Hur skriver jag fakturan?

pastejja

Trådstartare
Jag ska räkna på ett arbete och funderar på hur jag ska göra.
Jag har enskild firma och kommer att behöva ta hjälp för att lösa den.
Problemet är att den jag får hjälp av inte har företag. För att göra det lätt för alla vill jag helst lösa det med en faktura. Kan jag skriva in mitt jobb+ den andres och ta moms på min del och be om något kvitto från den köpta momsfria delen till min bokföring? Hur gör ni? Tacksam för snabbt svar..
/u
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Jag ska räkna på ett arbete och funderar på hur jag ska göra.
Jag har enskild firma och kommer att behöva ta hjälp för att lösa den.
Problemet är att den jag får hjälp av inte har företag. För att göra det lätt för alla vill jag helst lösa det med en faktura. Kan jag skriva in mitt jobb+ den andres och ta moms på min del och be om något kvitto från den köpta momsfria delen till min bokföring? Hur gör ni? Tacksam för snabbt svar..
/u

Jag skulle tro att det går att köpa tjänsten från den som inte har egen firma (alltså att han/hon skickar en faktura till dig med momsen specificerad) Sedan borde du kunna fakturera slutkunden för hela summan (dvs. ditt jobb och den tjänst du köpt in). Fakturamallar finns det på nätet. Jag är dock lite osäker, men det borde kunna gå att göra så?

Efter lite efterforskningar så finns det företag som inriktat sig på att fakturera åt folk som inte har eget företag. Så det bästa är nog att den som hjälpt dig kontaktar en sån firma som fakturerar dig, så kan du fakturera slutkund för hela summan sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Har jag förstått det rätt så ska du alltså utföra ett arbete åt en person/företag, och för att kunna utföra arbetet så måste du använda dig av en person till? Och den personen har ingen F-skattsedel.
Då måste du betala ut lön till den personen (dra skatt och betala in arbetsgivaravgifter) för utfört arbete, och sedan fakturerar du kunden för hela arbetet, svårare än så är det inte.
Finns inga genvägar som jag kan se det.
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Eller jag kom just på att det finns något som heter hobbyverksamhet, då kan ju kompisen fakturera dig och redovisa intäkten i sin deklaration. Men i din faktura till slutkunden ska allt vara plus moms, du kan inte dela upp den i momsfritt/momspliktigt.
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Tack för era svar. För att förtydliga så är det inte ens en hobbyverksamhet för kompisen.. Men det är det det skulle räknas som kan jag tro. Det är väl första gången på 20 år hon gör det..men vem vet, det kan ju bli.
Det handlar om små belopp men det skulle ju vara roligt att göra rätt direkt. Hon vill bara ha 500 för detta denna gången, så att klydda med anställning etc känns inte intressant. Det kan bli mer samarbete framöver.
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Du riskerar mest på hanteringen. Om det är en tjänst det gäller, anlitar du arbetskraft (om kompisen inte har f-skattsedel). Att fuska med skatter och avgifter för anställda är (förutom en risk om något händer) väldigt dumt och att be om en skatterevision.

Det är DU som är momspliktig och alltså måste lägga på moms på allt du fakturerar. Oavsett om du har kunnat dra av det du köpt in eller om du har anställda/f-skattare. Det du skickar faktura på måste momsas. Oavsett ursprung.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar. Det handlar om en tjänst som jag ska lämna prisförslag på och en liten del av den behöver jag hjälp med.
/ u
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Då får du antingen anställa någon som hjälper dig, eller köpa in tjänsten från någon med f-skattsedel. Andra alternativ finns inte.

Du kan inte själv välja vad du vill lägga moms på när du debiterar dina kunder. Är du momspliktig måste du lägga på moms enligt gällande momssats på hela det debiterade beloppet.
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Jag ska räkna på ett arbete och funderar på hur jag ska göra.
Jag har enskild firma och kommer att behöva ta hjälp för att lösa den.
Problemet är att den jag får hjälp av inte har företag. För att göra det lätt för alla vill jag helst lösa det med en faktura. Kan jag skriva in mitt jobb+ den andres och ta moms på min del och be om något kvitto från den köpta momsfria delen till min bokföring? Hur gör ni? Tacksam för snabbt svar..
/u

Det borde du ha lärt dig om du har rätt utbildning för att driva egen firma.
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Det borde du ha lärt dig om du har rätt utbildning för att driva egen firma.
Alltså, ursäkta! Vad vet du om ts utbildning? Ts ställer verkligen inte någon konstig fråga och vill uppenbarligen göra rätt i sin bokföring. Om du inte kan svara utan att vara oförskämd så kan du låta bli att svara tycker jag!

Ts: Det finns en massa trådar på nätet som tar upp liknande fall. Och kolla upp en sån där faktureringsfirma. De borde ha svar på era frågor (eller en redovisningsfirma förstås).
 
Sv: Hur skriver jag fakturan?

Alltså, ursäkta! Vad vet du om ts utbildning? Ts ställer verkligen inte någon konstig fråga och vill uppenbarligen göra rätt i sin bokföring. Om du inte kan svara utan att vara oförskämd så kan du låta bli att svara tycker jag!

Ts: Det finns en massa trådar på nätet som tar upp liknande fall. Och kolla upp en sån där faktureringsfirma. De borde ha svar på era frågor (eller en redovisningsfirma förstås).

Tack..
Just det, det finns ju sådana också, det har jag ju förträngt. Annars får hon väl skaffa sig F-skattesedel, ska höra med henne(Kan bli aktuellt om hon sköter sig ;)).
/U
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 842
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp