Hur skulle ni börja?

Sv: Hur skulle ni börja?

Nu är hon hämtad...

Planen är att göra en liten rivstart med henne - eller ja...

Skritt under sadel måndag, skritt för vagn på tisdag, massage onsdag och sen får hon hänga med och jogga några varv på slingan på torsdag.

Hon är för övrigt riktigt logiskt riden/körd senaste halvåret, bomull i öronen vid körning och utan vid ridning... :rofl:

Jag fattar inte skillnaden, hon är inte bakrädd.

Travet i ett nötskal....:rofl:

Varför vara konsekvent när man kan låta bli?:p

Lycka till med din nya pålle - väntar på uppdatering
(har själv en "otränad" 3-åring under uppträning)

Vi kör väl direkt då...

Testade dressyrsadeln utan fårskinnspadden i måndags - sadeln låg still men den kändes inte riktigt bra, jag fick känslan av att den tryckte en aning på skulderbladen. Annars var sadeln bra på henne. Hon bar bra även om hon är tunn som sjutton.

Tisdag - powerskritt i högt gräs - hon drog bra också. Men hon blev rätt trött på slutet.

Snäll att köra, kan stå stilla!

Och ja, jag hade selat ut helt och hållet och vågade inte gå ifrån henne när jag kom på det där med öronen... Så det fick vara.
Innan jag känner hästarna går jag inte ifrån dem när jag selat/spänt för vagnen.

Jag hittade en del grejer på henne kan jag säga.

Det lurigaste sitter i höger bak men jag gick inte på så hårt eftersom jag vill bygga också.

Underligt nog såg man skillnad på henne muskulärt redan innan massagen i går. :confused:
Jag vet ju att det går fort om det blir rätt men ändå, två dagar?

Och i dag fick hon hänga med till banan/slingan. Det var provlopp så det var full cirkus i stallet, högtalarsystemet bara skrällde och en hingst stod i närmsta boxen och illvrålade så fort jag tog ut nån av flickorna.

Hingsten störde henne lite när jag selade men annars var hon stencool. Och hon rör sig bra, svansen lite åt höger i skritt men i traven slappnar hon av och tar för sig bra. Trots att hon spanar på allt och kroppen i bland verkade som om jag hade en orm i stället fören häst framför. :grin:
Vi var enligt pulsmätaren mest inom medelintensiv-intervallet och hade maxfart 2,12 vid nåt tillfälle. :D

Vid dagens joggingpass hade arbetspulsen sjunkit med ca 20-30 slag på en vecka. Intressant. Vi har ju bara skrittat sen förra torsdagen alltså, och några vilodagar för kropp och knopp.

Hon var inte hälften så trött när vi bröt heller trots att jag joggade 4 km längre och lade in två "rejslekar" på rakbanan också.

Första gick som snabbast strax under 1.50 och andra 1.35.
Pulsdatorer är fruktansvärt kul leksaker med en sån här häst... :D

Musklerna ploppar upp överallt på henne, nu ser man inte att hon saknade överlinje för två veckor sen. :)

Nu tål hon ju mötande trafik i form av gigantiskt fuxsto oxå ;)
Hon såg ju fin ut din häst, det är bara fortsätta kämpa!

Såg du henne röra sig?

Jag tyckte mest hon blev förstelnad när vi mötte er, men sen blev det en himla fart på henne... :rofl::rofl:

Var ska två Bukefalister mötas om inte på rakbanan från varsitt håll?

Nja jag såg ju bara lite grann framifrån men jag tyckte att hon såg fin ut från sidan då vi möttes utanför duschen...

Ja du rakan är väl ett trevligt ställe att mötas på ... På buke ser vi ju inte varann...:laugh:

Nu har jag pratat med förra tränaren, hon hade aktionsproblem och hängde inte med kallbloden så han lade ner.

Jag har ju redan haft henne uppe i tävlingstempo för lite långsammare kallblod och hittills har hon inte hackat i aktionen alls. :idea:

Hon har blivit starkare och piggare på de här två veckorna, det ska bli intressant att se vad hon gör om två veckor till?

Är det nån som satt igång en sån här med pulsmätare här?

Hon ligger jämnt pulsmässigt med vad min andra treåring gjorde i juni/juli förra året.

