Hur sko/fodra benhinneinflammtion

Djurjouren

Trådstartare
Jag har en tvååring med ungefär 2000 dåliga symptom. Ett av dem är benhinneinflammation och ett annat är ont i munnen.
Genom röntgen har alla skellet/tandproblem uteslutits men smärtan kvarstår.
Kan mun och tandproblem hänga ihop med benhinneinflammationen?
Genom nån slags skelletsvaghet på nått vis?
Jag forskade lite nu på nätet och fann nästan bara saker av värde vad gäller benhinneinflammation på människa.
Där ansågs försvagat forvalv vara orsaken. Man skulle lära sig springa med raka fötter och inte utvinklade, öva på olika sorts överrullningstekniker.
Men alla information är fixerad vid underbenet, jag tror ju snarare att alla behinnor i kroppen måste vara påverkad, det är bara det att i skenbenet så ligger skellet så nära huden att alal kan liksom trycka fram en ömhet.

Försvagat fotvalv hos människa, hur översätter man det till häst? I behov av Pg?
Steeljoint är det som rekommenderas mest till häst, men kan det verkligen hjälpa? Borde inte en helt vanlig uträknad foderstat räcka.

Sv: Hur sko/fodra benhinneinflammtion

Vila och laser.
Magnesium, kalcium, E-vitamin och selen.
Vila och laser.
Barfota.
Vila och laser.
.
.
.
.
.
Dags att börja träna igen.
PG-skor eller barfota.

Tror jag, tralala.

Kom på att jag har hört en del säga att för mycket protein kan öka risken för benhinneproblem.

Senast ändrad:

Jag insåg nu att tråden bara avsåg skoning och fodring. Du kan väl betrakta behandlingssynpunkterna som sånt där smogg som bara kommer med mina inlägg ibland. :D

Hihi, om jag hade skrivit att jag velat ha behandlingssynpunkter så hade tråden flyttats till hästvård....... Jag tackar och bugar.
Protein kan öka risken saäger du..Hon står faktiskt på högt protein...

Ja, jag tror att hon liksom gett mig 310 %, överansträngt sig till max.

Vilken typ av munproblem är det och var? Bettfel? Sår? Gommen, tungan?

Ömma benhinnor på unghästar brukar ju kunna uppkomma när de ansträngts väl mycket. Vila brukar vara det som gäller under 2-3 veckor minst. Sedan tror jag inte beslaget spelar så stor roll IFALL det är pga överansträngning. Vila så läks det ut.
Under denna tid bör ju ev munsår hinna läka också om det nu är det som är problemet.

Finns absolut inga sår nånstans och inga röntgenförändringar. När jag palperar munhålan så kan jag med god fantasi klämma fram en ömhet i överkäken innanför andra kindtanden.
Hon är huvudskygg på den sidan där den här ömheten sitter och hon vill inte att man tar henne i munnen, hon avskyr det.
När jag kör laser så regarer hon i käklederna väldigt mkt och hon absolut VÄGRAR och har gjort sen inkörningen att ta bettet.
Jag har gjort allt man ska, raspat, tagit vargtänderna, undersökt om vi missade nån rest av vargtänderna etc. Tränar bettlöst för det mesta o.s.v.

Vad gör man åt det i såfall? Åker till veterinär eller ber dem bara skriav ut antiinflammatoriskt?

Du kanske kan ta kontakt med samma veterinär som röntgade och undersökte henne tidigare och försöka lägga fram din tes lite försiktigt?

Jaja givetvis, jag behöver inte lägga fram tesen försiktigt, hon är världens lyhördaste veterinär. Hon skrev ut ett recept på antiinflammatoriskt när jag var där och röntgade ifall jag hade lust att testa om det hjälpte eftersom vi hittade ju just inget annat fel.
Jag nyttjade aldrig receptet men det tänker jag göra nu.

Då var de två veterinärer som undersökte och granskade röntgenbilder i en halvtimme plus en hästtandläkare och de fann verkligen ingenting :(

Receptet skrev hon ut mest för att ge mig något att hoppas på tror jag :smirk:

Hästar som varit sjuka som föl o fått antibiotika kan få problem i munnen

:rofl: Ja jag hade lite brådis med min eminenta förklaring :D

Jo, på nåt sätt har det visat sig att föl som varit sjuka ( svårare) och fått starka eller långvariga antibiotikakurer har visat sig ha fått munproblem med bla dålig tandstatus/foderinpackningar bla...Nafayette vet också om lite om detta ämnet. Vet inte om det har med kalktillförseln som kan bli vajsing med då magen sätts ur lag.

Min ettåring har ju nu fått antibiotika och jag ska ta en titt på hur jag kan hjälpa honom utan att han får problem som 2-3 åring... Homepatika som calc carb tror jag man kan ge dom, men jag ska ta bättre reda på potenser och medel mer exakt.

Kalktillförsel, det är jag oxå inne på. Beställde faktiskt hem steeljoint.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka