Hur ska man våga?

Tagliabue

Trådstartare
Har verkligen världens finaste travare (han tränas för att starta i trav), har dock ett problem med honom .. han är verkligen grishet att köra och vi har inte så bra träningsmöjgliheter tyvärr (inte de optimala för honom), så därför har jag istället valt att börjat ridträna honom, i sommar har vi varit med på en del ridlektioner för en mkt duktig ridlärare som jag har ridit för innan så hon känner mig utan och innan.

Dessvärre har vi beslutat att ta en paus med lektionerna då en del deltagare varit frånvarande osv fram till december. Min häst har inte startat på 3 månader nu men gått provlopp och banjobb och varit äckligt fin i dessa men återhämtningen har varit kass på honom.

Efter sista starten beslöt jag och kusken (även tidigare tränare till hästen) att hästen skulle börja gå galoppintervaller då han blir så vass/het i intervallerna. Har jag skarpa bett när jag kör blir han het och förbannad, har ag snälla bett blir han snäll men het och det resulterar i att jag inte orkar hålla hästen i det tempot vi ska.

Har ftt hjälp av en jätteduktig tjej som lärt honom galoppfattning, och jag har sett hästen gå dessa och han ser lugn ut men ivrig givetvis. Idag skulle jag precis som många andra gånger denna sommar/höst rida galoppintervaller .. men jag vågar inte, jag fegar ur totalt. Redan när jag sadlar så blir jag meganervös och min häst som normalt är jättesnäll och lugn blir spänd och busig givetvis .. han var pigg som fan när jag värmde honom och jag styrde inte ens ner på rakan där vi brukar intervalla.

Hur fan ska jag komma över denna tröskel där jag vågar rida galoppintervaller å min häst? (Har tidigare galopperat på honom men det var full sula efter 2 kompisar som bara drog ...). Jag har galopperat förut på hästen, jag har ridit montéintervaller i 1.30 tempo, jag har själv ridit in hästen, ridit i skogen, på lektioner osv .. jag har skenat med hästen i vagn och kört banjobb osv. Jag har gjort allt med dennna häst .. men just galopptröskeln kommer jag verkligen inte över.

Har alltid varit feg när det gäller ridning, livrädd att ramla av, att hästen sticker och att jag ska göra illa mig osv. Snälla hjälp mig!! Jag vill verkligen inte vara tvingad att sälja världens finaste häst för att jag inte klarar av att galoppera på honom .. denna häst har en kapacitet utav dess like men som ingen hittat nyckeln till.

Anledningen till galoppträningen är just att få bättre pulsåterhämtning och ork på honom. Jag kan sitta och köra intervaller med honom men resultatet blir en ännu mer stressad häst i vagn och varken han eller ja mår bra av det.
 
Sv: Hur ska man våga?

Det finns ingen annan som kan rida galoppintervallerna då? Så kan du ta hand om resten? Finns det någon du kan rida ihop med som har en lite lugnare häst kanske?

Utöver det är det ofta tyvärr så att den bästa medicinen är att ta tjuren vid hornen och göra det. Är det just din häst du är rädd att galoppera på eller är det i allmänhet? Om så är fallet kanske det finns någon lugnare häst du kan få öva lite på till en början så du får upp ditt självförtroende lite och ser att det visst går hur bra som helst, sen hoppa upp på din krutdurk till häst.
 
Sv: Hur ska man våga?

Jag håller med iNHALE, ta tjuren vid hornen är det bästa sättet. Annars låna en lugnare häst så du kan bli mer bekväm, för om din häst är het så kanske den bara blir värre eftersom du också är nervös?
Finns det ingen annan som kan rida galopp med han? Kan du inte pröva andra olika träningar? har tyvärr inga tipps på några men det borde ju finnas andra sätt att få fram samma resultat. :rofl:



Jag förstår att du är rädd att ramla av eller att hästen sticker men vad är det värsta som kan hända? :bump:
 
Sv: Hur ska man våga?

Måste dock säga att inom ridsport (och annan liknande sport) går det inte riktigt att ta till "vad är det värsta som kan hända?" eftersom det värsta som faktiskt kan hända är att man åker av och slår ihjäl sig, bokstavligen.
 
Sv: Hur ska man våga?