200-puls ligger i ungefär 1,55-2,00-tempo

Nån som vill se vad veckor kan göra med en kuse som måste ha varit grundtränad förr? Hon är skapligt knepig att ställa upp så vi får ta det som det blir, hon lyssnar inte så bra. :angel: + att moder och dotter har vissa kommunikationsproblem då jag vill att hon ska försöka slacka grimskaftet också. :cool:

Namnls-TrueColor-01.jpg

2009-08-11

DSC02069.jpg

2009-08-25

DSC02025.jpg

2009-08-11

DSC02055.jpg

2009-08-25

Ja det får jag säga, väldigt vad fort det kan gå! :) Har de varit grundtränade så hämtar de sig otroligt fort! Hur är upplägget nu? Vi har en 3-åring som stått ett bra tag nu pga. skada, smällfet!! Ska börja lite försiktigt imorgon och se hur det går, men det rasslar nog bara till så är han "fit for fight" igen ;)

jag är inte så rutinerad med pulsmätare men min tvååring har jag inte orkat komma upp i 200 och vi kör iallafall 40..treåringen som är trög o lat har jag heller inte fått upp i 200 och vi kör 35 med honom..i ett 45 jobb på banan kom jag upp i ca 175, och utan pulsmätare hade jag trott att han skulle döööööö :rofl:

Big no no att reta pulsmätargalningen... :rofl::rofl::rofl:

Mina iaktagelser... Utöver att hästarna givetvis har sina skillnader i arbetspuls från häst till häst.

1. Underlaget - på vår raka kan man lätt komma upp i 200-puls i 45-10-fart med hästar som normalt har den 3-35 när det regnat på några dagar och är värsta möjliga förutsättningar.

2 Längden på benen. :p Det har jag faktiskt inte reflekterat över förrän nu när jag haft två donnor med längre ben än normala, båda två kan springa betydligt fortare än de mer lågställda/kortbenta pållarna jag har i samma puls under samma förutsättningar. Rätt logiskt men inget jag tänkt på förrän nu.

Mini då: Tiden går ju så jag måste börja fundera på bestämma mig om jag vill ha henne eller ej åtminstone om nån vecka.
Hon har slutat slingra på rakan, redan andra intervallträningen har hon 200-puls någonstans runt 1.45. Och hon har skrapat ytterigare en sekund på topphastighet... :cool:

Jag tänkte smyga mig ut på banan när det är ett fåtal andra hästar ute och tränar så för jag vill se hur hon tacklar ban-miljön och kurvorna också innan jag bestämmer mig.

Jag ska under en månad, eventuellt ett par till provträna en liten treåring.

Hon är inkörd i "normal tid" men av någon anledning lades träningen ner och hon såldes som sällskapshäst/ridhäst runt årsskiftet när hon skulle bli tre.

Hon är relativt omusklad, sent utvecklad och har bedrövliga nedslitna fötter så det kommer att behövas en hel del arbete för att komma igång. Men hon ser inte heltokig ut i modellen även om hon ser mer ut som en tvååring än en treåring.

Hur hade ni lagt upp det? jag är ju alltid öppen för idéer.

Min tanke :

Jag har tänkt mig att skritta mycket för vagn, lite grann basic dressyr om hon är mogen för det. Skritt och lite lösgörande efter vad hon orkar.
Börja jogga och se vilken grund hon har efter nån/några veckor för att kanske prova någon fartlek i slutet av månaden. Bara för att se om det är lönt att fortsätta alltså.

Ja sulle nok börrja me å köpa mek en slårem. *eftertänksamt på västgötska*

/Hoppas du tål lite skämt :)

Ja sulle nok börrja me å köpa mek en slårem. *eftertänksamt på västgötska*

/Hoppas du tål lite skämt :)

Vem behöver köpa saker... :rofl::rofl::rofl:

Ja det skulle vara en sak som stallet oftast är i brist av... Körspön. :o

Vi lyckas nog "supa bort" varje spö efter ca 10 användningar, vilket gör att jag måste köpa nytt nån gång om året. :rofl::rofl::rofl:

Det är märkligt, det är samma här med piskarna! Aldrig kan man behålla dem.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 802
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023