Hur skulle ni behandla detta?

fiaskurken

Trådstartare
Hästen har slängt sig bakåt vid insläpp och skrapat sig på cementen runt dyngstacken. Såren är ca 1o cm på längden och ett par-tre centimeter breda. Lite oregelbundet svullen och lite öm, men haltar inte utan springer runt som en tok (som vanligt :p ) och bockar. såen sitter mellan kotan och knäet kan man säga. Ingen feber. Har ännu inte ringt till veterinären, tänkte ha lite is i magen. Såren är rena. Jag har låtit honom gå utan något förband på dagen i hagen, sedan tvättat noggrannt med vatten samt lagt våtvarmt omlag med alsollösning och fleecelindor när han står inne på natten. Såren ser lite bättre ut, men han är fortfarande svullen och varm. Mindre svullen när han varit ute... vad skulle ni göra? Tacksam för svar!

Sv: Hur skulle ni behandla detta?

Hade nog inte gjort just nå annorlunda mot för dig. Skulle tvätta med såpa, låta hästen vara ute utan bandage på dagarna. (Göra utevistelsen så lång som möjligt) Vet inte om jag skulle linda på natten eftersom jag inte vet hur djupa såren är... (Ytliga sår skulle jag nog inte linda.)

Jag har lindat också för svullnadens skull... känns lite läskigt att låta såren vara öppna, de är inte så djupa men fortfarande ganska öppna.Tvätta med såpa? Har jag aldrig hört...

Du kanske ska lägga ett alsolsprit omslag
Alltså du tar bomul som du lindar runt benet som en padd självklart ska bomullen av dränkt med ALSOLSPRIT sen lindar du som vanligt på andra benet kan du ha en vanlig padd och benlinda!!!
Så har jag gjort många gånger på min unghäst som gärna får sår på sin asmå ben
Lycka till

Såpa är mkt bra som sårtvätt och till tvätt öht. Milt, rengörande, vävnadsvänligt, bakteriedödande och naturligt.

Grönsåpa är desinficerande, en gammal huskur för att rengöra sår.
Jag hade sköljt med stora mängder steril saltlösning och helst låtit såren vara öppna. Svår årstid att hålla rent, om du inte bor i snötrakter.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Mirtai
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 813
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 118
Senast: Luleå
·
Hästvård Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären? Hur länge bör man avvakta annars? Det är så att min lilla... 2
Svar
24
· Visningar
3 087
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Lymfangit