Snurrfian
Moderator
Ni på ert boende kanske inte gör det men jag har råkat höra ett samtal mellan två anställda på ett boende som uttryckte just det, de valde att skicka in en äldre boende som låg för döden men det var kort om folk och de hade inte möjlighet att sitta hos hen.Jag som har arbetat på ett demensboende hade uppskattat om det fanns mer ambulerande personal vi kunde få hjälp utav, framförallt för den dementes skull då det kan vara väldigt jobbigt för hen att hamna på sjukhus. Om vi kunde göra mer vård på boendet hade det varit optimalt.
Men vi gör så mycket vi kan och skickar absolut inte in folk bara för att vi inte har tid med dem utan för att det är något som är så allvarligt att det behövs en resa till akuten.
De gånger jag varit med och skickat in har det varit inre blödning (som hade kunnats undvikits om dsk hade lyssnat på oss, hierarkin inom vården kan också vara ett problem) och fraktur efter fall.
Jag tror på mer närakut och att även få ner tiderna till dit man får remiss, med sonen fick vi vänta över en månad med en remiss på ett problem vi till slut fin åka till akuten för och jag är uppe i ett års väntetid till inkontinens operations samtal (det tänker jag inte söka akut hjälp för )
Svärmor fick tillbringa en dag på akuten, skickad från boendet eftersom boendets läkare inte lyssnade på personalen och stirrade sig blind på att hon hade gallstens problem. Problemet var bara att hon även hade en komprimerad kota i ryggen också... Två vändor på VC och en hel dag på akuten innan något kom på att de skulle ta en röntgen bild på ryggen, trots att personalen gång på gång påpekade att strax innan hon började få ont så hade de hittat henne på golvet i sitt rum...