Hur skulle göra? sälja eller inte?

Sv: Hur skulle göra? sälja eller inte?

jag har hört att michellino hästar kan vara lite knasiga.. men de säger också att när man väl vinner över dom på sin sida så blir de super....
han har ju inte mycket till självförtroende den här heller och är precis som du säger i ridningen...
ska nog försöka snoka rätt på nån nh tränare i trakten..

jag har provat nästan allt vettigt i bettväg.. även hackamore.. men jag får inte ha det när jag kommer tävla senare och han är inte säker att rida på bara hack utan då hade jag dubbelt.. både ponny hack och ett tränsbett.. jag har 3 delat mellan tjockt tränsbett på honom och det verkar vara det av dom olika versionerna av tränsbett jag provat som han gillar bäst...

jag har kollat tänderna på honom för inte jätte länge sedan men jag tror det börjar bli dags för en omgång till..

tack för alla synpunkter.. hjälper mig att se nyktert på saken :bow: :)

Bygg upp hans förtroende och gör honom trygg i sig själv.
Sök på NH-tränare så kan du få hjälp med det.
Men titta noga efter referenser o.d, det finns många skojare i branschen.

Det jag skulle göra om jag var i din position(förutom att sälja hästen), skulle vara att börja hantera honom mer från marken. Många promenader, först bara väldigt korta runt stallet så han inte hinner hitta något att stressa upp sig över.
Leda honom över presseningar på ridbanan, skramla med konservburkar över hans huvud, filt över huvudet.
Ja inte allt på en gång förstås; utan väldigt väldigt långsamt.. Och alltid gå tillbaka ett steg när hästen börjar visa tecken på att stressa upp sig.
När han sedan känner sig trygg med det mesta så skulle jag föra över det upp i sadeln.
Dressyren skulle fått vänta tills allt annat fungerade. Han är ju rätt ung så han kommer väl förhoppningsvis hålla flera år till.
Lycka till vad du än gör! :)

så sent som han är tagen så lär han vara fräsh vid 28 minst :p

vi promenerar mycket med honom när han bara skall skritta nån dag efter en hård träning osv.. men får böka ännu mer än vad vi redan gör.. han fungerar ju helt annorlunda från marken än från ryggen.. på marken har jag så gott som fullständig kontroll.. klart han kan bli nervös men han håller sig på mattan.. han skulle behöva gå polis häst skola :idea:

Potential innebär även att hästen är ridbar, utan ridbarhet kan det finnas hur mkt gångarter som hällst, man får ej fram "det" ändå

Så har min varit (och är ibland fortf i vissa situationer), det är bara att härda ut, det blir bättre.. Han har blivit mkt lugnare och mer harmonisk men det tar ju tid med hästar.

Skulle aldrig ge upp honom, det ligger inte för mig att ge upp, dessutom vill jag inte sälja och risikera att han hamnar hos någon som "botar" hans rädsla med våld. :crazy:

Tänk på att göra saker som bygger upp hans självförtroende. Det handlar om hans eget bristande självförtroende, Inte bristande respekt för dig!

En jag känner köpte två Michellinohästar för ett par år sedan av en person som ville bli av med hästarna och sålde dem billigt. Båda var ston, supersnygga och hade kanongång. Köparen är en mycket erfaren och duktig ryttare, och har tidigare ridit till flera "problemhästar" och såg därför dessa två ston som ett klipp då de ej var ridna så mycket. Trots mycket lugn och tålamod lyckades inte denna ryttare få dem riktigt avslappnade någon gång. De gick inte direkt dåligt, men de var mycket nerviga, och det gick inte efter ca ett år att sälja dem till någon som påläggskalvar i dressyr som ryttare hade hoppats då de ej var lättridna. Den ena såldes billigt till en duktig ryttare och den tävlar i dag lätta klasser i dressyr, den andra såldes som avelssto också billigt.
Inget roligt för dig att läsa detta, men de är nog lite speciella Michellino hästarna, eftersom flera har berättat om det här.
Oavsett vilken potential han har kommer du kanske aldrig att kunna ha kul med honom p g a hans temperament och heller aldrig få honom att visa sin potential när du rider. Mitt råd är att sälja honom och köpa en ny häst som du kan ha roligt med istället. Jag har själv haft ett sto som hade 899 på gång, men inte ens proffsen redde ut henne, så i dag har jag en "vanlig" häst som jag längtar efter att rida då hon alltid gör sitt bästa, och det är mycket roligare.

:crazy: nej kul att läsa är det inte men de verkar vara mycket krångel i hunöret/tempramentet som kommer från michellino..
undrar hur han kunde bli dks bästa avelshingst 2005 om de har problem med tempramentet..:confused:

ska ut och 'nh:a lite själv nu.. mysa och pyssla lite och träna lite självförtroende, har fått tag på en NH/CR tränare häruppe som verkar jätte bra, hoppas det hjälper annars vet jag inte vad jag ska göra :bump:

Det verkar som om du köpt " för mycket häst" för din egen kunskapsnivå. Sälj den innan någon av er blir skadad!

"för mycket häst för min kunskaps nivå" ? har du en aning om hur överlägset det där lät? Dom flesta andra hade nog slaktat honom för länge sedan..

Har som sagt ridit mycket bökiga hästar innan men den här grabben har en skalle jag aldrig sett maken till.....

för övrigt skötte han sig jätte bra i dag, verkar vara på väg in i en bra period i gen nu.. hoppas vi lyckas bryta detta så han stannar i den också.. *man kan ju altid hoppas*:D :angel:

Han får hö nu istället för det kraftiga hösilage han fått hela vintern och det verkar ha hjälpt lite:bump:

hej hej..

kan berätta att efter mycket övervägande har jag bestämt mig för att sälja, inte för att han varit dum på något vis utan han passar helt enkelt inte mig som häst. så någon annan får starta de höga klasserna på honom :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 701
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar