Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

Sv: Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

Jamtland skrev:
:) Ok, är dom från Irland kan det vara vad som helst. ja... En kompis till mig har två importer därifrån, men med "riktiga" papper. Himla fina hästar! Hon har även importerat några tinkers, så jag vet var jag ska åka nästa gång jag ska köpa häst... *slurp*

Hur stor är din pärla?

Jenny

Jag har papper på honom från Irland men stårm inget om stammen där, han kommer från ett stall där de avlade på färgen skäck och inte brydde sig så mkt om själva rasen (=korsningar i massor) :D

Ja, irländare är så himla fina :love: Älskar typen på dem!
Han är 155 ungefär, men är inte cm säker :crazy:

HalyBailey skrev:
Ja det är nog inte så farligt. Läste innehållet på ett välspritt skimmelschampoo och om jag minns rätt så innehåll det hela 0,01% blekmedel.... :smirk:
Därav det korkade namnet skimmelschampo...Suck. Tacka vet jag riktiga kemikalier! :devil:

hahahah, och så undrade jag varför skimmelschampot inte funkade.
pytt, så lite. :p

Dalatjej skrev:
Eftersom människor kan tvätta håret med det regelbundet kan det inte vara häftigare kemikalier i det än i skimmelschampo. Jag har badat skimmlar med det utan problem & schampo sköljer man ju ändå ur noga.

Ok, då kanske man ska testa då :d
Vad kostar en flaska ca?

lånar knapp

appropå schampoo, kan man använda balsam på en häst???

Torill skrev:
lånar knapp

appropå schampoo, kan man använda balsam på en häst???

vad för balsam menar du? för människor eller hästar (jaaa, det finns balsam för hästar :D )

jag använder oparfymerat (eller svagt parfymerat) balsam i svansen och manen på min häst när jag tvättar honom. har inte märkt några bieffekter av det i alla fall, inga muterade tentakler eller så. ;)

Lord Owen skrev:
Ok, då kanske man ska testa då :d
Vad kostar en flaska ca?

Jag kommer tyvärr inte ihåg, det var länge sedan jag köpte. Det är inte helt billigt, men väl värt pengarna då man inte behöver så mycket.

Dalatjej skrev:
Jag kommer tyvärr inte ihåg, det var länge sedan jag köpte. Det är inte helt billigt, men väl värt pengarna då man inte behöver så mycket.

Urgh, ser prislappar på flera tusenlappar framför mig. :(
(Fast så farligt kanske det inte är?)

Lord Owen skrev:
Urgh, ser prislappar på flera tusenlappar framför mig. :(
(Fast så farligt kanske det inte är?)

Nej, inte riktigt så hemskt ;) . Kanske 100-150 kr för en ganska liten flaska. Men man kan ju använda det där det verkligen behövs & använda vanligt schampo till resten.

Dalatjej skrev:
Nej, inte riktigt så hemskt ;) . Kanske 100-150 kr för en ganska liten flaska. Men man kan ju använda det där det verkligen behövs & använda vanligt schampo till resten.

ok, men då var det ju inte så farligt *låta som om jag badar i pengar*
ja, det är ju inte direkt så att jag behöver det till hela hästen, snarare till bläsen etc där jag inte får tvätta honom :p

förresten, någon som har något spec. tips på hur man vänjer en häst att bli tvättad på huvudet (han är inte huvudskygg eller så, gillar bara inte vatten just där) förutom de vanliga tipsen? :crazy:

Grönsåpa! De hästar jag har provat det på har inte fått nån allergisk reaktion och de blir riktigt rena!
Min haflinger gilalr att lägga sig ner i lerpölar (:crazy: ) och grönsåpa är det enda som hjälper... Vanligt hästschamåpo tvättar inte rent och så börjar det klia...

Jag har inte läst alla de tips du fått, men jag har en tragiskt smutsig skimmel som aldrig kan hållas vit utan täcke. Skaffade galltvål och det funkar för mej iaf.:bump:
Vet dock inte om det finns att få tag på i hela sverige, eftersom jag tror att det tillverkas i Piteå...

Det här kanske låter lite galet men, jodopax funkar mot gula fläckar! Min c-ponny jag hade en gång i tiden var skimmel (vit) och jag kommer ihåg att jag brukade hälla i lite jod i vattnet och tvätta precis som med vilket schampoo som helst. Det fungerade utmärkt!

En bekant till mig använder diskmedel till man och svans på sin palomino för att få dem bleka och fina och han säger att det funkar super! Själv använder jag lactasyd till vita ben och tycker att de blir just väldigt vita!

hehe, min kompis föreslog Nopa, den med lite klorin i. Jag kör själv med grönsåpa. Gnuggar in, låter det sitta i en stund, sen skölja och repetera. Fungerar kanonbra. Tycker det låter mer häslosamt med grönsåpan, än med Nopan...

=)

*kl*
En kork/del jodopax och två korkar/delar lactacyd i en hink med vatten gör susen på en skitig skimmel med gul svans. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30