Hur sköter man om en gammal hästs ben bäst? gammal skada.

Kokosboll

Trådstartare
Jag har fått i uppgift och rida en häst nu i några veckor innan den ska åka till sin nya ägare. Grejen är den att hästen är 22år gammal (fullblods arab) han är mkt pigg och fräsch för sin ålder. Men för flera år sedan när han var ung och tävlades MKT i hoppning så blev han halt i båda frambenen sedan triangelmärktes han och blev promenadhäst,allt detta berodde på att förra ägaren slet ut hästens framben,är vad jag fick höra,mer vet jag inte om det:/

Nu promenadrider jag han i skogen men han är så himla pigg så skulle va skoj o träna lite mer men vet inte om man törs:/ har ju ingen aning om vad som hänt med hans ben förut och den nya ägaren vet heller inget..

Min fråga är nu vad är det man absolut ska undvika näre gäller ridningen på en sådan häst? är det helt dumt o rida nån gång ibland i ridhus/paddock o träna lite lätt? och allt det här med liniment,linda med paddar,stallbandage osv...alla säger olika:S

Senast ändrad:
Sv: Hur sköter man om en gammal hästs ben bäst? gammal skada.

jag hade undvikit hoppning och tagit allt i små steg. Kanske varit lite försiktig med att nöta på volt, men i övrigt ridit normalt.

instämmer,

se även upp för allt för mjuka underlag, det kan ju variera hemskt mycket från ridbana till ridbana beroende på preppning mm, men du känner ju hur tung/mjuk den är om du går på den en stund

Okej ja precis:) har ridhus o paddock och det ska vara bra underlag där så man får väl prova lite lätt : )

Öka inte belastningen innan du sett hur han tar det lätta.

Vad ska nya ägaren ha hästen till? Om jag köpte en häst för promenadridning skulle jag ändå vilja veta vad det är för skador samt gjort en veterinärbesiktning.

Är det något som kan ha blivit värre med åren och hästen kanske inte borde ridas alls?

Är hästen veterinärbesiktad u.a så kan du väl skritta och trava lite lugnt i skogen samt rida lite på ridbana utan att harva runt för mycket på små voltspår eller galoppera för mycket. Försök vara uppmärksam på om hästen blir snubblig eller för svettig jämfört med arbetets intensitet.
Pigga hästar kan ibland ge lite för mycket motför vad deras kropp klarar egentligen.

Grejen är den att hästen skulle åka till slakt för gamla ägaren hade tröttnat på hästen plus att den inte va i bästa skick:/ så den nuvarande ägaren åkte ut och tittade på hästen och fick frågan: vill du inte ha hästen så skickas den till slakt,slakttiden var redan bokad osv och hon blev otoroligt fäst vid hästen och djurvän som hon va tog hon den:/ så hon tog hästen och i samma veva blev hon opererad och behöver repa sig innan hon kan gå igen så nu har jag hästen några veckor innan hon tar hem den till sig. Jag promenadrider den i skogen och den trivs bra med den men den är så otoroligt pigg så herreghu:) därför jag täntke skulle va roligt o träna lite lätt men som sagt när man har det där i bakhuvet att den haft problem med frambena som yngre och blev triangelmärkt då så törs man inte riktigt träna hur som helst heller:/ har inte märkt nånting av att den varit nå knas i nå ben elr ofräsch i bena på nå vis. Men som sagt svårt o veta vad den haft för knas i bena när man inte vet vad exakta felet var med hans ben:/ ska försöka få tag på gamla ägaren o höra...

Senast ändrad:

Ja, om de har pålagringar eller andra skador så ser du det inte på utsidan... Och om den är van vid att ha ont kan det vara svårt att se om den går konstigt.
Gör en egen besiktning då? För att se om hästen är fräsch. Annars kanske det är bättre att den får avsluta sitt liv.

Iom att det inte är din häst och du bara ska ha den i några veckor så skulle jag inte dra igång någon regelrätt träning utan bara rida lätt ute i skogen. Hästen är trots allt triangelmärkt för något och att innan man vet exakt vad det var för skada så skulle jag enbart promenadrida den.

Bästa vorre om en veterinär kom ut o kolla alla ben osv men som sagt inte min häst..veterinären har varit ute o fixat tänderna men ingen ben koll har gjorts vilket ja tkr. Men sålänge hästen e pigg,fräsch o kry o inte visar nå täcken på ont elr hälta så får han lulla på i skogen,men skulle han få ont o problem me bena så finns det inte så mkt o göra än o avliva:-( men nu pinnar han på o är glad o positiv o har inte visat nå tecken på nå knas..så kanske lika bra o inte hålla på me nå annat än promenad ridning,man vill ju inte riskera nåt:-S

I din sits skulle jag skritta, skritta, skritta. Då kommer hästen igång, får lite utlopp för sin energi och bygger upp lite grundkondition.

Men jag skulle inte göra mycket mer än så iom att det inte var min häst. Tänk att vara den som överlämnar en halt häst till nya ägaren :eek:

I din sits skulle jag skritta, skritta, skritta. Då kommer hästen igång, får lite utlopp för sin energi och bygger upp lite grundkondition.

Men jag skulle inte göra mycket mer än så iom att det inte var min häst. Tänk att vara den som överlämnar en halt häst till nya ägaren :eek:

Precis,helt rätt:) nej det vill man verkligen inte göra..:crazy: men hon har sagt att ja kan rida på lite mer än promenadridning men att vara försiktig och observant men som sagt jag håller mig till promenadridningen än så länge,har fått tag på gamla ägaren som hade han förut så hoppas nu på svar så hon kan berätta vad som hänt med hans ben förut...

Har fått tag på gamla ägaren som hade honom,hon som triangelmärkte han alltså.. han blev triangelmärkt pga av en upprepande kotledsinflammation i vänster framben så det va därför han blev triangelmärkt och sen fick man massa mer övring info.. så nu vet man iaf varför osv så det e ju promenadridning i skogen och extra koll.. Så länge han inte har ont och sålänge han mår bra osv så får han leva o pinna på=) men den dagen hansb en börjar krångla finns det nog inte så mkt o göra,som sagt inte min häst men bästa skulle ju bara o ta bort han då,ja menar en gammal häst som börjar få problem med bena/benet är kanske inte så mkt o hurra för:(

undrar hur det ser ut på röntgen på det benet? Funderar bara på om man kan få triangelmärka utan "fynd" eller om upprepade kotledsinflammationer är orsak nog. Inte för att jag ens har en försäkring där man kan få triangelmärka hästen men ;P

Jadu jag har ingen aning,det enda jag fick veta var att han fick en upprepade kotledsinflammation i benet som blev kronisk o blev triangelmärkt pga av det o att han aldrig mer fick tävlas..men ska ta reda på mer info...

såg att du redan skrev att det var vänster fram :) Men tänkte du kan ju hålla extra koll på det, gallor, värme, svullnader, hälta, stelhet, ovilja att böja ihop benet eller hålla det uppe länge, eller stå på bara det frambenet länge.

Sedan kan du ju tänka på att tex. en volt i vänstervarv ger mer tyngd på vänster framben.

Kanske kyla benen efter ridning samt ha stallbandage som värmer på nätterna ?

Vänster fram:) sen fick jag veta nu i efterhand att han fått hovbroskförbening i båda frambena men att det inte skulle vara så mkt,men han har varit haltfri och inte visat någon symptom på 8 år satt... sålänge han fått lullat runt i skogen och inte tränats för hårt så har han inte visat nåt. Jo jag kör med kyl lera o liniment och back on track så,försöker vårda hans ben så gott jag kan;p

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 309
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar