Hur skulle ni börja?

ghost

Trådstartare
Jag ska under en månad, eventuellt ett par till provträna en liten treåring.

Hon är inkörd i "normal tid" men av någon anledning lades träningen ner och hon såldes som sällskapshäst/ridhäst runt årsskiftet när hon skulle bli tre.

Hon är relativt omusklad, sent utvecklad och har bedrövliga nedslitna fötter så det kommer att behövas en hel del arbete för att komma igång. Men hon ser inte heltokig ut i modellen även om hon ser mer ut som en tvååring än en treåring.

Hur hade ni lagt upp det? jag är ju alltid öppen för idéer.

Min tanke :

Jag har tänkt mig att skritta mycket för vagn, lite grann basic dressyr om hon är mogen för det. Skritt och lite lösgörande efter vad hon orkar.
Börja jogga och se vilken grund hon har efter nån/några veckor för att kanske prova någon fartlek i slutet av månaden. Bara för att se om det är lönt att fortsätta alltså.

Sv: Hur skulle ni börja?

Men vad ska du bedömma det på? :confused:

Om man redan efter nån månads träning skulle kunna sålla bort de odugliga hästarna så vore det väl lite för enkelt?
Jag har precis plockat hem en 3-åring efter 15 månader i proffsträning, och har ingen aning om om det är ett slaktdjur, eller om jag själv ska lägga om träningen på honom.

Jag kan givetvis inte bedöma om hon kommer att kunna hävda sig men jag tror att jag kan bedöma om det är lönt att fortsätta bygga upp henne.

Om hon inte tar ett rent travsteg i något tempo alls är det ju ett rätt hopplöst projekt.

Jag skulle gjort som du och börjat med att skritta /jogga. Sedan kanske lägga in lite fartlekar liiite tidigare. Eller , åtminstone testa på nån raka i snabbare tempon för att se hur hon har det med aktionen och flytet. Jag skulle dra på nån raka redan efter ett par veckor för att sedan jämföra hur det "tar" sig varannan vecka eller nåt. Så man kan utvärdera utvecklingen. (Nu pratar jag ju inte om några tävlingsfarter ändå....) :)

Sedan skulle jag kolla upp hästen med både vet. och kiro (ET eller dyl.) för att också där kunna göra samma koll 2 månader efter för att se hur hon tagit allt. Då kanske man får ett hum om särskilda ömma punkter eller svaga områden.

Men det finns ju så många vägar att gå. Lycka till med projektet! :laugh:

Jag har ju gjort veterinärkoll på båda mina sista när de kommit utan anmärkning. Den ena har en förändring i knäleden bak och den andra en fraktur + en benbit i ett ben.
Detär knappt lönt att säga till ägaren "Jag vill att du lägger 6000 spänn på hästen om jag ska provköra den". :o

Röntgen i all ära men det är hisklans dyrt om man ska plåta igenom alla leder i alla vinklar, och tills fötterna börjar växa till sig på henne finns det även risk att de stör henne.

Och ET, hon ser inte sned ut vid en första koll så hon får nöja sig med massören... :D :p

Jag har ju gjort veterinärkoll på båda mina sista när de kommit utan anmärkning. Den ena har en förändring i knäleden bak och den andra en fraktur + en benbit i ett ben.
Detär knappt lönt att säga till ägaren "Jag vill att du lägger 6000 spänn på hästen om jag ska provköra den". :o

Röntgen i all ära men det är hisklans dyrt om man ska plåta igenom alla leder i alla vinklar, och tills fötterna börjar växa till sig på henne finns det även risk att de stör henne.

Och ET, hon ser inte sned ut vid en första koll så hon får nöja sig med massören... :D :p

Jaja, för sjutton, inte lär du röntga alla leder om du inte ens vet om du ska ha hästen. :)
Tänkte mest på en ren rörelsekoll, och böjprov. (Även om vi trashanksälskare nu vet att det inte visar allt :o)

Min tanke :

Jag har tänkt mig att skritta mycket för vagn, lite grann basic dressyr om hon är mogen för det. Skritt och lite lösgörande efter vad hon orkar.
Börja jogga och se vilken grund hon har efter nån/några veckor för att kanske prova någon fartlek i slutet av månaden. Bara för att se om det är lönt att fortsätta alltså.

Jag skulle nog köra på som vanligt med en 1 åring träna 7 dagar i veckan några varv (2-4 km) och sedan dra igång o köra en mil efter 1 månad 6 dagar i veckan en månad o sen prova ett sulky jobb o se vart den står om det är något att fortsätta med eller inte. Kombinera med masage mjuk görande longering eller liknande. Om den nu är liten är det sista jag skulle göra låta någon sitta på den (dock är det min åsikt om all travträning på under 4-5 åringar ridning = dåligt/skadligt). Jag tror inte det är så mycket konstigt med det :) gå på din egen känsla.:bump:

Varför skulle du börja så "basic" med en häst som inte varit avställd? Trava 10 min. om dagen i en månad känns väl ungefär som nåt de kan göra när de rejsar i hagen bara för att de tycker det. Fast det rejsar ofta fortare än jogg. :rofl:

Pulsmätaren går iväg för att se om den går att rädda i dag... :p

Ridning - För det är det jag tror du är mot och inte travträning ;) varierar från individ till individ, den här är ju redan insutten, men jag vet ju inte hur hon bär. Själv väger jag under 60 och har hyfsad balans och vad jag tror utrustning som passar henne.
Det tror jag för övrigt är ett större problem än att man börjar rida på en treåring, att man kastar på en travare vilken ridutrustning som helst för att den inte "tränas för ridning". Jag rider inte mina om jag inte har grejer som passar.

Jag har fortfarande en månad prövotid. Sen tas diskussion om det ska fortsättas och under vilka villkor.

Har du tänkt något om tömkörning? 'Sjukgymnastik' i tömkörningsform?

Nej, jag pratar konditionsuppbyggnad och inte rehabilitering.

För övrigt är jag inte tillräckligt bra för att bedöma hur mycket inspänning osv. som är nödvändigt utan instruktörshjälp även om jag har möjlighet att låna grejer av inackorderingarna. Vid ridning är jag helt mot sånt men vid tömkörning är det ett måste enligt vad jag sett.

Hon är regelbundet riden hela våren och har varit i ridhus några ggr, även om mitt kritiska öga påstår att hon ridits med en sadel som inte passar.

Jag var med och skodde henne i dag, första gången hon sätter sin fot på en travbana, stencool.

Själv är jag ju allergisk mot långsamkörning.
Jag hade kört en eller två veckors jogg och sen påbörjat intevallträning.
Naturligtvis i moderat tempo til en början. Men jag hade kört 3ggr/vecka.

Vid tömkörning använder man inte några inspänningar, det gör man däremot vid longering. Men iofs kanske det är lika bra att låta bli något av det om du inte vet det...

Vid tömkörning använder man inte några inspänningar, det gör man däremot vid longering. Men iofs kanske det är lika bra att låta bli något av det om du inte vet det...

Men visst sätter man tömmarna i olika ringar i olika höjd för att det ska fungera som en inspänning/kraftigare hjälp.

Jag tömkör för min instruktör i bland och det går strålande men då är det hon som tittar på hur hästen går och bestämmer i vilken ring tömmen ska sitta.

Men svara mig på hur det skulle förbereda en travhäst för snabbare arbete?

Jag tror inte TS menar inspänningstyglar egentligen utan "hjälptyglar" ? Och det kan man med framgång använda vid tömkörning. Speciellt snodd, som hjälper hästen på ett mer skonsamt sätt än inspänningstyglar.

Sen kanske du har missförstått begreppet tömkörning lite? Istället för longering kan man lika gärna tömköra på volt och på så sätt jobbar man med hästen att söka sig nedåt utan inspänning och istället med hjälp av tömmarna. (till exempel)
Det är mycket bättre att tömköra en travare på volt än att longera den. På det viset lär den sig snabbare vad den ska göra och man kan hjälpa den på ett annat sätt än vad man kan vid longering.

Jag menar om jag skriver att tömmens anspänning vid tömkörning är en inspänning. Inte nåt skit med gummisnodds-:devil:
Jag är väldigt anti allt sånt över huvud taget.

Plus att jag inte longerar mina hästar vare sig på töm eller i lina om jag inte är hos veterinären. Att det skulle vara enklare att lära en travhäst att longeras på töm håller jag inte med om eftersom det har varit lika enkelt att longera dem som att rida in dem. Om inte enklare.

När vi tömkör för instruktören har vi jobbat mycket med rakriktning i skritt och trav samt sidoförflyttningar.

Själv är jag ju allergisk mot långsamkörning.
Jag hade kört en eller två veckors jogg och sen påbörjat intevallträning.
Naturligtvis i moderat tempo til en början. Men jag hade kört 3ggr/vecka.

Jag tror du och jag har nåt gemensamt, jag skrittar, rider gymnastik och kör jobb.... :p

Men jag har inte börjat köra jobb förrän de kunnat jogga 45 min. utan problem.

Det borde den här kunna göra rätt omgående tror jag. Hon är inte mager utan mest tanig, fötterna är fixade och bättre än förväntat även om jag personligen tycker att nollor är för små fötter för nästan varenda treåring? Min nuvarande har tvåor.

Jag menar om jag skriver att tömmens anspänning vid tömkörning är en inspänning. Inte nåt skit med gummisnodds-:devil:
Jag är väldigt anti allt sånt över huvud taget.
Halsförlängare (snodd) är också ett hjälpmedel. Tömmen genom ringen är inte en inspänning. Den kan du släppa efter - en inspänning sitter fast hela tiden.
Snodd är en skonsammare form av inspänning, förstår inte vad det ska vara för skit med det. Men ja, jag använder också så lite som möjligt, och med tömmar istället för enkel lina vid longering behöver man itne det.
Plus att jag inte longerar mina hästar vare sig på töm eller i lina om jag inte är hos veterinären. Att det skulle vara enklare att lära en travhäst att longeras på töm håller jag inte med om eftersom det har varit lika enkelt att longera dem som att rida in dem. Om inte enklare.

Du har mer hjälp om du tömkör hästen på volt än om du endast håller den i en lina och longerar. Har du hästen i båda tömmarna kan du hjälpa den på samma sätt som du gör vid ridning. Longera är väl ingen konst - konsten är att få dem att jobba rätt.

Jag har aldrig påstått att du longerar heller. Jag svarade på Ninnururs inlägg.

Gummisnodd är även ett stjälpmedel om man inte vet vad man gör.

Men det var inte det som var frågan.

Grundträning - 1 månad.

Och jag ska inte göra en ridhäst av en treåring på en månad utan travhäst. Ja, åtminstone börja med en grund.
Inte rehabilitera eller nåt annat, det är inget fel utan bara otränat/musklat.

Gummisnodd är även ett stjälpmedel om man inte vet vad man gör.

Men det var inte det som var frågan.

Grundträning - 1 månad.

Och jag ska inte göra en ridhäst av en treåring på en månad utan travhäst. Ja, åtminstone börja med en grund.
Inte rehabilitera eller nåt annat, det är inget fel utan bara otränat/musklat.

Självklart. Snodd är precis som all annan extrautrustning skadlig om man inte kan sin sak.

Nej, jag har redan sagt mitt om frågan. Jag bara svarade på inlägget. Jag vet att du ska göra travare av hästen. Ä bar å åk. Det där fixar du.

Vi får väl se... :rofl:

Hovis sa att ägaren kunde dumpa henne hos honom efter en månad om jag inte ville ha henne. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 802
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023