Hur skulle du göra?

T

Timber

Jag har via annons hittat en häst som verkar jättetrevlig och som låter som den skulle passa mig bra.
MEN, (verkar alltid finnas ett sådant när man letar häst) för ca 2-1½ år sedan genomgick hästen en hältutredning och röntgen av rygg på ägarens begäran. Hältan sades av vet. bero på att hästen var inne i en växtfas.
Ägaren ville ändå att en röntgen skulle göras, vilken då visar på förträngningar mellan några kotor. Enligt veterinärens utlåtande skulle detta inte vara KS.
Hästen har varit igång sedan detta, dressyr och hopp. Priset är nedsatt pga dessa röntgenfynd.

Så, hur göra? Vill absolut inte köpa mig ett bekymmer, men å andra sidan så hade ingen känt till detta eller märkt av det om det inte vore för ägarens önskemål om röntgen.
Jag menar, om jag skulle titta på en annan häst så skulle jag bara göra en klinikbesiktning utan att röntga (om det inte fanns misstanke om något.) Då skulle jag ju aldrig få veta om den eller den hästen också har något. Är ni med i mitt virr?

Jag ska be om tillgång till journal och röntgenbilder så min vet. på hemmaplan kan titta och lämna sin bedömning.

Finns det något annat jag bör tänka på? Eller är det bara att glömma direkt och leta vidare..?

Sv: Hur skulle du göra?

hej..det är ju länge sen detta upptäcktes och inget har ju märkts!!Säljaren hade inte ens behövt upplysa dig efterom hästen är frisk bara det tyder ju på att hästen är ok.Du får ju den pris sänkt ändå,, kanon bra..

Oj
att ha häst medför en tom plånbok och även en del bekymmer med en Frisk häst.

En häst med röntgenfynd, stannar oftast inte av, när den blir äldre brukar det förvärras.

ofta när hästar byter ägare som har olika ridstilar så ökar/minskar muskelmassa. steg mm endast pga hur vii rider, en sådan förändring kan få en symptomfri häst att bli sämre.

en billig häst kan bli en mycket dyr häst.

sedan beror det ju på din ambition, skall det vara en häst för träning/tävling eller en go skogskompis.
Där är ju en bidragande orsak.

en häst med röntgenfynd i ff ryggen skulle nog jag vara mycket försiktig med, och innan jag köper besikta med en veterinär med ryggar som specialitet. finns många vettar som inte ser/känner o bara tittar på böjet.

1. Du har tydligen inte tittat på hästen ännu. Börja med det. För det är ju långt ifrån alla hästar som verkligen stämmer med det som man tror efter att bara ha läst annonsen och pratat med säljaren.
2. Känns den fortfarande rätt efter att du har varit där, be då att tillstånd av säljaren att få ut uppgifter och att få prata med den veterinär som gjort bedömningen av ryggen.
3. Är du fortfarande intresserad av hästen efter detta kontakta en "egen" veterinär som är bra på ryggar och om det är möjligt låt denna göra din besiktning inför köpet eller om det inte går konsultera med det uppgifter du har fått från tidigare undersökningen.
4. Är alla (du och veterinärerna) då nöjda med svaren köp hästen. Är ni inte nöjda leta vidare.

Ja det är väl något sådant som jag är rädd för att skulle hända.
Min ambition med hästen är främst skog och mark, men vill kunna träna för instruktör också. Dock inga tävlingskrav.

Jag har en ganska bra bit till att åka och titta på hästen, och har inte hittat några andra i samma område än. Ville göra en kolla via Buke först om det ens är värt att åka. Jag vet inte så mycket om hur det fungerar med förträngningar i ryggen, och här brukar man hitta svar på det mesta, och om inte annat få bra råd om vad man ska tänka på. Som din handlingsplan, t.ex.:)

Oj
att ha häst medför en tom plånbok och även en del bekymmer med en Frisk häst.

En häst med röntgenfynd, stannar oftast inte av, när den blir äldre brukar det förvärras.

ofta när hästar byter ägare som har olika ridstilar så ökar/minskar muskelmassa. steg mm endast pga hur vii rider, en sådan förändring kan få en symptomfri häst att bli sämre.

en billig häst kan bli en mycket dyr häst.

sedan beror det ju på din ambition, skall det vara en häst för träning/tävling eller en go skogskompis.
Där är ju en bidragande orsak.

en häst med röntgenfynd i ff ryggen skulle nog jag vara mycket försiktig med, och innan jag köper besikta med en veterinär med ryggar som specialitet. finns många vettar som inte ser/känner o bara tittar på böjet.

Fast nu var ju denna häst inte diagnostiserad KS så det är rätt stor skillnad.

Och nej röntgenfynd blir inte per automatik värre efter antal år det är bara en myt!

De flesta fynd man gör har oftast funnits där under många år och ändrar sig inte när de är färdiga sas.

De flesta hästar har någon typ av förändring det enda som avgör om man hittar något är hur noga man letar :crazy:

Fast nu var ju denna häst inte diagnostiserad KS så det är rätt stor skillnad.

Och nej röntgenfynd blir inte per automatik värre efter antal år det är bara en myt!

De flesta fynd man gör har oftast funnits där under många år och ändrar sig inte när de är färdiga sas.

De flesta hästar har någon typ av förändring det enda som avgör om man hittar något är hur noga man letar :crazy:

delvis *knapp*

ja, visst var det väl en undersökning gjord av slu eller likn som visade på att typ 60-70% av alla (välfungerande, symptomfria) hästar hade röntgenförändringar i ryggen som såg rätt otäcka ut?

så sannolikheten att köpa en häst med rtgfynd i ryggen (som man aldrig kommer få reda på om man inte röntgar)är alltså rätt stor, och sannolikheten att den kommer få framtida problem är rätt liten..
och ifall den ändå kommer få problem, vet ju köparen om vad det skulle kunna vara.

frågan är mer om hästen kan bli fullförsäkrad utan reservationer? och om det vid framtida problem skulle uppkomma en situation där försäkringsbolaget inte skulle godkänna ersättning om försäkringsvärdet höjts?
trots all vet ju du om att det faktiskt finns ngt där, och får inte förs bolaget reda på det kan det bli snudd på försäkringsbedrägeri?

nu förutsätter jag alltså att köparen i denna situation fullföljer sin undersökningsplikt och röntgar ryggen samt jämför med gamla plåtar för att se om röntgenfyndet förändrats.

Senast ändrad av en moderator:

Om du höjer så kommer reservationen på höjningen, inte hela försäkringen. Om det ens blir någon.

Om du höjer så kommer reservationen på höjningen, inte hela försäkringen. Om det ens blir någon.

jag vet att reservationen kommer på höjningen.

frågan är vad hästen är försäkrad i för summa idag, man vill ju ha hästen fullförsäkrad i inköpspriset.
ingen aning om det kan bli reservation eller ej, men försäkringsbolag kan ju vara rätt kinkiga med sånt.

Håller inte riktigt med dig om att det behöver bli så dyrt. Jag har haft min häst behandlad för spatt samt hovledsinflammation samtidigt och det kostade mig inte mer än självrisken runt 1000 kr. Försäkringsbolaget däremot fick pynta upp runt 20.000 kr med direktreglering. Om man har en bra veterinärvårdsförsäkring utan reservationer tar man ingen speciellt stor ekonomisk risk enligt min mening.

Hur länge sedan är detta? Med de nya regler som de flesta bolag infört eller håller på att inför kommer det att bli betydligt dyrare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama