hur skulle du välja stall?

vinkelina

Trådstartare
funderar på att flytta hästen då hon inte riktigt trivs i stallet (värkar det som) stallet är ganska stökigt, är en ridskola med många småföiclpr som springer runt. pluss är stora hagar, fri tillgång till hö i hagen, hästkompisar, långa utevistelser om man inte tar in dem för ridning och rätt bra teräng. minus är dåliga möjligheter att självständigt rida i manegen lektionsryttarna har förtur

andra stallet har jättemanege som man får rida halva i privat. stallet är större, men värkar lugnare, närmare hem(5 min mot nuvarande 20)
haganra är dock ganska små

Sv: hur skulle du välja stall?

Skulle ha valt det andra stallet om du tror att hästen skulle trivas där. Det verkar ju ha ganska mycket plus.
Dock beror det ju lite på hur små hagarna är också, är de bara små för att du är van vid större, eller är de ritkigt små? DU måste fundera vad som är bäst för din häst, liten hage o ev trivas i stallet eller stor hage och inte trivas..

Oftast när jag valt stall har det snarare varit att man fått ta det som "går" att få tag på inom rimligt avstånd :p Så har väl egentligen inte tänkt på det så mycket.
Men personligen skulle jag inte byta stallplats i onödan utan försöka hitta något som känns helt rätt rent överlag. Visst finns det sånt man kan prioritera bort, men risken är ju rätt stor att det blir något annat man går och grämer sig över och kanske måste flytta igen för att bli nöjd. Då lär den inte trivas så bra oavsett om den får hatta omkring en massa.

Jag skulle vilja ha hästkompisar till hästen i hagen (visst skulle det gå att ha den ensam, men de brukar vara mer harmoniska med hästkompisar i samma hage och inte lika "hästtokiga" ) en tillräckligt stor hage för att den inte ska bli helt nedskitad om man inte mockar ur varje vecka och jättelerig när hästarna gått där ett tag. Hyfsat bra rent praktiskt sett i stallet, helst varmvatten och någonstans att spola av hästen. Ridbana är ett måste, men nu när jag äntligen har tillgång till ridhus så skulle jag inte byta bort det i första taget! ;) Att spån/hö ingår så man slipper skaffa det själv (bra hö/spån är såklart också ett måste isåfall), helst inte för mycket jourer/ansvar eftersom det känns fullt tillräckligt att sköta om sin egen häst :p lång utevistelse skulle jag se som ett krav. Hyfsat bra ridvägar och gärna skog man kan rida i. Plus säkert en massa mer som jag inte tänkt på nu.

Senast ändrad:

Jag tycker det är skötna att ha nära till stallet. Absolut ett +i resonemanget.
Hur mycket rider ni? Har hon många kompisar i stallet? Vilken åldersgrupp är det i andra stallet? Hur mycket ingår i stallhyran? Behöver man hjälpa till i något av stallen?
Många frågor blev det- och fler har jag egentligen..hihi

I ditt fall låter du bekymrad över hagarna. Vintertid är ingen hage direkt kul- kanske kan ni hitta något annat på sommaren???

hyran är ungefär samma på båda ställena. tror man måste ha 5 stallhelger/år i det senare mot noll i det nuvarande, men att man i gengeld har möjlighet att få boxen mockad nästan varje dag. nu mockar de bara slarvigt om man inte kan komma.

hon har ingen direkt jättevän i det nuvarande, pluss att alla de som jag umgås kommer att flytta bort nu under vår/sommaren pga studer eller att man flyttar hästen till eget stall

Det första jag tittar på är hur länge hästarna får vara ute och hur de får vara ute. Det är jätteviktigt för mig att mina hästar får vara ute mycket, har tillräckligt med yta för att kunna dra av en brall och har hästkompisar att umgås med under hagtiden. sex timmars utetid i småpaddockar är inget för mig.

Prioritet två är att stallet har bra luft och gärna är så öppet som möjligt.

Prioritet tre att stallet är lagom litet så det inte blir för mycket spring i stallet jämt och många människor som hanterar hästarna.

Prio fyra är att det verkar vara vettiga människor i stallet. Både stallägare och hästägare.

När jag är nöjd så långt börjar jag titta på detaljer som hur nära stallet ligger, om man kan ta sig dit ut kommunalt på rimlig tid, om det finns ridbana, tillgängliga tränare, bekvämligheter som att fler/färre fodringar och in-/utsläpp ingår och så vidare. Och när jag luskat ut allt jag kan och stallet stämmer in på alla de viktiga punkterna går jag på magkänsla. :)

När jag väljer stall är KRAV:
* Ridhus
* Rida-ut kompisar
* Ska gå att ta sig kollektivt till
* Träningsmöjligheter gärna
* Rent och fräscht!
:p

Det låter som om du bestämt dig för att flytta, gör det då-hästen anpassar sig nog.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat