Sv: Hur ska ryggraden kännas?
Hej Monika!
Det är inte lätt att vara hästägare! och man ska inte behöva kunna allt i heller, det finns folk som livnär sig på att vara proffs på sådant
Ländryggsproblem är alltid på något sätt gångartsrelaterat, inte minst för att det brukar hänga ihop med bak-knä-problematik.
Alltså inte konstigt att din häst tar korsgalopp.
Angående "hålet" så är det inte helt ovanligt, i alla fall har jag sett det på flertalet hästar, och jag har sett hästar med detta behandlas med akupunktur, akupressur samt kiropraktik med goda resultat.
Det beror alltid på hur länge hästen haft det, hur det uppstått, är hästen född med det? Är det ens åtgärdbart?
Något som också är intressant är att magen brukar vara inblandad på dessa hästar, samt lynnet. Just "hål" hästarna brukar ha ett speciellt sätt att vara på. (Egna)
Precis som alla andra terapeuter (Equiterapeuter, Fysioterapeuter, Equiatriker, etc) så måste jag råda dig att konsultera veterinär det första du gör, då det kan vara väldigt fel att gå in och manipulera något som kanske behöver en helt annan behandling eller åtgärd.
Om du tar ut massör kan denne hjälpa dig i mångt och mkt men jag betvivlar att den problematik som du beskriver skulle avhjälpas, däremot får din häst en skön stund och kan slappna av bättre. Tillfälligtsvis.
Kan du berätta vilken kota det rör sig om?