Måste dock säga att inom ridsport (och annan liknande sport) går det inte riktigt att ta till "vad är det värsta som kan hända?" eftersom det värsta som faktiskt kan hända är att man åker av och slår ihjäl sig, bokstavligen.

Det beror ju på ifall personen är mer rädd för smärta eller döden.
Jag är mer rädd för smärta en för döden. Så när jag va med om min rid olycka så va de det "värsta" för mig.... Så det är därför jag kan säga "vad är det värsta som kan hända".. ;)
 
Sv: Hur ska man våga?

är det galopp överlag du är rädd för eller är det galopp på just denna häst?

är det första gällande kan det då hjälpa om du red i galopp på en annan häst? en häst om är stadig, trygg och som kan galoppera stadig och fint oavsätt tempo?

om det är det andra som är gällande vad är det hästen gör som gör att du blir rädd? ligger på, bular, går det för fort, känns det okontrollerat?

klara hästen av att galoppera civilserat och balanserat i de farterna? Klarar hästen att hålla ett jämnt tempo eller är det bara öka öka öka som gäller?

kan det hjälpa att ha bromskloss framför, någon att ligga i rygg på, då gärna någon som kör då travare (enligt min erfarenhet) ofta är rätt nöjda med att gå i rygg. Min foderhäst som het som en spis när jag fick hem henne trivdes skit bra på släp och att gå i rygg på någon som körde framför för då visste hon vart hon skulle vara placerad och bara rullade på. har även kört andra hetsporrar som fått gå i rygg och då har man kunnat släppa av och slipper sitta och bråka. har du provat? känns det som något som är värt att prova?

nu har jag själv aldrig varit rädd för galopper eller fart men har en stallkompis som tidvis har varit rädd för just galopper, hon har sagt att det har hjälpt henne rätt mycket att ha mig där som hon litar på, som kan känna av när hon är rädd utan att hon säger något och som pressar henne lagom mycket. har du någon sådan person i närheten som kan ge dig stöd?


Sen är ju frågan om du verkligen måste ge dig på intervaller i början? kan det inte få räcka med en galopp på en vanlig ridtur? Och bygga upp självförtroendet på det viset? för är man rädd kan jag tänka mig att nervositeten öka när man vet att man har 6-8 intervaller framför sig.
 
Sv: Hur ska man våga?

han var pigg som fan när jag värmde honom och jag styrde inte ens ner på rakan där vi brukar intervalla.

Måste du rida intervallerna på rakbana? Du har ingen lagom lång och sugande backe i närheten i stället? Gärna en som blir brantare före krönet så kommer hästen automatiskt att sakta ned eftersom han blir tröttare. Kommer att kännas tryggare för dig.
Förresten, hur värmer du? Jag brukar faktiskt skippa traven på "idioterna" och fixar värmningen i energisk skritt istället. Då laddar de inte på sig fullt så mycket före intervallerna.
 
Sv: Hur ska man våga?

Jag har ingen erfarenhet av travare i löpträning, men jag har ridit några redigt heta ridhästar - och jag håller absolut med om tipset att inte ta galoppen på rakbana. En lång och hyfsat brant uppförsbacke är det bästa för konditionsträning med såna hästar tycker jag, då orkar de inte dra iväg så fruktansvärt som på plan mark. Hästen får utlopp för lusten att springa så fort den orkar, utan att det för den skull behöver gå i hundraåttio. Och när man kommer upp till krönet av en mäktig backe så har hästen lite mjölksyra, och går att få stopp på utan att behöva blåhålla. Sen när snön kommer kan man använda den för at få lite "motstånd" i galoppen även på plan mark, är otroligt bra styrketräning att galoppera i snö. Ganska tungt för senorna dock, så man får vänja hästen lite i taget.
 
Sv: Hur ska man våga?

Det finns ingen annan som kan rida galoppintervallerna då? Så kan du ta hand om resten? Finns det någon du kan rida ihop med som har en lite lugnare häst kanske?

Utöver det är det ofta tyvärr så att den bästa medicinen är att ta tjuren vid hornen och göra det. Är det just din häst du är rädd att galoppera på eller är det i allmänhet? Om så är fallet kanske det finns någon lugnare häst du kan få öva lite på till en början så du får upp ditt självförtroende lite och ser att det visst går hur bra som helst, sen hoppa upp på din krutdurk till häst.

Har frågat tjejen som lärde honom galoppfattningarna om hon kan hjälpa mig, men hon har tyvärr 2 egna hästar att rida, jobb på lite olika ställen och en son som behöver sin tid med. Men hon skulle försöka hjälpa mig en gång denna vecka som kommer ..

Att rida med en annan häst har jag testat, men han blir väääldigt tävlingsinriktad just när de är intervaller och lite ökat tempo än "normalt" ridtempo satt säga .

Det är att galoppera överlag som jag är livrädd för. Har alltid varit de så länge jag kan minnas.
 
Sv: Hur ska man våga?

Angående alternativ träning till denna häst så har jag nog testat det mesta, dock kör jag honom nu ändå när det gäller intervallerna då han ska starta om 2 veckor och måste vara lite trimmad, jag har mixat ihop ett bett nu som han är OK att köra på men som förmodligen får er ridmänniskor att hoppa av stolarna och tycka jag är elak som fan.

Jag skulle kunna låna en häst att rida på och få lite mer självförtroende men just nu kommer jag inte på någon som jag kan låna.

Vad det värsta som kan hända är? Jadu .. att han sticker, jag tappar kontroll och balans och studsar av i mina försök att få stopp på honom, att jag landar fel och gör illa mig, så mkt är nog smärtan. Sen vet jag inte vad Belle (hästen) gör om jag tappar honom, rädd att han ska göra illa sig med på något konstigt vis.

Jag är inte rädd när jag kör honom, trots att många funderar på varför jag ens sätter mig bakom denna häst i träning, men jag känner mig trygg då, litar på honom på ett helt annat sätt. Litar på honom när jag rider med, dock i skritten och på lektionerna.

Angående en backe, det är vekrligen en backe som skulle vara de ultimata men tyvärr har vi kassa träningsmöjligheter och vi har inge bra backe bara på vintern när det är snö på de vanliga bilvägarna kan man leta upp en bra backe. De två rakbanorna vi har är lite stigande men inte så mkt tyvärr.
 
Sv: Hur ska man våga?

Finns det något som skulle kunna få dig att känna dig tryggare med att galoppera? Säkerhetsväst, en annan sadel, att någon står bredvid och tittar på?
Själv är jag modig så länge jag får rida i hoppsadel med säkerhetsstigbyglar tex.

Såg att du bor i Sundsvall... Har du möjlighet att åka dit skulle jag vilja tipsa om träningsbanan vid travet, den som går upp vid ponnystallen. Få hästar orkar hitta på bus där...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man våga?

Finns det något som skulle kunna få dig att känna dig tryggare med att galoppera? Säkerhetsväst, en annan sadel, att någon står bredvid och tittar på?
Själv är jag modig så länge jag får rida i hoppsadel med säkerhetsstigbyglar tex.

Såg att du bor i Sundsvall... Har du möjlighet att åka dit skulle jag vilja tipsa om träningsbanan vid travet, den som går upp vid ponnystallen. Få hästar orkar hitta på bus där...

Hm .. limmad rumpan och handbroms på hästen? :D Hm nej jag kan inte komma på något, sitter jättebra och skönt i min sadel, säkerhetsväst använder jag inte men funderar på att köpa en då en kompis i stallet flög av riktigt illa för bara några dagar sedan .. väen jag själv har åkt i backen många gånger men det var ett tag sedan ..

Kom just på att jag åkte av en travare för 2 år sedan då vi skulle rida galoppintervaller, men denne häst visste precis vad som skulle ske och vände på en femöring tidigare än jag väntat mig och hade precis ryckt tyglarna ur näven på mig så jag tippade av :D

Haha, den där träningsbanan känns som hur lätt som helst för min kuse, jag körde där för någon månad sedan och släppte av honom upp för rakbanan .. de tog rejält på honom men han var lika het som vanligt hela vägen ner till tattarbacken igen så han fick ta några bakvarv på travbanan med .. där var han nära att klippa iväg i sken .. dock efter några galoppintervaller i backen där tror jag inte han är så kaxig längre, har länge tänkt att den backen är perfekt att rida i :)
 
Sv: Hur ska man våga?

Jag måste ha full säkerhets utrustning på mig för att få mig att känna mig bekväm: väst, hjälm, och säkerhets stigbyglar.
Men finns det ingen i ditt stall som kan rida honom? kan du inte sätta upp en "annons" i stallet eller här på bukefalos?

Du kanske är rädd för galloppintervaller eftersom du flög av när du skulle göra det? Jag själv får knutar i magen varje gång jag ser en intervall bana efter jag flög av travhästen där. Det är ju instinkt att vara rädd eller mer försiktig mot saker som har skadat en förut. :grin:
 
Sv: Hur ska man våga?

Ja, ser man till att ta redan första backen i galopp brukar det suga bra, konstigt nog orkar även ridhästarna bättre i trav (min som var hälften fullblod och normalt valde galopp före trav ville hellre ta första backen i trav, måste vara nåt med lutningen som gör att galopp blir svinjobbigt där).

Lim är ju en lösning förstås! Blir lite jobbigt sen när du ska sitta av bara :D

Skulle en gramantygel göra att du kände dig säkrare på att få stopp? Jag tycker det kan kännas som en trygghet på vissa hästar, framförallt den modellen som annars trycker ut underhalsen och totalignorerar en...
 
Sv: Hur ska man våga?

Jag måste ha full säkerhets utrustning på mig för att få mig att känna mig bekväm: väst, hjälm, och säkerhets stigbyglar.
Men finns det ingen i ditt stall som kan rida honom? kan du inte sätta upp en "annons" i stallet eller här på bukefalos?

Du kanske är rädd för galloppintervaller eftersom du flög av när du skulle göra det? Jag själv får knutar i magen varje gång jag ser en intervall bana efter jag flög av travhästen där. Det är ju instinkt att vara rädd eller mer försiktig mot saker som har skadat en förut. :grin:

Nej i stallet jag har hästarna i finns de bara travgubbar och gummor :D Och en liten tjej som dessvärre flög av rätt illa, men hon sitter snart upp i sadeln igen men hon är väldigt osäker (känner igen mig groteskt) och henne vill jag inte sätta upp då min är lite föör looaded ibland.

Kan ju kolla och se om jag hittar någon genom annons, det har jag faktiskt inte tänkt på :)
 
Sv: Hur ska man våga?

Ja, ser man till att ta redan första backen i galopp brukar det suga bra, konstigt nog orkar även ridhästarna bättre i trav (min som var hälften fullblod och normalt valde galopp före trav ville hellre ta första backen i trav, måste vara nåt med lutningen som gör att galopp blir svinjobbigt där).

Lim är ju en lösning förstås! Blir lite jobbigt sen när du ska sitta av bara :D

Skulle en gramantygel göra att du kände dig säkrare på att få stopp? Jag tycker det kan kännas som en trygghet på vissa hästar, framförallt den modellen som annars trycker ut underhalsen och totalignorerar en...

Ja det är säkerligen något med lutningen, men min pullar som en gris där hela slingan i trav .. han lät bokstavligen som en gris hela vägen tillbaka från backen för att han pulla så mkt sist jag körde där .. :grin:

Ah jo kan ju bli lite svårt att komma av, får lossa gjorden och ta med mig sadeln :D

Graman har jag inte testat, har faktiskt aldrig ridit med en sådan. Satt och funderade på en martingal för att få ner huvudet på honom, men det kanske inte hjälper vad gällande bromsen eller ej.
 
Sv: Hur ska man våga?

Martingal är ju mer en "näsräddare", den hindrar ju mest hästen från att slänga upp huvudet.
En graman eller thiemanntygel kan du ju knöla ihop hästen med som nödbroms, om den trycker ut underhalsen eller biter sig fast i bettet. Det är kanske inte så ridmässigt korrekt att använda den så, men hellre det än att det händer en olycka tycker jag.
 
Sv: Hur ska man våga?

Problemet med graman är ju att om man drar ner hästens huvud så långt för att stanna den så kan man få bakut sparkar istället?
jag har själv aldrig sätt en tills jag såg att ni skrev om den och jag fick kolla upp vad det va xD
 
Sv: Hur ska man våga?

Jag var och köpte en graman idag, ska helt klart testas! Men först blir det provlopp på onsdag och sedan får vi lägga upp resten av veckan efter hur han var i jobbet ..
 
Sv: Hur ska man våga?

Fast slå kan de göra ändå... Nån sa till mig en gång att en häst inte kan bocka i full fart, haha säger jag, de hade inte träffat min dåre.
Rent tekniskt blir det kanske mer att man drar in nosen i bringan dessutom, är hästen riktigt het/stark så får man böja halsen åt sidan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp