kryddelydd
Trådstartare
Ett annat problem som aldrig brukar nämnas är att det knappt finns läkarsekreterare längre och de som finns jobbar under stort tryck med journaler som är flera månader gamla, vilket påverkar vårdgarantin då remisser mm inte kommer iväg som det ska.
Jag hörde förra veckan om en läkare som slutat sin tjänstgöring på lasarettet och inte hade fyllt i några journaler alls på ett halvår! Han fick sätta sig ner och skriva ihop från minnet och sedan lämpa över det på läkarsekreterarna som redan jobbar övertid för att försöka hinna med.
Jag håller delvis med dig.
Ja, det är brist på sekreterare.
Men "liggtider" för remisser går att hantera. I mitt landsting är vi tillsagda att sätta "hög prio" på de diktat som innehåller remisser, just för att inte det ska bli väntetider i det momentet. Däremot är det ett uppenbart problem att det tar en månad att få utskrift på icke högprioriterade diktat.
Ja, det finns en del läkare som är skrutt på dokumentation och annat. Som tur är, är det fåtalet. På min förra arbetsplats fanns det en individ som inte skötte sin kontroll av provsvar och liknande trots påstötningar.