Hur skulle du göra?

domino

Trådstartare
Kom till stallet igår vid 08:15 för att rida innan jobbet och hästarna var fortfarande inne och hade ej fått frukost. Varken hö eller betfor.
Jag har trott att hästarna vart ute vid den tiden redan men de var inte ute förrän 09:30.. :eek: Hade då 30 min på mig att bli klar med allt i stallet så pålle fick vila. Tycker det är SENT med tanke på att de går in redan vid 18 med nu!
Det är ett annat kapitel dock.

Min fråga är hur ni skulle göra i sammma situation, skulle ni rida (ej hårt) innan frukost och ge maten efter passet eller låta hästen vila?

Moderator; visste inte rikitgt var jag skulle lägga tråden men om den ligger fel hoppas jag du flyttar den rätt.

Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du göra?

om det bara var en liten skritt, trav och några galopp-sträckor hade jag gjort det men inte mer än kanske 30 min. min häst hade varit så förbannad då så jag hade inte kunnat rida :angel:

Jag skulle låta hästen vila, absolut inte anstränga den innan den fått bryta sin nattfasta.... Möjligen ge hö och låta den äta upp, sen rida, sen ge kraftfodret. Beror ju på hur mycket tid man har och så.

Jag skulle ha givit en tuss hö medans jag gjorde i ordning hästen, sedan rida, kanske inte alltför hårt, och sedan givit hästen kraft när den kom in igen.

om det var absolut nödvändigt att jag red hade jag gjort det, men gett lite av kraftfodret innan ridningen ändå...... men ne jag hade nog låtit hästen vila, precis som du lät din göra

är ni olika som fodrar varje dag eller samma? hur är det överenskommet, när ska hästarna få sin frukost? Ok om detta var en engångsföreteelse, men annars tycker jag att det var lite väl sent för "frukost"

Tack för era svar!
Jag tycker ju hästarna borde få sitt hö och kraftfoder mycket tidigare. Skulle underlätta så. I förra stallet fick hästarna det runt 06 och så var de ute i hagen till 8..

Missestar skrev:
är ni olika som fodrar varje dag eller samma? hur är det överenskommet, när ska hästarna få sin frukost? Ok om detta var en engångsföreteelse, men annars tycker jag att det var lite väl sent för "frukost"

Nej det är stallägaren som gör det. Jag har trott att hästarna är ute runt 8, senast 8:30 men så är inte fallet fick jag se nu. SKa ta upp detta på stallmötet sedan då jag tycker både frukosten och utsläppet är i senaste laget när h*n dessutom bor precis bredvid stallet..

Eftersom min häst har hö så det räcker hela natten så skulle jag rida som vanligt. Har han stått utan många timmar dvs mer än 3 så hade jag nog hoppat över ridning och gett mat istället. har han varit utan bara 1-3h så hade jag ev gett lite hö medan jag gjorde iordning och sen ridit och gett kraft efteråt.

En liten avstickare i tråden :o

Är det känsligt med mat/motion när dom stått inne hela natten?? Jag ser på era inlägg att ni tänker på något speciellt men jag har ingen aning om vad :o

jag hade gett hästen lite hö medans jag gjort iordning den och sedan bara tagit en kortare tur i skogen.

Ja, det är det. Dels kan hästen få problem med magen om den motioneras på tom mage, det är nåt med att det som ska vara i magen (typ syra eller galla eller vad det är) kan "skvätta upp" och skada om det inte finns nån mat som "håller det kvar". Jag läste nån tråd om det här dessutom, men jag kan inte riktigt återge beskrivningen, fast jag förstår det själv... *suck*
Sen vet jag själv hur det känns med motion på morgonen innan frukost, jag är sån som alltid äter en ordentlig frukost och innan den kan jag inte göra nåt alls typ, då får jag väldigt ont i huvudet och blir oftast skakis. Det finns ju naturligtvis människor som inte äter frukost och mår bra ändå, men om man är van vid att äta på morgonen innan motion så är det ju jobbigt att bryta rutinerna.
Hästar i många stall är ofta på dåligt humör innan frukosten, och det borde ju rimligtvis finnas en anledning till det... Att de ofta är väldigt hungriga till exempelt, och då vill de ju äta i lugn och ro och sen få smälta maten innan de måste göra nåt speciellt...

OK!! :idea:
Då förstår jag! Själv skulle jag aldrig hinna rida på morgonen utan jag rider när han kommer in på kvällen så får han maten efter vi ridit. Fast då har han ju gått ute och ätit hela dagen :D

Jag skulle ha ridit (med MINA förutsättningar). Våra hästar får alltid så mycket hö på kvällen att de har några strån kvar på morgonen, så det innebär att dom inte är hungriga på morgonen och har heller inte bråttom ut till maten i hagen. Så då kan man rida ganska ordentligt och ge kraften efteråt isåfall. Vi ger bara lite havre (mina får en näve) på morgonen innan de går ut och har fri tillgång ute.

Låter ju nästan som i det förra stallet jag hade min pålle i..Där kunde hästarna komma ut klockan 12.00(!!??) för att det snöade lite.."dom tycker ju ändå inte om när dom får snö eller regn på sig"Det är bättre dom får stå inne o "mysa"..meee..hallå.."mysa"..vad är det för nåra varelser vi har då.. ..soffpotatisar eller..!! :eek:

så jag känner med dig..hästarna ska få mat tidigt o vara ute senast åtta..visst det finns undantag..men så många timmar som möjligt ute, desstu bättre..tycker jag!

Jag hade nog gjort som du, låtit hästen äta o sen vila den dagen..jag hade inte klarat av en morgonpromeand o verkligen inte ett träningspass innan frukost, o inte heller proppmätt, så jag utgår ifrån det, vet oxå att min lilla skrutt blir himla seg om han får äta o sen blir riden för snabbt efter....så jag hade gjort samma val..

Ha dte så bra!

Då min häst har fri tillgång på hö så skulle jag ridit på morgonen.
Han har alltid hö kvar så tom mage tror jag inte han har. :)

domino skrev:
Nej det är stallägaren som gör det. Jag har trott att hästarna är ute runt 8, senast 8:30 men så är inte fallet fick jag se nu. SKa ta upp detta på stallmötet sedan då jag tycker både frukosten och utsläppet är i senaste laget när h*n dessutom bor precis bredvid stallet..

Rent allmänt: Du betalar för uppstallning och jag antar att det finns ett kontrakt och även skrivna stallregler? Vad står det/vad är sagt ang. foder och utsläpps tider? Som hyresgäst har du rätt att ha ett direktiv runt tiderna, såvida stallägaren från början bara sagt att "det går ut när jag bestämmer" typ....

domino skrev:
Vid 22-tiden vad jag vet.
Får de hö så sent så tycker jag att det är OK att fodra vid åtta. Jag skulle slängt till min häst en tuss hö när jag borstat och gett resten av maten efter ridturen ev. bett någon annan att släppa ut hästen om jag inte hann vänta tills den ätit upp.

domino skrev:
jag tycker både frukosten och utsläppet är i senaste laget när h*n dessutom bor precis bredvid stallet..

Om stallägaren bor precis vid stallet, så tycker jag faktiskt att frukost och utsläpp är i senaste laget.
Skillnad är om det är en ridskola, el. liknade där accepterar man ju utsläpp och fodring på ett annat vis.

De gånger vi har haft hästar uppstallade så har hästarna fått mat omkring 6-7 beroende på ställe, utsläpp en timme efter fodring. I nått stall fick dom frukost höet i hagen.
På ridskolan fick dom foder kl. 8, utsläpp kl 10, insläpp kl 14, om man inte tog in sin häst själv.

Jag tycker du ska prata mes stallägaren, slappt att inte fodra hästarna, om det inte har hänt dom något förståss

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 350
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka