Hur skulle du göra

H

humlon

Vill bara höra. Våran kuse visade 0 på träckprov och han ska inte avmaskas. De andra hästarna i stallet ska avmaskas. De går redan i vinterhagen men ska flyttas till en annan under de närmaste dagarna efter avmaskningen. Således är vinterhagen redan smittad (?)
Är det ok är våran häst går med de andra efter det att de fått avmaskningsmedlet eller skulle ni sätta honom i en separat hage? Är rädd för att risken att han blir smittad är större när de andra "bajsar av sig".
Tips tack:idea:

Sv: Hur skulle du göra

Du kan ju alltid ringa till det företag som gjort träckprovet !!
Men då din häst är 0-ad så är det inget problem tror jag,
då hästarna inte äter på "toaletten" om dom inte har otroligt liten yta,
risken för smitta rätt liten, förutom att de alltid har en liten mängd mask.
Var noga med var ni lägger eventuellt ute hö & mocka bort rester
&/eller mocka i hagen dessa dagar.

Du kan nog lugnt vänta till våren & göra ett träckprov till som borde visa 0 & ett till hösten, är detta fortfarande 0 så kan du säkert vänta till nästa
höst o s v visar något prov något rådgör som sagt med ditt labb.

Har du haft stygnflugansägg på hästens ben bör du avmaska en gång nu.
Tips - Har du haft 0 på våren & ser sådana ägg på hösten & behöver avmaska ändå kan du säkerligen hoppa över "höstprovet" om allt varit som vanligt i hagarna...och om de övriga har 0...men är det någon annan som har problem i samma hage kan det vara smart att kolla för säkerhets skull.

Helst ska det vara max en häst / tunnland för att hålla nere parasiterna,
men är någon drabbad ordentligt kan det sprida sig ganska fort.

Sök upp nå´n tråd angående avmaskningråd så hittar du massor eller sök via nätet. Det är en hel vetenskap med hästar...man kan alltid lära sig nå´t nytt.

Har inte de övriga gjort träckprov ???
Det är ändå bäst om alla gör det, då man inte bör proppa i pållarna ( eller nå´t annat djur el. människa) mediciner i onödan.
plus att veta vilka/vilken häst som har problem...om de haft det med sig eller om det är er hagmark som är smittad & kanske behöver åtgärdas??!!

Lycka till // Mi :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka