Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

B

blåvinge

Jag har en häst som har 4 vita ben och en vit svans men som nu är GULA. :devil:

Jag har försökt med skimmelschampo och det hjälper inte alls :confused:

Vad gör ni med era hästar med fina vita ben.

Snälla ge mej ert tips.

Blåvinge ;)

Sv: Hur skall jag göra för att få gula ben och svans vita?

Fick ett tips i somras om Yes diskmedel till min haflinger och det funkade faktiskt, fast jag fick tvätta 2 ggr. Har provat såpa till svansen, också det med bra resultat men det räcker inte med 1 tvätt./ LT

Potatismjöl har jag hört ska vara bra

hum, jag brukar borsta MYCKET och använda massagegummiskrapa och sedan när det är RENT spraya på med Foxfire pälsglans så fastnar inte ny skit. med svansen så borstar jag inte ens, jag tvättar den en gång så att det blir VIT, då med milt människoschampo då det är DET ENDA som funkar för att göra skimlar vita och är billigare än alla dyra skimmelmedel som inte funkar. sedan så sprayar jag hela svansen och manen med foxfire och då brukar den vara vit hela vintern bara man sprayar lite till ibland. :D (har aldrig fått minsta lilla bieffekt av att tvätta min häst med tex barnängen schampo, och han är kritvit)

jag har testat bla hööks skimmelschampo men det är bara skit. ingett har funkat så bra som barnängen :p

Galltvål ska vara super till vita hästar.

Prova med grönsåpa.
Om inte det hjälper: att tvätta vita ben med jodopax gör dem vita och fina igen (är ingen anhängare av jodopax i övrigt).
Låter mysko men fungerar faktiskt!

de finns ett lila schampo som heter bloomgroom tror ja, som gör det vita väldigt vitt oavsett hur skitigt de e

Väteperoxid (3%, används till sårtvätt). Väteperoxid har en blekande effekt och kan blandas i det vanliga hästschampot.

Jag vet hur det är. Har fyra hästar med sammanlagt 13 vita ben och 2 vita svansar och en grå svans... :smirk:

Grönsåpa användes "dagligen" vid intag ifrån hagen då vi bor i ett lerhål.

Men på sommaren inför utställningar åker sminklådan fram. Då är det Quick Silver schampo som gäller. Dyrt men "det enda som fungerar" som man säger. Ingrodda fläckar funkar inte med mkt hovskägg så då tar jag ryktsten och skrapar bort det mest skitiga. sedan fuktar jag benen med duschflaska och dränker dom med potatismjöl fast foderkrita är bättre...- obs - inte kalk, den är grå.) för att sist linda in kalaset och låta stå över natten. :)

Då gnistrar benen nästa dag. men det är ju ingen långvarig effekt, nästa gång du går ut i geggan är det ju liksom tillbax till ruta 1. :cool:

min häst har två vita ben och en bred bläs. Jag har själ alltid tyckt att hans bläs varit vit men häromdagen red vi förb en hage med hlb i och mot deras gnistrande vita bläsar såg min pålle mer gul en vit ut i ansiktet :(
På bakbenen fungerar iaf såpan jättebra, hans ben verkligen lyser :) men tyvärr vill han inte så gärna ha vatten i ansiktet...

jag avskyr när snön kommer på vintern för om man har en vit häst så ser den automatiskt gul ut mot snön hur vit den än är egentligen. bättre på sommaren :smirk:

Quick silver? vad är det? vad kostar det och var får man tag på det?

så här ser min häst ut när han blivit tvättad med barnängen ;)

OweochJag.jpg

(ursäkta stor bild)

Jag brukar använda potatismjöl och vatten.

grönsåpa har alltid funkat.
Har 2 hästar i stallet med "vita" svansar, oftast brungula.
När vi tvättar svansarna på dom tar jag grönsåpa (visserligen går det år en ½ flaska/svans) skrubbar med händerna, sköljer, skrubbar igen, sköljer osv sen är svansen kritvit tills nästa dag :smirk:

har hört att man kan ha tvätt medel i svansen... men då är det förståss JÄTTE viktigt att inte tvätta svansroten! Sen så måste man skölja väldigt noga efteråt.

Till pissfläckar eller gräsfläckar i hästens päls fungerar ryktsten ganska bra men om man använder den för mycket för då slutar det med att hästen blir flintis. Man kan också änvända träkol som man gnuggar där det är smutsigt och sen borstar bort.
(OBS hästen måste vara torr annars fungerer det inte.)
Till svansen brukar diskmedel fungera ganska bra. Sen är inte alla skimmelschampon lika bra har jag märkt. Har testat måååånga olika sorter då jag alltid lyckas förälska mig i skimmlar. (Tänk vad mycket enklare livet skulle bli om man hade en svart eller gulbrun häst)

arna skrev:
Fick ett tips i somras om Yes diskmedel till min haflinger och det funkade faktiskt, fast jag fick tvätta 2 ggr. Har provat såpa till svansen, också det med bra resultat men det räcker inte med 1 tvätt./ LT

yes är effektivt, men det är starkt uttorkande så det bör inte användas för ofta

Hmmm, kanske inget kul svar men min häst med tre vita strumpor är helt självtvättande :love: :bow: Hans vita ber blir kanske lite gråa ibland men det går bort snabbt med lite borstning, vet faktiskt inte hur det går till men det vita behöver aldrig tvättas!! Andra vita hästar har jag dock kört lactacyd på och det har funkat bra. // M

Lord Owen skrev:
Quick silver? vad är det? vad kostar det och var får man tag på det?

Skimmelschampoo som finns hos en del välsorterade hästbutiker. Tror att det finns även hos www.mustang.dk

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel