Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

Sv: Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

Dalatjej skrev:
Hos frisören! Fungerar super-bra!

Vaddå? Är det för människor eller hur menar du?
*föreställer mig hur jag kommer in till frisören och ber om en flaskan schampo för pissfläckar* :p

hade inte heller en aning om att det fanns hos frisörer? Jag köper mitt i hästaffärerna härikring. Men det finns kanske samma schampo för blekt hår??

:banana:

Tack alla ni som har svarat, jag har fått en del tips och skall nu pröva på.

Något som jag har prövat på är: yes, grönsåpa, skimmelschampo och lactacyd men inte blev dom vita för det.

Något som verkar spännande är galltvålen och dogs and cats schampo, så dom skall jag nog pröva.

tack alla. :bump:

blåvinge med gula ben

Kontrar med en fråga i samma ämne, finns det något som verkligen bleker hästtagel, har ett jätteroligt dilemma för tillfället, skall visa 4-års hingsten på bruksprovet och han är avblekbar skimmel det stora problemet är att i hans svans är det en hel del tagel som har svag,svag fuxfärg (vart det nu kommer ifrån född svartbrun vilket alltså måste ha inneburit att svansen varit helt svart), i alla fall så gör dessa tagel att hur mkt jag än tvättar svansen och hur kritvitt de vita håren än blir så ser svansen pissegul aktig ut på håll. Folk kommer att tro att jag glömt tvätta svansen på honom så gott folk finns det något sätt att bleka dessa förbenade fuxaktiga stråna........HJÄÄÄÄÄLP

jAg har precis hittat ett bra rengöringsmedel för hästar.
Det heter Equilux eller nått sånt kom ej ihåg hur det stavas.
Det är helt giftfritt och behöver bara gnuggas in med vanligt hushållspapper, om de är väldigt smutsiga beöver man dock upprepa behandlingen några gånger.
Funkar ganska bra på min skimmel, man behöver heller inte hålla på att blöta med en massa vatten utn bara borsta bort det efetr ett tag. :banana:

min hästs ben är vita, svata om de tär lerigt, men borstar man bort leran sen så blir de vita igen... varför blir de gula?

Väteperoxid svarar jag igen. Det kan man även använda om man vill bleka håret på sig själv. Testa det.

Personligen skulle jag aldrig ha varken YES, väteperoxid, tvättmedel eller parfymerat shampoo på min häst. Nej, jag tvättar alltid med såpa och sedan har jag ett superknep för att få det vita vitt igen.
Jag tvättar först hästen med såpa spm vanligt, sedan tar jag en tät skurborste som jag "doppar" i välbrunnen aska (t.ex. från grillen) och sedan gnor jag försiktigt in det på det missfärgade området. Jag låter det sitta en stund, spolar sedan av och upprepar om nödvändigt. Funkar ypperligt.

(Denna metod kan med fördel också användas om man färgat håret och har missprydande förgnyanseri nacke eller panna.)

Aska är helt ofarligt och kan användas varsom helst utan att skada, t.o.m. runt ögon och mule. Jag har inte en vit häst, men bläs och strumpor brukar se ut som prutt och det vill man ju inte på utställning. Detta knep har alltid funkat för mig.

//Celia

Yeah det måste jag ha till mina cobbar.....tänk vad impade de utländska domarna blir om jag sprayar med färgad glitterspray i man svans och hovar samt runt ögonen :rofl:
Den sidan var bara för mkt :rofl:

Lord Owen skrev:
Vaddå? Är det för människor eller hur menar du?
*föreställer mig hur jag kommer in till frisören och ber om en flaskan schampo för pissfläckar* :p

Jo, det finns hos frisörer (jag viste inte att det fanns i hästaffärer). Det är till för att ta bort gultoner i blekt eller grått/vitt hår.

Funkar säkert jättebra men då jag (syftar bara på mig nu) inte upplevt några som helst problem med barnängen (givetvis ser jag till att testa på ett litet område först) eller annat schampo som helt är HELT oparfymerat då schampon för människor inte torkar ut lika mkt som djurschampon (mig veterligen) och innehåller mer vårdande grejer :p. Tycker det är mindre krångel också. Men jag menar ju inte att man ska ösa på med clearasil eller annat starkt schampo för det! Jag sätter inget schampo på min häst som inte en bebis skulle kunna tvätta sig i.

Förresten, har alla uppmärksammat hööks nya toppengrej, geleglitter för häst!! Förtjuuuusande på en vit skimmel, i man och svans. :rofl: :rofl: :crazy:

Dalatjej skrev:
Jo, det finns hos frisörer (jag viste inte att det fanns i hästaffärer). Det är till för att ta bort gultoner i blekt eller grått/vitt hår.

Men då måste det ju vara något kraftigt medel i det? Typ blekningsmedel? :crazy:

Sweet skrev:
Väteperoxid svarar jag igen. Det kan man även använda om man vill bleka håret på sig själv. Testa det.

men hur röd och irriterad blir man inte i hårbotten av att bleka håret? (blir jag iaf) och hur slitet brukar inte håret se ut..ursch det skulle jag inte testa på min häst i alla fall. :crazy:

Jamtland skrev:
Vacker pålle! :bow:

Ras?

Jenny

Tack :D

Ja säg det den som vet. Imp. Irland med okänd härstamning. Kan tänkas något med tinker, fullblod, cob och connemara men antagligen en salig röra. ;)

Lord Owen skrev:
Men då måste det ju vara något kraftigt medel i det? Typ blekningsmedel? :crazy:

Eftersom människor kan tvätta håret med det regelbundet kan det inte vara häftigare kemikalier i det än i skimmelschampo. Jag har badat skimmlar med det utan problem & schampo sköljer man ju ändå ur noga.

Ja det är nog inte så farligt. Läste innehållet på ett välspritt skimmelschampoo och om jag minns rätt så innehåll det hela 0,01% blekmedel.... :smirk:
Därav det korkade namnet skimmelschampo...Suck. Tacka vet jag riktiga kemikalier! :devil:

:eek: Så mycket! Risken finns att hästen bleknar bort alldeles! (Fast det önskar man ju ibland med skimmlar ;) ).

:) Ok, är dom från Irland kan det vara vad som helst. ja... En kompis till mig har två importer därifrån, men med "riktiga" papper. Himla fina hästar! Hon har även importerat några tinkers, så jag vet var jag ska åka nästa gång jag ska köpa häst... *slurp*

Hur stor är din pärla?

Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel