Hur skall jag göra med halvfoder/medryttar hästen?

MadicDomino

Trådstartare
Vill bara veta vad ni tycker och lite råd tack ! *långt inlägg* ( bry er inte om stav felen :angel: )

Det är så här, jag och 2 andra tjejer har en häst på foder. Ena tjejen betalar mest och hon har flest dagar i veckan...
Jag är den yngsta av dem och är 15 år och har lång erfarenhet.

Nu är det så här:
Kommer till stallet igår selade på hästen, satt på vagnen och drog i väg på en lugn skritt tur (nu kommer kör bukarna döda mig :angel: ).
Hade jätte skönt, min hund var med och han skötte sig också exemplariskt! När jag kommer tillbaka till stallet så kommer stall ägaren att deras barnbarn skall få rida hästen? Då hade de andra skötarna/foderna tillåtit det ... Utan jag har fått varit med och bestäma. Viste inte hur jag skulle göra eftersom deras dotter var jätte lyrisk att hon skulle rida eftersom ridskolan har "sommarlov".

Sedan kommer stall ägaren med en kommentar " Åh ni måste sko hästen detta är djur plågeri att köra henne på asvalt utan skor" Jag svarar ;" men vi väntar på att ägaren skall svara ja på den frågan eftersom hästen har gått barfotta nästan hela livet. Och därför vi håller oss till traktor vägarna om vi kör" Hon Svarar ;" Ni måste i allafall skynda er" Skall hennes barnbarn rida utt då ? Det får hon knappast!

Ägaren till hästen vet inte om än att lill tjejen rider henne och jag tror inte heller att hon skulle gilla det!

Sedan till saken! Jag vill inte att den ungen rider på mina dagar, då jag vill ha en energi full häst när jag kommer ut och skall köra eller något likande! Risken finns att vi blir utkastade ur stallet om jag öppnar min mun ju... Och att de andra acepterar att ungen rider är väl okej är om de frågar mig,väl? Men inte på mina dagar !

Nu kommer ni säkert säga "låt ungen" rida efter du har kört då! Men det är väl inte snäll mot hästen ? Stall ägaren vill att vi skall bestämma tider då jag skall komma och sköta ponnyn :(! det vill jag inte göra, Det känns lite som jag blir nertryckt prg av jag är yngst av dem !

Hur skall jag göra :confused: De andra har ju gokänt det... ?

Tacksam fösvar
Mvh
Eran Emma

Sv: Hur skall jag göra med halvfoder/medryttar hästen?

Så kan dom ju inte göra mot dig..
Mitt förslag är att prata med dom andra två tjejerna...
Lycka till !

Prata med de andra 2 så ni alla har samma regler.

ohh yeah Krulidut vacknar till liv ^^ asså ursäkta om jag går igång nu men har själv blivit liknande behandlad av en 8:a åriug unge ^^
Markera tydligt för de två andra tjejerna att om dom vill att ungen ska rida så får ungen göra det på deras dagar..
markera tydligt ch om det behövs ta ett klivframåt, in i deras "revir" höj inte rösten hetsa inte upp dig, prata lungt och sansat och säg som det är.
sedan brukar det inte vara några problem efter som att dom för hoppningsvis är så pass mogna att dom förstår signalerna :D

Håller med. Sätt er ner och bestäm vad som ska gälla för hästen! Om du betalar för "dina dagar" borde det vara du som bestämmer vad som ska göras med hästen då.

Det är alltid svårt att vara yngst... men utgå inte ifrån att de andra trampar på dig för att du är yngst uten fråga dem vad de har sagt/lovat. Ibland beror allt bara på missförstånd. De andra tjejerna har kanske bara lovat ut sina dagar och inte dina (fast stall ägaren har missförstått dem).

Men återigen det viktigaste är att ni sätter er ner och bestämmer regler så att ni slipper bråk och missförstånd i fortsättningen!

Jepp, jag betallar 200 kr i månaden för häst för att ha den 2 gånger i veckan även om en dag någon inte kan ta hästen.

Mvh
Eran Emma

har du hästen dina dar får du väl komma när du vill? det har stallägaren inget att göra med överhuvudtaget. säg även åt stallägaren att denne nog bör kolla med hästens ägare om denne vill att hästen ska ridas/skötas av fler än de TRE som redan gör det. (alt. prata med hästens ägare och se till att denne vet att stallägaren låter ungen rida på dina dagar och att du inte tycker det är ok. du betalar ju faktiskt).

Men herre gud vilket sätt mot dig.
De är dina dagar
Du gör vad du vill då
Det ska inte stall ägren bestämma när du ska komma för att hennes barnbarn ska rida.
Du betalar ju för hästen de dagarna, inte stallägren.
Prata med dina kompisra och gör upp tydliga regler. Säg att på dina dagar gör du vad du känner för. Och att du inte vill att ungen rider då.
Det får de anadra tjejerna ta på ina dagar. Om de ens ska vara så. Hästa ägaren kanske inte alls vill att hennes häst ska vara någon jippo häst som snart hela stallet rider på......;)

Prata med de andra och lycka till

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka.
Självklart är det inte okej att inte fråga dig.
Men å andra sidan - vad spelar det för roll om en liten unge rider en liten stund på hästen ? det klarar den väl ?
Däremot är ju ansvarsbiten viktigt, samt hur mycket ridning vi pratar om.

Säg att barnet får gärna rida - när du är med till exempel !! För då kan du ha koll !

Det är dumt att vara dumsnål och det är dumt att vara dumsnäll.

Jag som ägare hade inte velat låna ut min häst till tre personer som SEN låter ANDRA rida hästen.
Även om det bara är en unge som sider tio minuter. Har jag ridit så är hästen färdig osv, då har han gjort vad han ska, visst ngn gång i månaden gör väl inget om grannens ungar skulle vilja rida (bor ju ändå i deras stall). Men jösses..

De andra två tjejerna får väl, om de nu tvunget ska ha ungen till att rida, ha ungen till att rida på sina dagar när de betalar för de. De va ju deras idé!

Lycka till, säg till dem bara!!

Prata med dom andra tycker jag. Du blir ju lite nertryck av dom känns det som. Jag hade inte gått med på att ha speciella tider när stallägarens barn ska rida utan dom får rätta sig efter dig.

Jag tycker dock inte att det är synd om hästen om du kör först och barnet rider lite sen.
Min shettis rids av alla möjliga slags barn nu. Stallägarens barnbarn och dom andra inhyrdas ena barn rider också.
Jag har gett tillåtelse till stallägaren att det är bara att ta in shettis och rida, dom andra inhyrda ringer och frågar innan dom lånar. Här om dagen hade jag med henne som hand häst en lång runda, dom andra inhyrda ringde på eftermiddagen och frågade om lov att få låna vilket dom fick. Tror nog bara det är gott för dom att få röra lite extra på sig :) Sen om du tränat ett stenhårt pass så kan du ju bara meddela det innan att det inte blir någon ridning så får dom helt enkelt vara lite flexibla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