Sv: Hur skulle göra? sälja eller inte?
En jag känner köpte två Michellinohästar för ett par år sedan av en person som ville bli av med hästarna och sålde dem billigt. Båda var ston, supersnygga och hade kanongång. Köparen är en mycket erfaren och duktig ryttare, och har tidigare ridit till flera "problemhästar" och såg därför dessa två ston som ett klipp då de ej var ridna så mycket. Trots mycket lugn och tålamod lyckades inte denna ryttare få dem riktigt avslappnade någon gång. De gick inte direkt dåligt, men de var mycket nerviga, och det gick inte efter ca ett år att sälja dem till någon som påläggskalvar i dressyr som ryttare hade hoppats då de ej var lättridna. Den ena såldes billigt till en duktig ryttare och den tävlar i dag lätta klasser i dressyr, den andra såldes som avelssto också billigt.
Inget roligt för dig att läsa detta, men de är nog lite speciella Michellino hästarna, eftersom flera har berättat om det här.
Oavsett vilken potential han har kommer du kanske aldrig att kunna ha kul med honom p g a hans temperament och heller aldrig få honom att visa sin potential när du rider. Mitt råd är att sälja honom och köpa en ny häst som du kan ha roligt med istället. Jag har själv haft ett sto som hade 899 på gång, men inte ens proffsen redde ut henne, så i dag har jag en "vanlig" häst som jag längtar efter att rida då hon alltid gör sitt bästa, och det är mycket roligare.