hur ska tiden räcka till?

E

Exklusiv

Nu har mitt hästintresse kommit tillbaka igen.
Är riktigt sugen på att skaffa en ny häst och verkligen komma någon vart med ridningen.
MEN,
det är ändå nått som gör att jag tvekar.
Jag är 19 år, har gått ut skolan och ska börja plugga till sjuksköterska, antingen VT-08 eller HT-08, alltså kommer behöva lägga tid på skolan.
jag har en pojkvän sedan 1 år tillbaka, och vi känner nu att vi vill skaffa boende ihop, vill ju fortfarande ha "tid" till han.
kommer jobba som timanställd tills jag börjar skolan igen, för att ha råd med både hyra+häst och gärna lite till mig själv, måste jag jobba rätt mkt, dom tiderna jag får- kommer ju inte ha råd att tacka nej till timmar om jag ska ha häst!
+ jag vill ha tid till annat också, förutom hästen (ni förstår nog)

fördelen är att jag kommer att ha hästen hos mina föräldrar, (där jag bor nu) och dom kommer nog ställa upp rätt mkt. En kompis till mig kommer förmodligen flytta sin häst till vårat stall, så det blir ju umgänge med henne i stallet.

jag vill verkligen, verkligen ha häst igen, börja träna och tävla igen.
men kommer tiden räcka till ?
och min pojkvän känner att jag inte kommer ha tid till han och att det tillslut kommer skita sig mellan oss, men alla som håller på seriöst med hästar kan väl inte vara singlar? :cool:

hur gör ni andra här på buke?
man får ju lägga så många timmar i stallet när man har egen häst!

Hjälp mig :confused:

Sv: hur ska tiden räcka till?

Ja du, det är inte lätt att få tiden att räcka till,men man måste ju få hålla på med det man brinner för:love:

I ett förhållande måste man få tid för att vara med sig själv och sin hobby,men ni måste prata om det.

Köp inte en häst,utan börja med att ta hem en på foder,så kan ni ju se hur det funkar.

En foderhäst tar ju lika mycket tid,men du har inte samma ansvar som om du äger en häst.

Jag är i ungefär samma situation som dig. Jag har nyligen skaffat mig en ny häst, jag jobbar och pluggar och bor tillsammans med min underbare sambo :D
Det är svårt att hinna med, men det låter ändå som om du inte behöver vara i stallet sju dagar i veckan då du har föräldrar som kan hjälpa till. Det underlättar ju faktiskt en hel del. Om du ändå skulle upptäcka att tid/pengar inte räcker till så kan du ju alltid skaffa dig en trevlig medryttare?

Det går, men kräver en del prioritering.

kommer jobba som timanställd tills jag börjar skolan igen, för att ha råd med både hyra+häst och gärna lite till mig själv, måste jag jobba rätt mkt, dom tiderna jag får- kommer ju inte ha råd att tacka nej till timmar om jag ska ha häst!
+ jag vill ha tid till annat också, förutom hästen (ni förstår nog)

antar att du kommer jobba inom vården, då du ska plugga till ssk?

då är ju saken redan löst! räkna inte med att jobba 7-4 om man säger så...;) det är ju rätt ofta det är kvällar etc.
har din kille ett 7-4 jobb så är det ju tråkigt att jobba när han är ledig, men det är ju lite mer "ok" än att åka och greja med hästen, så kan du rida när han är på jobbet, då träffas ni ju ändå inte.

jag jobbar nu inom vården och har häst och kille och bor ihop och allt det och det funkar jättebra! vi har massa tid ihop, men inte så mycket att vi sas ledsnar på varandra. min kille är hängiven kickboxare och bilentusiast och när jag är i stallet på våra gemensamma lediga kvällar har ju han tid till sina hobbys!

man är ju inte i stallet mer än 2-3 timmar om dagen, max, och då är ju kvällen ung när man kommer hem, och om du dessutom får hjälp av dina föräldrar tror jag inte alls det blir några problem!

hoppas det går bra och att det kommer gå ihop! om du väljer bort det du vill göra för hans skull kommer du inte må bra i längden tror jag.

ja, och ett tillägg, min kille följer ofta med som groom på träning och tävling (nej, han är inte hästintresserad i grunden) och jag följer honom på bilmässor och matcher (är varken bil- eller kampsportsintresserad från grunden heller), det är ju oxå ett sätt att umgås!
involvera er i varandras hobbys så blir livet rikare för er båda

Jag skulle nog ändå avråda dig till att vänta, det låter som du kommer ha häcken full ändå. Jobba när du får tillfälle för det och spara ihop pengar till en häst som du kan köpa när du har gått färdigt den utbildningen du har tänkt dig. Försök hitta andra alternativ tills vidare, bli medryttare eller halvfodervärd och titta om det inte finns en häst som du kan träna/tävla lite med.

Det är inte roligt att behöva stressa i stallet eller känna att man har dåligt med tid, så avvakta lite tycker jag. Det finns ju alternativ som om att du skulle kunna ha hästen helinackorderad, då behöver du ju i stort sätt bara sköta och rida din häst, men det kostar ju också mer.

Räkna med att du ska lägga ner tid på ridning, skötsel före och efter, mocka, strö, ta ner/ta fram hö, byta vatten, fylla på vatten i hagen, mocka hagen, kanske krossa havre/korn, ev. ha in/utsläpp med flera hästar, ha fodringar, ta hand om utrustningen osv. Det tar ju ett par timmar om dagen. Vardagar lägger jag just nu oftast minst 3 timmar per dag i stallet. Jag tycker om och ha gott om tid på mig och göra saker och ting ordentligt.

Sedan beror det på vad du har för förutsättningar, t.ex. om du på vintern har tillgång till ridhus (om du nu vill rida i ridhus), eller om du behöver lasta och köra i väg dit osv. Kanske åka och träna för någon, tävla osv. tar mycket tid.

Jag skulle nog ändå avråda dig till att vänta, det låter som du kommer ha häcken full ändå. Jobba när du får tillfälle för det och spara ihop pengar till en häst som du kan köpa när du har gått färdigt den utbildningen du har tänkt dig. Försök hitta andra alternativ tills vidare, bli medryttare eller halvfodervärd och titta om det inte finns en häst som du kan träna/tävla lite med.

Det är inte roligt att behöva stressa i stallet eller känna att man har dåligt med tid, så avvakta lite tycker jag. Det finns ju alternativ som om att du skulle kunna ha hästen helinackorderad, då behöver du ju i stort sätt bara sköta och rida din häst, men det kostar ju också mer.

Räkna med att du ska lägga ner tid på ridning, skötsel före och efter, mocka, strö, ta ner/ta fram hö, byta vatten, fylla på vatten i hagen, mocka hagen, kanske krossa havre/korn, ev. ha in/utsläpp med flera hästar, ha fodringar, ta hand om utrustningen osv. Det tar ju ett par timmar om dagen. Vardagar lägger jag just nu oftast minst 3 timmar per dag i stallet. Jag tycker om och ha gott om tid på mig och göra saker och ting ordentligt.

Sedan beror det på vad du har för förutsättningar, t.ex. om du på vintern har tillgång till ridhus (om du nu vill rida i ridhus), eller om du behöver lasta och köra i väg dit osv. Kanske åka och träna för någon, tävla osv. tar mycket tid.

vi ahr eget stall, där vi är 3 tjejer som turas om med utsläpp och "helgarbete", min pappa fodrar på morgonen varje dag innan han går till jobbet. vi tar själva in våra egna hästar när det rä dags.
så det blir mocka, packa hö, och göra hinkarna med kraftfoder och rida.
byta vatten i hagen, turas vi också om med.
ridhus har vi nära så vi kan rida dit, tar 15 min kankse.

jag har ju inte tänkt att köpa häst, utan det är ju såfall fodrhäst jag har letat efter.

Jag är också 19 år men går ännu på gymnasiet vilket gör att jag har en "inkomst" på 2550 kr/mån.:crazy:
Går i skolan 6-8 timmar varje vardag varav 3 dagar är 8 timmars praktik i travstall.
Har en egen häst med en grundmånadskostnad på ca 1700(stallplats, spån, hö och kraftfoder).
Har ingen medryttare just nu men ska "skaffa" och kommer be dom betala ca 400:-/mån.
Har nu en sån fantastisk tur att jag har en sambo som är för snäll för sitt eget bästa, en hel del av hans lön(ca 12.000/mån efter skatt) går åt till mitt hästintresse. Lika tacksam är jag för att jag kan köpa hö till ett riktigt bra kompispris av svärföräldrarna ibland.
Hur man hinner med? Jaa, det blir inte så mkt mer än hästen men det har jag ju valt själv. Och med sambon funkar det riktigt bra, han tycker det är skönt att jag är i stallet vissa kvällar så han får vara ifred och pyssla med sitt, umgås med sina vänner osv.:bump:

Jag har också pluggat till ssk och köpte under senare delen av min utbildning häst. Jag tror inte att jag hade haft råd tidigare då jag inte kunde joba så mycket under praktikperioderna samt att man inte kan jobba hur mycket som helst och samtidigt få behålla studiebidraget.

När jag var klar med termin 5 köpte jag min häst och jobbade häcken av mig samt struntade i studiebidraget i stället vilket har funkat bra (men jag skulle nog inte orkat göra det i tre år)...

Men du ska göra det du känner för! Jag skulle inte köpt häst om inte den "rätta" dykt upp. :love:

Tid däremot... Hhrm.. du kan ju fråga min pojkvän sedan 4 år vad han tycker om hästen... Men, han och jag hade pratat i genom det innan och var båda medvetna om vad som komma skulle, så han accepterar det och både han och jag får kompromissa en hel del om tiden...

jag går på sjuksköterskeprogrammet, har häst och sambo. och jag måste erkänna att det ibland är svårt med tid och ekonomi men hittills har det gått bra!
vi har ju inte så himla mycket schemalagda föreläsningar så det gäller att man har självdisiplin nog att plugga själv. jag har hästen uppstallad i ett kollektivstall så jag har ca en morgonfodrig och en kvällsfodring i veckan plus var fjärde helg. och jag rider i princip varje dag och tävlar ca 1 gång i månaden.
men sen har jag en väldigt snäll och förstående sambo som följer med på tävlingar och har överssende med att jag tillbringar ca 3 timmar i stallet varje dag.

1. En sak som du verkligen ska tänka, ett hett tips från en som fick lära sig genom sina misstag, är att aldrig låta hästeriet bli förstört av livet i övrigt. Jag hade aldeles för mycket att göra, aldeles för många som "behövde min tid" och det slutade med att jag tappade lusten till allt. Idag, ca 2,5 år senare har jag precis upplevt mina första dagar av fullständig lycka över att få vara i stallet. Jag visste inte om jag någonsin mer skulle uppskatta tiden där. Så om du är osäker på om du kommer att hinna med, ta det lugnt. Prova ridskola, medryttarhäst eller vad som helst.

2. Att inte heller ha råd är inte ett alternativ när man har häst. Du måste kunna punga ut flera tusen till självrisken, ta ut kiropraktor och tandläkare etc om det behövs omgående en månad. Ta aldrig på dig ansvaret för ett djur utan att vara säker på att du kan ge honom den vård han kanske behöver plötsligt. Och du ska kunna ta ut en kiropraktor eller liknande på en gång om du känner dig minsta osäker, och inte vänta eller strunta i det för att du inte har pengarna.

3. Det tar på förhållandet att ha häst. Det gör det, så är det bara. Mitt förhållande var ett av problemen då jag blev sjukskriven. Jag kände att han behövde samma tid som min häst behövde, varpå jag med min nuverande kille sa innan vi ens träffades att min häst kommer alltid först och där vill jag spendera mkt tid, utan att bli störd. Jag menar, jag jobbar heltid och när jag slutar är hästen första anhalten innan mörkret faller på. Kommer kanske hem kring 19-20-tiden, då är det middag och sen isäng. Helgerna vill jag ha till att kunna spendera längre tid i stallet, dagtid när det är ljust. Och de få dagar då min syster har hästen, då behöver jag vila, handla, städa, träffa familjen eller umgås med de få vänner jag har kvar (de flesta tröttnar när man aldrig har tid). Så har karln inget eget att sysselsätta sig med, ngn sport eller liknande, så kan han tycka att det är rätt trist att man alltid är hos hästen.

Tid för karln? Ja, det har man ju på kvällarna, under middagen och delar av helgdagarna. ;)

Det gäller att man är överens och vet vad en häst kommer att innebära. Sen rekomenderar jag också, om ni har delad ekonomi, att du ser till att du råd att ha kvar hästen om det skulle vara så att ni gör slut eller liknande. Att du inte är beroende av honom.

För min del är det viktigt att hästen inte ses som bara "mitt nöje". Det handlar om så pass mkt pengar att jag isf inte skulle ha några fickpengar över till egna kläder och annat. Så hästen är en del av familjen, en individ som karln min fick lov att acceptera om han skulle ha mig. :cool:

Kan tillägga att jag är 20, men var 19 då jag köpte hus med min kille och flyttade ihop med honom. Hästen har jag haft sen jag var 15.

Man får kanske trixa med arbetstider och göra folk besvikna... det är den bistra sanningen.

Testa du först att va medryttare eller ta foderhäst först. Men det är en fördel om du fixat boendet först för sånt tar en ENORM tid (mycket mer än man tror) och du kommer att få dåligt samvete åt alla håll.

Killen då, har han nåt intresse, nåt som tar upp mycket tid för honom? Isåfall brukar förståelsen vara lite större.

Litet tillägg: Samtidigt tycker jag du ska passa på innan det blir dags med smått för då blir det ännu svårare.

Senast ändrad av en moderator:

Du måste vara bestämd och inte låta dig nedslås av ex omgivningens kommentarer. Jag fick höra mycket kommentarer om vad jag skulle hinna med och inte hinna med när jag var gravid...

Jag jobbar heltid, har en son på 1 1/2 och två hästar som ska ridas, och en som ska ridas in. Det går, men man måste som sagt prioritera och ibland blir det stressigt och jobbigt. Men jag skulle inte vilja vara utan mina hästar, absolut inte.

Och man får tänka igenom allt så det blir smidigt. Jag har ex bädd och mockar bara ut när jag verkligen har tid. Jag rider mina hästar 3-5 dagar i veckan, det räcker, de rör på sig lite i hagen med.

skaffa en duktigt medryttare som har hästen någon gång i veckan mot en del av stallhyran. det kanske inte är kul att lämna bort hästen till någon annan men det är väldigt praktiskt om medryttaren är duktig då denne också får chansen att rida och träna utan att skaffa egen häst :P

Jag är 20 år, bor i egen lägenhet med min man och 2 schäfrar, har oxå ett varmlodssto på 5 år under utbildning. Jag ägnar ca 5 timmar/dag i stallet sen är jag med mina hundar eller min man, det funkar superbra då han är super intresserad av både hundar och katter!
Jag jobbar inget då jag är sjukskriven sen flera år.

Som sagt låt dej inte nedslås men även inte bli helt fulltecknad hela tiden. tycker du skall köpa häst men endå skaffa en medryttare eller så, kanske låta killen fixa när du jobbar? (mocka, fodra, om han inte gillar att rida för då är det ju ett stort +)

Lycka!till håll oss uppdaterade!

det hinner du ,men man får u vara effektiv och prioritera ex när du ska ha praktik kan det ju innenbära heldagar och ev pendlingssträcka till praktiken...klart du hinner med pojkvännen ni skulle ju desutom flytta ihopa?

MEN Jag hade personligen väntat med att skaffa häst tillsutbildningen var klar och sparat undan de pengarna du tjänar alt tagit mindre studeielån

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud