi i vissa nederskåp finns det inte så mycket förvaringsyta kvar. Men du kanske är väldigt minimalistisk ifråga om mängden köksredskap och porslin?
Man kan ju köra med mörkare skåp nere och vita uppe för att göra skåpen mindre iögonfallande?

Lite halv kl men jag tänkte bara inflika att nackdelen med öppna hyllor är damm! Används inte allt porslin väldigt frekvent får man räkna med att det samlar damm på nolltid. Bara en tanke.

Ska ni inte byta golv så akta dig för att spilla på det, svårgnuggad matta! :D

Tycker Sar har bra idéer. Räcker det med halv kyl och frys (dvs kombinerad)? Sparar ju en hel del plats!

Jag tycker det är skönt med mycket skåp i ett kök. Det är så mycket som ska få plats som man inte tänker på - elapparater som elvisp, matberedare, brödrost, sen är det stora och små bunkar, skålar, tillbringare, brickor, kastruller, grytor, bakpapper och muffinsformar :D, skafferivaror...

Jag är nog lite sån, mycket heldre få prylar av välkända märken, dvs. kvalitet än tre saker av samma sort från nått skitställe.

Jag älskar vit inredning, så allt får mycket gärna vara vitt, men det kan ju bli gaaanska tråkigt med vita skåp, vitt kakel, vit bänkskiva osv...

Jo, det har jag tänkt på. Har inte planerat att ha allt på hyllor, utan mer kanske en hylla för det som används mest eller liknande.

Jag har några burkar som skulle se bäst ut på en hylla i än ett skåp. :)

Jo, en kombinerad har jag haft senaste tio åren utan problem. :)

Haha, muffinsformarna tar stora mängder plats hos dig? ;)

Men strunta i kaklet och sätt upp någon härlig tapet i stället? Färgklick!

Annars har jag för övrigt både vita väggar, skåp, kakel och så ljust grå bänkskiva i mitt kök och det funkar faktiskt. Det är en hyreslägenhet så jag har inte valt själv - då hade jag kanske gjort lite annorlunda trots allt - men det är ju faktiskt ganska enkelt att bryta av med lite färg på kökshanddukar, gardiner, saker på väggarna o.s.v. Det kan vara ganska skönt att slippa anpassa sig efter några andra färger också, tycker jag. Så såhär i efterhand är jag glad att det blev vit inredning och inte ek, som hyresvärden först planerade för.

Klarar du dig med ett komboskåp kyl och frys så sätt den där skafferiet är och flytta skafferiet dit frysen (?) står så kan du sätta in en ventil och få ett kallskafferi.
Själva inredningen tycker jag är helfräsig jag skulle aldrig byta ut den, måla men inte byta. Fast jag gillade den blå färgen ser glatt och ljust ut.
Diskstället till höger på diskbänken och du har den vänstra sidan att använda till matlagning och bakning.
Jag tycker det är en bra grej att ha en bänksnutt på var sida om spisen och att få närhet till både vatten och kylskåp från spisen.
Har haft spisen bakom diskbänken och det blir ett jäkla vändande och väldigt ofta väldigt smutsigt på golvet.
Kaklet tror jag att jag skulle byta ...kanske, det var räligt!

har inte läst svaren,men BYT INTE LUCKORNA, de e härliga!!,men måla o byt kakel?

Jag hade nog valt att ta bort skafferiet helt och hållet och haft ett lågskåp där istället för att få en öppnare känsla mot matbordet. Eller satt kyl/frys vid skafferiet och lågskåp där kylskåpet är nu.

Går det flytta diskbänken till fönstret så tror jag det blir snyggt och roligare att diska också. Luckorna tycker jag är hel läckra men skulle bytt ut kaklet. Tycker inte det passar till den övriga stilen i köket. Byt bänkskivor också. Är dom marmorerade? Hade nog valt ett typiskt perstorpsmönster på bänkskivorna för att matcha stilen på luckorna.

Senast ändrad:

Går det flytta diskbänken till fönstret så tror jag det blir snyggt och roligare att diska också. Luckorna tycker jag är hel läckra men skulle bytt ut kaklet. Tycker inte det passar till den övriga stilen i köket. Byt bänkskivor också. Är dom marmorerade? Hade nog valt ett typiskt perstorpsmönster på bänkskivorna för att matcha stilen på luckorna.

Håller med! :)

Jag tycker också att luckorna är hur coola som helst, men det skär sig med golv och kakel. Det gulrutiga kaklet hade jag bytt ut mot mosaik i medelhavsnyanser, och golvet hade gjort sig bra med grå klinkers. Eller schackrutigt kanske?

Vad gäller antalet skåp är det väl vad man har behov av, men jag är inget fan av alltför många öppna hyllor. I så fall hellre enkla diskreta glasdörrar, så man kan arrangera muffinsformarna lite lagom nonchalant. :p

Och jag som vuxit upp med sådana skåp tycker de är så tunga och smala och tråkiga att jag skulle byta så fort det bara gick... :angel:

Och jag hade såna i sambons lägenhet...

Ni är flera stycken som har skrivit att hon ska flytta vasken till fönstret - Jo det är ju mysigt. Men fönstret bör sitta en bit upp för man är ju inte alltid helt vattenstinksfri vid vasken... Och det är inte jättekul att putsa fönster heller...
Mitt sitter en bit upp och jag har en djupare bänkskiva där :) Det är smart!

Det gulrutiga kaklet hade jag bytt ut mot mosaik i medelhavsnyanser, och golvet hade gjort sig bra med grå klinkers. Eller schackrutigt kanske?

Medelhavsfärgat mosaik och schackrutigt golv? Å herregud. Det skulle jag aldrig kunna klara av! :D

Liknande trådar

Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 416
Senast: Monkie
·
Hemmet Någon som har använt den? Har sålt vår lägenheten och gjorde nytt kök 2016. Bytte ut ett kök som var från slutet av 60-talet. Man ska ju...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: VLMF
·
Hemmet Efter ändrad planlösning av kök kommer vi inte längre ha en fönsterbräda vid vårt större köksfönster. Jag är ändå sugen på att ha något...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: SaraMara
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 493
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar