Hur skriva i kontraktet för att det skall vara giltligt?

J

jollan

Vi har bestämt oss för att köpa ett nordsvenskt sto. För att få loss pengar till att köpa henne så behöver vi sälja vårt andra sto.'

Vi har kommit överens med ägaren att vi skall betala en handpenning på 3000 kr och så behåller hon hästen hos sig tills vi fått sålt vårt sto.

På såvis får ju både jag som köpare en trygghet att hästen inte säljs till någon annan och säljaren får ett papper på att vi förbinder oss att köpa hästen så fort vårt sto är sålt.

Nu undrar jag hur skriver ja i kontraktet för att det skall vara giltligt och inte bli några tråkigheter som att man blir blåst eller liknande?

Säg att jag köper två köpekontrakt. Hur skall jag formulera mig i dom för att få de giltligt?

Jag kan ju inte säga exakt datum när vi kan betala hästen för det beror ju på när vårt nuvarande sto blir sålt. Kan man formulera det som delbetalning eller handpenning?

Sv: Hur skriva i kontraktet för att det skall vara giltligt?

*puttar upp*

Det där måste vara den snällaste säljare som jag hört om.
Aldrig att jag skulle gå med på att hålla en häst i vad som kan bli månader och kanske år i värsta fall.

Annars så är ett sånt kontakt inte svårare än att man skriver det själv.
Typ:
Handpenning med 3000:- (tretusenkronor) erlagd för häst xxxx.
Slutlikvid på 27 000:- (tjugosjutusenkronor) och köp kommer genomföras så fort köparen fått sålt häst xxxx.

Skriver man sen inget datum så är det ju tills ni fått sålt hästen.

Står ni för kostnaderna att hålla det sto ni ska köpa under den tiden som ni säljer det sto ni redan har? Annars håller jag med om att säljaren är oerhört generös och är något för bra för att vara sant så är det förmodligen så.

Vad händer med handpenningen om ni inte får ert sto såld? Hur lång tid har ni på er?

ja eller så kanske de kan vara så att hon tycker att vi är det perfekta hemmet för just hennes häst. Eftersom hon har möjlighet att ha kvar henne hos sig så gynnar de ju oss båda :) Men visst väldigt tillmötesgående säljare det håller jag verkligen med dig om:)

Okej och med en sådan formulering så förblir kontraktet giltligt utan kryphål?

nej vi skall inte stå för några kostander utan hon håller kvar henne hos sig tills vi hittat det rätta hemmet till vårt nuvarande sto:)

vad menar du med för bra för att vara sant? Att det är nåt lurt?
Nä det kan man ju aldrig veta... men förstår inte va det skulle vara isåfall?

Hästen är veterinärbesiktigad ua och det verkar va en toppenhäst.

Nej tidsbegränsning har jag inte kunnat gå med på eftersom jag omöjligt kan veta när vi får sålt vår nuvarande sto.

enligt säljaren så har de inte vart någon annan och tittat på hästen (vart till salu sen okt) Det är först nu på senare tid som hon sagt och försökt pressa oss lite genom att fråga om vi funderat klart och att de är fler som är intresserade. Men ja har sagt till henne de att de viktigste för hennes häst är ju att den får ett bra hem så givetvis skall andra också få titta på henne om de nu är så många andra som är intresserade. Men då ja gjort klart för henne att vi verkligen vill köpa henne men inte kan säga när så har hon gått med på det.

Ibland går de ju trögt på försäljningsfronten, kanske är de helt enkelt så att hon känner att " Äntligen är de någon som nappar" :laugh: Då blir man nog rätt så medgörlig om de vart dött med spekulanter för övrigt. Eller vad tror ni?

Ibland går de ju trögt på försäljningsfronten, kanske är de helt enkelt så att hon känner att " Äntligen är de någon som nappar" :laugh: Då blir man nog rätt så medgörlig om de vart dött med spekulanter för övrigt. Eller vad tror ni?

Tveksamt, iom handpenningen så låser hon ju hästen till er och eftersom ni inte avtalat hur lång tid ni har på er att sälja hästen så riskerar hon ju att stå för hästen i ja vad... månader minst, halvår, ett år...? utan chans att sälja den om det under den tiden dyker upp någon annan som vill ha hästen direkt.

Om det var så svårt att sälja det stoet, blir det lättare för er att sälja ert sto?

Att säljaren inte är villig att sätta ett stoppdatum för hur lång tid ni har på er tycker jag låter extremt konstigt, eller att hon efter en viss tid inte vill ha ersättning för uppstallning och skötsel av hästen.

Jag tycker det låter konstigt, riktigt konstigt. Eller är det så att ni känner varandra på nåt vis? Är det en vän-tjänst?

Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med att ta emot tjänster av det här slaget för förr eller senare så tröttnar den andra på att vara "generös" och börjar känna sig "utnyttjad" (trots att förslaget kanske var hennes) och börjar då tjafsa.

okej, jag förstår att det är bra att vara skeptisk, men jag tror inte att det är nåt lurt.. jag hoppas inte det iallafall.

Säljaren vill ha ett stoppdatum hon vill givetvis att detta skall gå så fort som möjligt.

Men vi kan ju omöjligt säga nåt slutdatum vi har ju ingen aning om när vi får sålt vårt sto. Vi är ju noga med vart hon hamnar dessutom.

Hon har också nämt att skulle hon inte få hästen såld så behåller hon den själv.

Så ni är beredda att försöka sälja ert sto i ett halvår - ett år utan problem och förväntar er att hon håller stoet åt er så länge? Om NI inte får er häst såld då?

Slutdatumet syftar ju på när hästen inte längre är reserverad åt er och har inget med er egen försäljning att göra.

skriver vi ett gemensamt kontrakt så förväntar jag mig absolut att hon följer det. Vi vill ju att hon skall reservera henne till oss.

Att vår häst inte skulle bli såld har jag svårt att tro. Det ringer folk dagligen däremot så är ja beredd på¨att det kan ta lång tid.

Jag har ingen aning om hur ni ska skriva för att få det juridiskt hållbart men känner spontant att ni bör göra upp om vad som händer om hästen skadar sig, vem som står för försäkring, vem som fattar beslut om vård, i vilket intervall hästen ska skos, vilket foder hästen ska äta osv.

Lycka till :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 847
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera...
Svar
18
· Visningar
2 657
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik En vän till mig håller på att köpa häst(föl), säljaren(företag) har förberett ett kontrakt (standard, Deckemans tror jag, annars typ...
Svar
13
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka